Σάββατο 17 Μαρτίου 2012

Κυβέρνηση και Βουλή Πρωταγωνιστές στη παραγωγή παραγραφής αξιόποινων πράξεων και αδικίας

Στην Ελλάδα ο θεσμός της εξάλειψης του αξιοποίνου εγκλημάτων δια της παραγραφής (παρέλευσης ορισμένου χρόνου από την τέλεσή τους ανάλογα με τη διαβάθμισή τους σε πταίσματα, πλημμελήματα, κακουργήματα) είναι βασικός θεσμός δημοσίου δικαίου και θεωρείται ως στοιχείο του ελληνικού νομικού πολιτισμού, όπως εκφράζεται στα άρθρα 111 - 116 του Ποινικού Κώδικα (ΠΚ) με γνωστές διαβαθμισμένες παραγραφές αντίστοιχα 1 έτος, 5 έτη και 15 ή 20 έτη και ενδεχομένως αναστολή της παραγραφής.Ο κάθε έλληνας πολίτης ως θύμα αξιοποίνων πράξεων περιμένει από την δομημένη κρατική εξουσία να δικαιωθεί ηθικά έγκαιρα τουλάχιστον εντός των ως άνω προθεσμιών παραγραφής (Δίκαιη Δίκη). Δυστυχώς η δικαίωση του έλληνα πολίτη θύματος υπονομεύεται. Στην Ελλάδα τελικά από ότι φαίνεται νομικά δικαιώνεται-απαλλάσσεται ο δράστης, ο κατηγορούμενος. Το θύμα περιμένει πότε θα έρθει η δικαίωσή του Σε εξύβρισαν (άρθρο 361 ΠΚ) ή αυτοδίκησαν (άρθρο 331 ΠΚ) ή σε απείλησαν (άρθρο 333 ΠΚ) ή σου διατάραξαν την οικιακή ειρήνη σου (άρθρο 334§1 ΠΚ), (εγκλήματα κατά της προσωπική σου ελευθερίας) υπέβαλες νομότυπη έγκληση και πλήρωσες 100 ευρώ παράβολο υπέρ του Δημοσίου, 50 ευρώ παράβολο πολιτικής αγωγής (έσοδα για το Δημόσιο), πλήρωσες το δικηγόρο σου για την έγκληση και να παρασταθείς στα Δικαστήρια και περιμένεις να βρεις το δίκιο σου από ποινικής και ηθικής πλευράς. Δυστυχώς ατυχήσαμε σ΄αυτή τη χώρα της Δημοκρατίας και του Δικαίου.

Οι δύο εξουσίες, τα δύο Οχυρά της Δημοκρατίας, εκτελεστική (Κυβέρνηση με τη νομοθετική της πρωτοβουλία) και η νομοθετική (Βουλή) απέδειξαν ότι δουλεύουν καλά το μηχανισμό της δομημένης σύντομης παραγραφής αξιοποίνων πράξεων πριν την κανονική παραγραφή τους όπως ορίζεται από το νομικό πολιτισμό των άρθρων 111 έως 116 του ΠΚ καθώς διέταξαν το τρίτο οχυρό της Δημοκρατίας, τη Δικαιοσύνη να θέσει στο αρχείο εγκλήματα ως παραγεγραμμένα.

Δύο φορές σε σύντομο χρονικό διάστημα η Βουλή κατόπιν κυβερνητικής νομοθετικής πρωτοβουλίας, α) στις 17 -6-2005 επί κυβέρνησης ΝΔ με το Νόμο 3346/17-6-2005 ΦΕΚ Α 140 (βλ άρθρα 31-32) ( Επιτάχυνση της διαδικασίας ενώπιον των Ποινικών Δικαστηρίων) και β) στις 13-2-2012 επί συγκυβέρνησης ΠΑΣΟΚ-ΝΔ -ΛΑΟΣ με το Νόμο 4043/ 13-2-2012 ΦΕΚ Α 25 (βλ άρθρα 4 και 2) (Μέτρα βελτίωσης των συνθηκών στα καταστήματα κράτησης), παρέγραψε το αξιόποινο α) πταισμάτων και β) πλημμελημάτων κατά των οποίων ο νόμος προέβλεπε ποινή φυλάκισης μέχρι ένα (1) έτος ή χρηματική ποινή ή και τις δύο ποινές όπως στα ανωτέρω εγκλήματα και είχαν τελεστεί με το πρώτο νόμο μέχρι 17-6-2005 και με το δεύτερο νόμο μέχρι 31-12-2011 ή και είχαν εκδοθεί καταδικαστικές αποφάσεις με ποινές μέχρι έξι (6) μηνών και δεν είχαν γίνει αμετάκλητες και οι ποινές δεν είχαν εκτιθεί. Ακόμη και για τους πολιτικούς που εξύβρισαν Έλληνες Πολίτες ισχύουν οι παραπάνω ευ νοϊκές διατάξεις και εδώ βέβαια οι πολιτικοί είναι ίσοι ενώπιον των ευνοϊκών νόμων. Να θυμίσουμε ακόμη όμως ότι στις 23-12-2010 η Βουλή με το Νόμο 3904/23-12-2010 ΦΕΚ Α 218 (Εξορθολογισμός και βελτίωση στην απονομή της ποινικής δικαιοσύνης) (βλ άρθρο 31) μετέτρεψε σωρεία πλημμελημάτων σε πταίσματα και παρεγράφησαν ως πταίσματα.

Τα θύματα, Έλληνες Πολίτες, κατά τα λοιπά πλήρωσαν στο Δημόσιο, στο «βαρέλι της εθνικής οικονομίας» για να βρουν το δίκιο τους, παράβολα έγκλησης, παράβολα πολιτικής αγωγής, δικηγόρους και έχασαν εργατοώρες στα ποινικά ακροατήρια ή στα πταισματοδικεία ή στα αστυνομικά τμήματα για να καταθέσουν και για να προστατέψουν τη προσωπική τους ελευθερία αλλά όμως με «νομικό πολιτισμό» οι δύο εξουσίες (Οχυρά της Δημοκρατίας και του Δικαίου) τους πλήρωσαν-προστάτεψαν με παραγραφές.

Το άρθρο 86 του Συντάγματος και ο νόμος περί ευθύνης υπουργών μας θυμίζουν πολλά για τη χρήση της νομικής τεχνογνωσίας των συντόμων ειδικών παραγραφών (νομικού πολιτισμού ;)

Αθήνα 29-2-2012

Ιωάννης Σακκάς Πρώην Εισαγγελέας

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου