Κυριακή 7 Απριλίου 2013

Η ανάπτυξη δεν έρχεται με νόμους μειώσεων των μισθών

ΠΕΤΡΑΚΟΣ ΘΑΝΑΣΗΣ ΒΟΥΛΕΥΤΗΣ ΜΕΣΣΗΝΙΑΣ όταν σε μια χώρα συνεχίζεται με αμείωτη ένταση η πολιτική της λεγόμενης εσωτερικής υποτίμησης, όταν συνεχώς μειώνεται ο κατώτατος μισθός, όταν μειώνεται το εισόδημα του κόσμου, τότε δεν μπορεί να υπάρξει ανάπτυξη όσους αναπτυξιακούς νόμους και να φέρετε. Το μόνο που επιτυγχάνετε είναι να προσφέρετε εργαζόμενους με ακόμα χαμηλότερα μεροκάματα και ουσιαστικά να μετατρέψετε ολόκληρη τη χώρα σε μία ειδική οικονομική ζώνη. Αυτό, όμως, δεν λέγεται ανάπτυξη. Έτσι επιστρέφουμε στον μεσαίωνα. Εσείς, όμως, ακολουθείτε αυτήν την πολιτική. Τι έρχεται τώρα ο αναπτυξιακός νόμος να δημιουργήσει; Δημιουργεί επενδυτές δύο ταχυτήτων: τους στρατηγικούς και τους
λοιπούς, που δυστυχώς θα τους ονομάσουμε φουκαράδες. Οι πρώτοι απολαμβάνουν πέραν από της ευκαιρίας που η άνιση οικονομική δυνατότητα τους προσφέρει και μια σειρά διευκολύνσεων, καθώς και μια fast track εξυπηρέτηση. Οι λοιποί, η δεύτερης κατηγορίας επενδυτές, οι μικρομεσαίοι, συνεχίζουν με άλλα λόγια να αφήνονται στα δόντια του κρατικού γραφειοκρατικού Μινώταυρου.

Η ανάπτυξη της χώρα μας, όμως, στηρίζεται στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις και εσείς με την πολιτική της εσωτερικής υποτίμησης ουσιαστικά έχετε διαλύσει την εσωτερική αγορά. Ουσιαστικά οδηγείτε τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις να κλείνουν η μια πίσω από την άλλη. Αυτό -επαναλαμβάνω- δεν λέγεται ανάπτυξη.

Η ανάπτυξη δεν έρχεται με νόμους μειώσεων των μισθών. Έρχεται όταν υπάρχουν υποδομές στη μεταφορά, στην ενέργεια, στις επικοινωνίες. Τι κάνετε εσείς; Ξεπουλάτε τα πάντα.

Τι έχουμε σήμερα, παραδείγματος χάρη, στη ενέργεια; Όλα τα ενεργειακά κέντρα και της Πτολεμαΐδας και της Κοζάνης και της Μεγαλόπολης αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα λόγω έλλειψης προσωπικού και μη δυνατότητας να χρησιμοποιηθούν εκατοντάδων εκατομμυρίων μηχανήματα που υπάρχουν. Αυτό μαζί και με όλες τις ρυθμίσεις που έχετε κάνει συνεπάγεται να έχουμε αύξηση του κόστους της ενέργειας σημαντική ακόμα και για τις επιχειρήσεις και φωνάζουν ακόμα και οι επιχειρηματίες.

Τρίτο ζήτημα. Τι κάνετε, κύριε Υπουργέ; Ήρθατε και μας είπατε -μιας και ο χρόνος είναι περιορισμένος- ότι δεν τρέχει τίποτα με τα αεροδρόμια. Εχθές έκανε μια εμπεριστατωμένη συνέντευξη Τύπου η Ομοσπονδία Συλλόγων Υπαλλήλων Πολιτικής Αεροπορίας.

Κύριε Υπουργέ, οφείλετε να απαντήσετε και να διαψεύσετε την ΟΣΥΠΑ -αν μπορείτε να τη διαψεύσετε- και να δεσμευτείτε ότι δεν θα κλείσει κανένα περιφερειακό αεροδρόμιο. Η ΟΣΥΠΑ, λοιπόν, σας είπε συγκεκριμένα πράγματα. Σας είπε ότι το ΤΑΙΠΕΔ ουσιαστικά με τη μελέτη που έχει κάνε,ι οδηγεί στο κλείσιμο τα μικρά περιφερειακά αεροδρόμια. Γιατί; Διότι από τα τέλη υπέρ πτήσης τα 105 εκατομμύρια ευρώ, από τα έσοδα από διάφορες μισθώσεις που είναι 22 εκατομμύρια ευρώ, από τα τέλη εκσυγχρονισμού και ανάπτυξης αεροδρομίων που είναι 150 εκατομμύρια ευρώ, τίποτα δεν πάει στην ΥΠΑ.

Επομένως, όπως τονίζουν οι εργαζόμενοι η απλή αριθμητική λέει ότι δεν θα μπορέσετε να λειτουργήσετε τα περιφερειακά αεροδρόμια γιατί θα πρέπει να τα επιδοτήσετε με 55 εκατομμύρια ευρώ.

Θα τα επιδοτήσετε; Άρα, καταγγέλλει εδώ -και θέλουμε μία δέσμευση- ότι το 2013 τα ελληνικά αεροδρόμια δεν θα μπορούν να λειτουργήσουν, να εξυπηρετήσουν την αυξημένη, κατά τις εκτιμήσεις των τουριστικών παραγόντων, τουριστική κίνηση, με καταστροφικές συνέπειες, για ό,τι σημαίνει αυτό για την ανάπτυξη. Διότι ένας από τους πυλώνες ανάπτυξης της χώρας, πέρα από τη γεωργία που είπε η κ. Ουζουνίδου, είναι ο τουρισμός. Εσείς λοιπόν τι κάνετε με αυτό που κάνετε στις υποδομές; Ουσιαστικά καταστρέφετε την ανάπτυξη. Σας εξήγησα λοιπόν γιατί δεν είναι αναπτυξιακός νόμος, στον ελάχιστο χρόνο που είχα.

Ευχαριστώ, κυρία Πρόεδρε, για την ανοχή σας.



Το πλήρες κείμενο της αρχικής ομιλίας που κατατέθηκε στα πρακτικά:

Κύριοι Συνάδελφοι,

Κύριοι Υπουργοί, κυρία Πρόεδρε, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, όταν σε μια χώρα συνεχίζεται με αμείωτη ένταση η πολιτική της λεγόμενης εσωτερικής υποτίμησης, όταν συνεχώς μειώνεται ο κατώτατος μισθός, όταν μειώνεται το εισόδημα του κόσμου, τότε δεν μπορεί να υπάρξει ανάπτυξη όσους αναπτυξιακούς νόμους και να φέρετε. Το μόνο που επιτυγχάνετε είναι να προσφέρετε εργαζόμενους με ακόμα χαμηλότερα μεροκάματα και ουσιαστικά να μετατρέψετε ολόκληρη τη χώρα σε μία ειδική οικονομική ζώνη. Αυτό, όμως, δεν λέγεται ανάπτυξη. Έτσι επιστρέφουμε στον μεσαίωνα. Εσείς, όμως, ακολουθείτε αυτήν την πολιτική.

Τι έρχεται τώρα ο αναπτυξιακός νόμος να δημιουργήσει; Δημιουργεί επενδυτές δύο ταχυτήτων: τους στρατηγικούς και τους λοιπούς, που δυστυχώς θα τους ονομάσουμε φουκαράδες. Οι πρώτοι απολαμβάνουν πέραν από της ευκαιρίας που η άνιση οικονομική δυνατότητα τους προσφέρει και μια σειρά διευκολύνσεων, καθώς και μια fast track εξυπηρέτηση. Οι λοιποί, η δεύτερης κατηγορίας επενδυτές, οι μικρομεσαίοι, συνεχίζουν με άλλα λόγια να αφήνονται στα δόντια του κρατικού γραφειοκρατικού Μινώταυρου.

Η ανάπτυξη της χώρα μας, όμως, στηρίζεται στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις και εσείς με την πολιτική της εσωτερικής υποτίμησης ουσιαστικά έχετε διαλύσει την εσωτερική αγορά. Ουσιαστικά οδηγείτε τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις να κλείνουν η μια πίσω από την άλλη. Αυτό -επαναλαμβάνω- δεν λέγεται ανάπτυξη.

Οι επενδύσεις δεν έρχονται με νόμους με μειώσεων των μισθών, έρχονται όταν υπάρχουν υποδομές για την μεταφορά την ενέργεια και για την επικοινωνία. Εσείς τι κάνετε τις ξεπουλάτε και τις οδηγείτε στην απαξίωση ξεπουλάτε τον Ελληνικό Σιδηροδρόμο για να μην υπάρχει ένα αξιόπιστο φθηνό και γρήγορο μέσο μεταφοράς εμπορευμάτων και επιβατών, ξεπουλάτε και απαξιώνετε την ΔΕΗ με τα ενεργειακά κέντρα και της Πτολεμαΐδας και της Κοζάνης και της Μεγαλόπολης να αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα λόγω έλλειψης προσωπικού και μη δυνατότητας να χρησιμοποιηθούν εκατοντάδων εκατομμυρίων μηχανήματα που υπάρχουν, αυτό μαζί και με όλες τις ρυθμίσεις που έχετε κάνει συνεπάγεται να έχουμε αύξηση του κόστους της ενέργειας σημαντική ακόμα και για τις επιχειρήσεις και φωνάζουν ακόμα και οι επιχειρηματίες, απαξιώνετε τις οδικές μεταφορές με την διακοπή εργασιών στους μεγάλους οδικούς άξονες και αναφέρομαι στην Ολυμπία Οδό αν και η χρηματοδότηση ήταν υπερεπαρκής και το αστείο είναι ότι οι παραχωρησιούχοι εξακολουθούσαν να πληρώνονται από τα διόδια. Επίσης οφείλετε να απαντήσετε και να διαψεύσετε την ΟΣΥΠΑ -αν μπορείτε να τη διαψεύσετε- και να δεσμευτείτε ότι δεν θα κλείσει κανένα περιφερειακό αεροδρόμιο. Η ΟΣΥΠΑ, λοιπόν, σας είπε συγκεκριμένα πράγματα. Σας είπε ότι το ΤΑΙΠΕΔ ουσιαστικά με τη μελέτη που έχει κάνει οδηγεί στο κλείσιμο τα μικρά περιφερειακά αεροδρόμια. Γιατί; Διότι από τα τέλη υπέρ πτήσης τα 105 εκατομμύρια ευρώ, από τα έσοδα από διάφορες μισθώσεις που είναι 22 εκατομμύρια ευρώ, από τα τέλη εκσυγχρονισμού και ανάπτυξης αεροδρομίων που είναι 150 εκατομμύρια ευρώ, τίποτα δεν πάει στην ΥΠΑ.

Επομένως, όπως τονίζουν οι εργαζόμενοι η απλή αριθμητική λέει ότι δεν θα μπορέσετε να λειτουργήσετε τα περιφερειακά αεροδρόμια γιατί θα πρέπει να τα επιδοτήσετε με 55 εκατομμύρια ευρώ.

Θα τα επιδοτήσετε; Άρα, καταγγέλλει εδώ -και θέλουμε μία δέσμευση- ότι το 2013 τα ελληνικά αεροδρόμια δεν θα μπορούν να λειτουργήσουν, να εξυπηρετήσουν την αυξημένη, κατά τις εκτιμήσεις των τουριστικών παραγόντων, τουριστική κίνηση, με καταστροφικές συνέπειες, για ό,τι σημαίνει αυτό για την ανάπτυξη.

Συνεπώς το νομοσχέδιο αυτό δεν αποτελεί καν προσπάθεια επανασχεδιασμού των κρατικών δομών που εμπλέκονται με τις επενδύσεις. Αυτό το νομοσχέδιο αναδεικνύει γι άλλη μία φορά τον αποσπασματικό, μερικό, χαρακτήρα και της αναπτυξιακής πολιτικής. Διότι ο εκάστοτε Αναπτυξιακός νόμος πρέπει να εντάσσεται στον ευρύτερο αναπτυξιακό προγραμματισμό και αναπτυξιακές προτεραιότητες της χώρας, θα πρέπει να ανταποκρίνεται στις ανάγκες της πραγματικής οικονομίας, της κοινωνίας αλλά και της οικονομικής συγκυρίας.

Δεν αποτελεί ένα σχέδιο που προωθεί την περιφερειακή σύγκλιση και την στοχευόμενη, κατά παραγωγικό κλάδο, ενίσχυση της ελληνικής οικονομίας, όπως υφίστανται οι επενδυτικοί νόμοι στην Ελλάδα από την δεκαετία του ’70 και μετά. Αντίθετα στο βαθμό που στοχεύει στην επανεκκίνηση της οικονομίας μέσα από την «αξιοποίηση» του Αττικού παράκτιου μετώπου συνιστά το ακριβώς αντίθετο, θέτοντας την «ανάπτυξη» στην Αττική μόνο ως προτεραιότητα του όλου προγράμματος.»

Το σύνολο του Νομασχεδίου είναι ενταγμένο στη λογική των ιδιωτικοποιήσεων και του Fast track. Σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να αντιμετωπιστεί ως εργαλείο αναπτυξιακής πολιτικής με όρους περιφερειακής σύγκλισης, κλαδικής πολιτικής και κοινωνικής συνοχής.

Το ΝΣ είναι προσανατολισμένο στις ιδιωτικοποιήσεις και σε διαδικασίες διευκόλυνσης τους και απουσιάζει η οποιαδήποτε αναφορά η προσπάθεια αντιμετώπισης των προβλημάτων που αντιμετωπίζουν οι ΜΜΕ.

Ο προτεινόμενος νόμος δεν ανταποκρίνεται σε τίποτα από τα ανωτέρω. Ειδικότερα:

• Δεν βασίζεται σε όποια εθνική αναπτυξιακή στρατηγική και προτεραιότητες – είναι ευχολόγιο για το τι θα επιθυμούσε η κυβέρνηση

• Δεν βασίζεται σε κανόνες αειφόρου ανάπτυξης και προστασίας των φυσικών και πολιτισμικών πόρων

• Δεν δημιουργεί φιλικό επιχειρηματικό περιβάλλον – δεν απλοποιεί την πολυνομία και τις αγκυλώσεις στο σύστημα αδειοδοτήσεων που βεβαίως θα απαιτούσε τη συνεργασία πολλών υπουργείων

• Είναι ένα ημιτελές πλαίσιο το οποίο απαιτεί ένα σωρό προεδρικά διατάγματα, εγκυκλίους και λοιπά στην εξειδίκευσή του.

• Εντύπωση προκαλεί το γεγονός ότι λαμβάνεται πρόνοια να αντιμετωπισθεί η Εκκλησία ως ιδιώτης επενδυτής,

• Σαφές είναι τέλος ότι προλειαίνεται το έδαφος για να εισέλθουν στο πεδίο των επιχορηγήσεων ως ιδιωτικές στρατηγικές επενδύσεις και σημερινές ΔΕΚΟ καθώς και Κρατικές επιχειρήσεις σε ειδικές υποδομές (π.χ. Χιονοδρομικά κέντρα, ΔΕΗ, ΕΛΠΕ κλπ) όχι όμως με τη σημερινή τους μορφή αλλά όταν ιδιωτικοποιηθούν πλήρως

Ο ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ στο πλαίσιο ανασυγκρότησης του παραγωγικού θέτει άλλα κριτήρια και επανεξετάζει το τι ορίζεται στρατηγική επένδυση. Κριτήρια που σχετίζονται με τις ανάγκες της κοινωνίας, της εργασίας, της περιφερειακής ανάπτυξης και που συμβάλλουν στην ανάπτυξη και όχι απλά στην αύξηση του ΑΕΠ.

Για την αριστερά, στρατηγική επένδυση θεωρείται ένα σύνολο από επενδύσεις (και όχι μια ή δύο περιπτώσεις πολύ μεγάλων επενδύσεων) που αλλάζουν και ενισχύουν τοπικά παραγωγικά συστήματα (όλο το πλέγμα των εισροών – εκροών της παραγωγής ενός ή αρκετών ανταγωνιστικών προϊόντων μαζί με τοπικούς θεσμούς χρηματοδότησης, εκπαίδευσης εργατικού δυναμικού κλπ).

Αν δεν υπάρξει η παράλληλο πρόγραμμα δημόσιων επενδύσεων και ιδιωτική επένδυση δεν μπορεί να έρθει ανάπτυξη.

Άλλωστε στην συντηρητική Αγγλία η κυβέρνηση σχεδιάζει την ανάπτυξη ενός στρατηγικού ταμείου επενδύσεων 750εκ. λιρών! για την βιομηχανική καινοτομία, την δημιουργία θέσεων εργασίας και την ανταγωνιστικότητα. Αν διαβάσει κανείς προσεκτικά την έκθεση θα δει τι σημαίνει , το κράτος ως στρατηγικός επενδυτής και βέβαια η Αγγλική κυβέρνηση δεν έχει πίεση από τα αριστερά της για να το κάνει αλλά είναι δομικό στοιχείο της πολιτικής της .

Η περιφερειακή διάσταση του νόμου είναι η βασική συνιστώσα του επανασχεδιασμού του προς την κατεύθυνση της παραγωγικής ανασυγκρότησης της οικονομίας. Οι ΕΟΖ που πάτε να δημιουργήσετε δεν είναι ενίσχυση τοπικών παραγωγικών συστημάτων. Οι ΕΟΖ καταστροφή των τοπικών παραγωγικών συστημάτων.

Ένας άλλος τομέας που ενδιαφέρει την αριστερά είναι η χωροθέτηση των δραστηριοτήτων και ειδικότερα η μετεγκατάσταση επιχειρήσεων από κορεσμένες περιοχές σε ΒΕΠΕ ή άλλες οργανωμένες περιοχές.

Στο αναφερόμενο πλαίσιο :

• Ο χωροταξικός σχεδιασμός και οι χρήσεις γης καθώς και η απλοποίηση του θεσμικού πλαισίου όλων των αναγκαίων αδειοδοτήσεων θα συνέβαλε πολύ περισσότερο προς αυτήν την κατεύθυνση από τη δημιουργία πολλαπλών δομών με επικαλυπτόμενες αρμοδιότητες.

• Όποιο σύστημα για την ενίσχυση της επιχειρηματικότητας θα πρέπει να είναι απλό και κατανοητό και διαρκές (έτσι επιτυγχάνεται η διαφάνεια). Δεν μπορεί να δημιουργείται έναν δαιδαλώδες θεσμικό σύστημα στο οποίο χάνεται ο επιχειρηματίας. Μόνο ο 3299/2004 είχε πάνω από δέκα τροποποιήσεις. Ο προτεινόμενος έχει τόσες παραπομπές που απαιτείται μια στρατιά δικηγόρων να αποκωδικοποιήσει τι προτείνεται.

• Τα one stop shops θα πρέπει να είναι τοπικά, προσβάσιμα στους πολίτες και να αφορούν όλες τις επενδύσεις ανεξαρτήτου ύψους. Βεβαίως τα one stop shops απαιτούν εργαλεία όπως η κλαδική εξέλιξη της τοπικής και εθνικής οικονομίας ώστε πέρα από όργανα διεκπεραίωσης να λειτουργούν και ως σύμβουλοι.

• Απαραίτητη είτε η ενοποίηση χρηματοδοτικών πηγών που πολλές φορές λειτουργούν ανταγωνιστικά μεταξύ τους με διαφορετικές συνθήκες χρηματοδότησης όπου είναι εφικτό είτε κατ’ελάχιστον η διασφάλιση συμπληρωματικότητας και συνέργειας μεταξύ τους. (ενδεικτικά αναφέρονται ΕΤΕΑΝ και αναπτυξιακός, ή αναπτυξιακός και Καθεστώτα ενισχύσεων του Υπουργείου Αγροτικής)

Σχετικά με το έγγραφο του Υπουργείου Ανάπτυξης και τις προτάσεις για τη διαμόρφωση του νέου Αναπτυξιακού νόμου, προτείνουμε τα παρακάτω:

• Να υπάρχει ανοικτή περίοδος υποβολής προτάσεων καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου.

• Να διατηρηθούν τα αυξημένα ποσοστά επιχορήγησης στις ΜΜΕ

• Η επιχορήγηση των ΜΜΕ να είναι στο σύνολο της σε επιδότηση (να μην υπάρχει % σε φορολογικές απαλλαγές.

• Η κτιριακή δαπάνη να δύναται να φτάνει μέχρι το 70% του συνολικού κόστους της επένδυσης – ιδιαίτερα στις ξενοδοχειακές μονάδες να φτάνει μέχρι το 80%.

• Να διευκολύνεται η εξαγορά υφιστάμενων εγκαταστάσεων και εξοπλισμού

• Να απαιτηθεί από το τραπεζικό σύστημα η διευκόλυνση χρηματοδότησης επενδυτικών σχεδίων που υπάγονται στον Αναπτυξιακό

• Κατά την υποβολή του φακέλου να αρκεί η πρόθεση χρηματοδότησης τραπεζικού δανείου από πιστωτικό ίδρυμα και όχι η έγκριση δανείου.

• Τέλος, για την ίδια συμμετοχή, κατά την υποβολή της πρότασης να απαιτείται η ύπαρξη του αναγκαίου ποσού χωρίς να χρειάζεται ο μέσος όρος προηγούμενων μηνών.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου