Η τόλμη και ο ποιητικός ρεαλισμός χαρακτηρίζουν το έργο του . Πέθανε σε ηλικία 80 ετών, την Τρίτη, ο διάσημος ιάπωνας σκηνοθέτης Ναγκίσα Οσίμα, δημιουργός των ταινιών «Η Αυτοκρατορία των αισθήσεων» και «Καλά Χριστούγεννα κύριε Λόρενς». Ο θάνατός του οφείλεται σε πνευμονική λοίμωξη, σύμφωνα με το νεότερο γιο του.
Ο Οσιμα μαζί με τους Μασαχίρο Σινόντα, Σοέι Ιμαμούρα, Γιοσισίγκε Γιοσίντα υπήρξε σημαντικός εκπρόσωπος του ιαπωνικού Νέου Κύματος (Nuberu bagu) που άρχισε να αναπτύσσεται την δεκαετία του 1950.
Η μεγάλη δεκαετία του Οσιμα στο σινεμά ήταν η δεκαετία του 1970. Ο ακραίος ερωτισμός των ταινιών του «Η αυτοκρατορία των αισθήσεων» (1976) και «Η αυτοκρατορία του πάθους» (1978) προκάλεσε σοκ αλλά και οργή παρότι η «Αυτοκρατορία των αισθήσεων» απέσπασε το βραβείο σκηνοθεσίας στο φεστιβάλ των Κανών του 1978 (η μεγαλύτερη διάκριση του Οσιμα από πλευράς βραβείων).
Λίγα χρόνια αργότερα, το 1983, ο Οσιμα γύρισε το «Καλά Χριστούγεννα κύριε Λόρενς» όπου πρωταγωνιστεί ο Ντέιβιντ Μπάουι (σε έναν ρόλο που αρνήθηκε να αναλάβει ο Ρόμπερτ Ρέντφορντ) και μια μορφή της ιαπωνικής μουσικής ο Ρουίκι Σακαμότο.
Ο Οσιμα εδώ δημιουργεί αντίθετους κόσμους με φόντο ένα ιαπωνικό στρατόπεδο αιχμαλώτων κατά την διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου και οδηγό το μυθιστόρημα «The seed and the sower» του Λόρενς βαν ντερ Ποστ. Εικόνες σκληρές και ταυτόχρονα ποιητικές, τα πρόσωπα των Μπάουι και Σακαμότο ερωτικά από μόνα τους και η μουσική του τελευταίου, από τα καλύτερα πράγματα που έχουν γραφτεί για τον κινηματογράφο. Δεν είναι τυχαίο που ο Μπάουι σε μια από τις ελάχιστες κινηματογραφικές εμφανίσεις του, εκστασιάστηκε από το «καταπληκτικό μάτι» του Οσιμα διατηρώντας θαυμάσιες αναμνήσεις από την συνεργασία τους.
Μετά το «Καλά Χριστούγεννα κύριε Λόρενς», ο Οσιμα δεν γύρισε ξανά τόσο μεγάλη ταινία. Η καριέρα του σταματά το 1999 με το «Ταμπού» μια αξιοπερίεργη γκέι ματιά στον κόσμο των σαμουράι με πρωταγωνιστή τον Τακέσι Κιτάνο. Πολλαπλά εγκεφαλικά επεισόδια είχαν ως αποτέλεσμα η υγεία του να ταλαιπωρηθεί τρομερά τα τελευταία χρόνια.
Ο Οσιμα μαζί με τους Μασαχίρο Σινόντα, Σοέι Ιμαμούρα, Γιοσισίγκε Γιοσίντα υπήρξε σημαντικός εκπρόσωπος του ιαπωνικού Νέου Κύματος (Nuberu bagu) που άρχισε να αναπτύσσεται την δεκαετία του 1950.
Γεννημένος στο Κιότο στις 31 Μαρτίου του 1932, ο Οσιμα σπούδασε νομικά και πολιτικές επιστήμες στο πανεπιστήμιο της γενέτειράς του αλλά σύντομα γοητεύθηκε από τον κόσμο του κινηματογράφου και στράφηκε αποκλειστικά προς αυτόν. Σκηνοθέτησε την πρώτη ταινία του, «Η πόλη της ελπίδας» στην εκπνοή της δεκαετίας του 1950 αλλά καταξιώθηκε στις αρχές της αμέσως επόμενης με τα «Διεστραμμένα νιάτα» ,που τον έκαναν για πρώτη φορά γνωστό στην Δύση.
Ο Ναγκίσα Οσίμα έγινε γνωστός τη δεκαετία του 1960, σκηνοθετώντας πολιτικές ταινίες. Στο επίκεντρο της θεματολογίας του ήταν οι κοινωνικές διακρίσεις και τα όρια της κοινωνικής αποδοχής. Χαρακτηριστική ταινία του, που προκάλεσε σκάνδαλο το 1976, ήταν η "Αυτοκρατορία των αισθήσεων", φιλμ γαλλοϊαπωνικής παραγωγής, που διαδραματίζεται στο Τόκιο του 1930 και εξιστορεί την ερωτική σχέση του ιδιοκτήτη ενός πανδοχείου και μίας υπηρέτριας, που γίνεται εμμονή με σαδομαζοχιστικά στοιχεία.
Ο εκλιπών είχε βραβευτεί το 1978 στο Φεστιβάλ των Καννών για την ταινία "Αυτοκρατορία του πάθους". Στην εργογραφία του ξεχωρίζει διεθνώς και η ταινία "Καλά Χριστούγεννα κύριε Λόρενς" με πρωταγωνιστές το ροκ σταρ Ντέιβιντ Μπάουι και τον ιάπωνα ηθοποιό και σκηνοθέτη Τακέσι Κιτάνο. Πραγματευόταν τις σχέσεις των ανδρών σε ένα ιαπωνικό στρατόπεδο αιχμαλώτων πολέμου κατά τη διάρκεια του Β' Παγκόσμιου Πολέμου.
Αντισυμβατικός ως κινηματογραφιστής αλλά και ως άνθρωπος, ο Οσιμα όρθωσε το ανάστημά του στην παραδοσιακή ιαπωνική βιομηχανία κινηματογράφου της εταιρίας Shochiku και το 1965 ίδρυσε την δική του εταιρία Sozosha. Ηταν μάλιστα πολέμιος του «ουμανιστικού» στιλ των ταινιών του Ακίρα Κουροσάβα αλλά και του Γιασουχίρο Οζου.Ο Ναγκίσα Οσίμα έγινε γνωστός τη δεκαετία του 1960, σκηνοθετώντας πολιτικές ταινίες. Στο επίκεντρο της θεματολογίας του ήταν οι κοινωνικές διακρίσεις και τα όρια της κοινωνικής αποδοχής. Χαρακτηριστική ταινία του, που προκάλεσε σκάνδαλο το 1976, ήταν η "Αυτοκρατορία των αισθήσεων", φιλμ γαλλοϊαπωνικής παραγωγής, που διαδραματίζεται στο Τόκιο του 1930 και εξιστορεί την ερωτική σχέση του ιδιοκτήτη ενός πανδοχείου και μίας υπηρέτριας, που γίνεται εμμονή με σαδομαζοχιστικά στοιχεία.
Ο εκλιπών είχε βραβευτεί το 1978 στο Φεστιβάλ των Καννών για την ταινία "Αυτοκρατορία του πάθους". Στην εργογραφία του ξεχωρίζει διεθνώς και η ταινία "Καλά Χριστούγεννα κύριε Λόρενς" με πρωταγωνιστές το ροκ σταρ Ντέιβιντ Μπάουι και τον ιάπωνα ηθοποιό και σκηνοθέτη Τακέσι Κιτάνο. Πραγματευόταν τις σχέσεις των ανδρών σε ένα ιαπωνικό στρατόπεδο αιχμαλώτων πολέμου κατά τη διάρκεια του Β' Παγκόσμιου Πολέμου.
Η μεγάλη δεκαετία του Οσιμα στο σινεμά ήταν η δεκαετία του 1970. Ο ακραίος ερωτισμός των ταινιών του «Η αυτοκρατορία των αισθήσεων» (1976) και «Η αυτοκρατορία του πάθους» (1978) προκάλεσε σοκ αλλά και οργή παρότι η «Αυτοκρατορία των αισθήσεων» απέσπασε το βραβείο σκηνοθεσίας στο φεστιβάλ των Κανών του 1978 (η μεγαλύτερη διάκριση του Οσιμα από πλευράς βραβείων).
Λίγα χρόνια αργότερα, το 1983, ο Οσιμα γύρισε το «Καλά Χριστούγεννα κύριε Λόρενς» όπου πρωταγωνιστεί ο Ντέιβιντ Μπάουι (σε έναν ρόλο που αρνήθηκε να αναλάβει ο Ρόμπερτ Ρέντφορντ) και μια μορφή της ιαπωνικής μουσικής ο Ρουίκι Σακαμότο.
Ο Οσιμα εδώ δημιουργεί αντίθετους κόσμους με φόντο ένα ιαπωνικό στρατόπεδο αιχμαλώτων κατά την διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου και οδηγό το μυθιστόρημα «The seed and the sower» του Λόρενς βαν ντερ Ποστ. Εικόνες σκληρές και ταυτόχρονα ποιητικές, τα πρόσωπα των Μπάουι και Σακαμότο ερωτικά από μόνα τους και η μουσική του τελευταίου, από τα καλύτερα πράγματα που έχουν γραφτεί για τον κινηματογράφο. Δεν είναι τυχαίο που ο Μπάουι σε μια από τις ελάχιστες κινηματογραφικές εμφανίσεις του, εκστασιάστηκε από το «καταπληκτικό μάτι» του Οσιμα διατηρώντας θαυμάσιες αναμνήσεις από την συνεργασία τους.
Μετά το «Καλά Χριστούγεννα κύριε Λόρενς», ο Οσιμα δεν γύρισε ξανά τόσο μεγάλη ταινία. Η καριέρα του σταματά το 1999 με το «Ταμπού» μια αξιοπερίεργη γκέι ματιά στον κόσμο των σαμουράι με πρωταγωνιστή τον Τακέσι Κιτάνο. Πολλαπλά εγκεφαλικά επεισόδια είχαν ως αποτέλεσμα η υγεία του να ταλαιπωρηθεί τρομερά τα τελευταία χρόνια.
Πηγή: ΑΜΠΕ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου