του Στέφανου Κοτζαμάνη Για πρώτη φορά μετά από αρκετές δεκαετίες, το κύριο στοιχείο συζήτησης και αντιπαράθεσης σε μια προεκλογική μάχη για την Προεδρία της Δημοκρατίας στην Κύπρο είναι το οικονομικό και όχι το εθνικό θέμα. Βασικά αίτια για την αλλαγή πεδίου του προεκλογικού αγώνα αποτελούν τόσο η στασιμότητα και η απαισιοδοξία που επικρατούν γύρω από τις εξελίξεις στο εθνικό θέμα, όσο και η δυσχερής θέση στην οποία βρίσκεται σήμερα η κυπριακή οικονομία, η οποία:α) Βρίσκεται ουσιαστικά αποκλεισμένη από τις αγορές από την άνοιξη του 2011
β) Βλέπει το Δημόσιο χρέος να σκαρφαλώνει στα 15 δισ. ευρώ (στο 85% του ΑΕΠ) όταν στο συγκεκριμένο νούμερο αναμένεται να προστεθεί το πολύ μεγάλο ποσό που θα κληθεί να καταβάλει το Κυπριακό Δημόσιο προκειμένου να επανακεφαλαιοποιηθεί το τραπεζικό σύστημα της χώρας.
γ) Η κυπριακή κυβέρνηση έχει προχωρήσει σε μια προσυμφωνία με την τρόικα, η οποία θα οριστικοποιηθεί από τη νέα κυβέρνηση που θα προκύψει από τις εκλογές του Φεβρουαρίου
δ) Σύμφωνα με δηλώσεις του Υπουργού Οικονομικών κ. Βάσου Σιαρλή, τα διαθέσιμα του κράτους επαρκούν μέχρι το τέλος Μαρτίου.
Μέσα λοιπόν σ’ αυτό το περιβάλλον, ιδιαίτερη σημασία έχει για την τελική επιλογή των Κυπρίων ψηφοφόρων οι θέσεις των τριών επικρατέστερων υποψηφίων προέδρων: του κ. Νίκου Αναστασιάδη(στηρίζεται από το Δημοκρατικό Συναγερμό και το Δημοκρατικό Κόμμα), του κ. Σταύρου Μαλά (στηρίζεται από το ΑΚΕΛ) και του κ. Γιώργου Λιλλήλα (στηρίζεται από την ΕΔΕΚ). Με βάση τις δημοσκοπήσεις, προηγείται σαφώς ο κ. Νίκος Αναστασιάδης (με ποσοστό κοντά στο 40%), ενώ οριακές διαφορές υπάρχουν μεταξύ των άλλων δύο υποψηφίων που θα αγωνιστούν για τη δεύτερη θέση.
διωτικοποιήσεις
Στον τομέα των ιδιωτικοποιήσεων, ο κ. Νίκος Αναστασιάδης πιστεύει στην ανάγκη της αποκρατικοποίησης των ημικρατικών Οργανισμών, μέσα από τη διάθεση μειοψηφικού ποσοστού σε ιδιώτες και ενός ακόμη πακέτου μετοχών σε εργαζόμενους.
Η θέση του είναι πως ήδη η χώρα έχει δεσμευθεί ως προς το θέμα απέναντι στην τρόικα και πως το ζήτημα είναι απόλυτα συνυφασμένο με τη βιωσιμότητα του δημόσιου χρέους. «Ουδείς μπορεί να ξεφύγει από την προσυμφωνία της χώρας με την τρόικα», αναφέρεται χαρακτηριστικά, ενώ συμπληρώνεται πως η κυβέρνηση του κ. Δημήτρη Χριστόφια (ΑΚΕΛ) ήταν εκείνη που προγραμμάτιζε για το 2012 την ιδιωτικοποίηση του Χρηματιστηρίου Αξιών Κύπρου.
Από την πλευρά του, ο κ. Σταύρος Μαλάς και το ΑΚΕΛ δηλώνουν ενάντιοι στις ιδιωτικοποιήσεις,υποστηρίζοντας πως το χρέος της Κύπρου είναι βιώσιμο και προς αυτή την κατεύθυνση αφήνει ανοιχτό το ενδεχόμενο επανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών απ’ ευθείας από την Ευρώπη. Συμπληρώνουν δε πως το ποσό που αντληθεί από την πώληση των ημικρατικών Οργανισμών μπορεί να εξοικονομηθεί και με το παραπάνω σε βάθος χρόνου, από τα πλεονάσματα αυτών των Οργανισμών.
Ο τρίτος υποψήφιος Πρόεδρος, ο κ. Γιώργος Λιλλήκας είναι αντίθετος στην ιδιωτικοποίηση των ημικρατικών οργανισμών και μάλιστα πιστεύει πως αυτές -όπως και η τρόικα μαζί με το μνημόνιο- θα μπορούσαν να αποφευχθούν, μέσα από την προείσπραξη εσόδων (προπώληση) έναντι της μελλοντικής εκμετάλλευσης των κοιτασμάτων φυσικού αερίου που φαίνεται να διαθέτει η χώρα.
Μνημόνιο-Ανάπτυξη
Και οι τρείς υποψήφιοι δηλώνουν έτοιμοι να δουλέψουν για την προσέλκυση επενδύσεων, ενώ εκφράζουν την βούλησή τους να δοθεί χρηματοδότηση στην οικονομία και να ενισχυθούν οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις.
Ο κ. Νίκος Αναστασιάδης πιστεύει πως το 50% της λύσης έγκειται στο να κερδηθούν οι μάχες στα μέτωπα της εμπιστοσύνης και της ψυχολογίας και δηλώνει πως όταν εκλεγεί θα καλέσει σε συστράτευση όλες τις πολιτικές δυνάμεις προκειμένου να αντιμετωπίσουν την κρίση. Δηλώνει πως θα επαναδιαπραγματευθεί το μνημόνιο ενώ πιστεύει ως επιτυχημένη επιλογή το εγχείρημα της τρικομματικής συγκυβέρνησης στην Ελλάδα.
Σε ό,τι αφορά τον τομέα της ανάπτυξης, βασικές εξαγγελίες του κυβερνητικού του προγράμματος είναι η θέσπιση φορολογικών κινήτρων για επενδύσεις, η προσέλκυση μεγάλων projects μέσα από διαδικασίες fast-track, η δημιουργία καζίνων και θεματικών πάρκων στον τουρισμό, η επιμήκυνση δανείων και η λειτουργία εγγυοδοτικού μηχανισμού για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις.
Ο κ. Σταύρος Μαλάς πιστεύει και αυτός στην επαναδιαπραγμάτευση των όρων του Μνημονίου, υποστηρίζοντας πως σε περίπτωση που εκλεγεί στη θέση του Προέδρου, η Κύπρος δεν θα υπογράψει δεύτερο μνημόνιο. Θα γίνουν κινήσεις προκειμένου το τραπεζικό άνοιγμα να μην περάσει στο δημόσιο χρέος της χώρας, τουλάχιστον κατά ένα σημαντικό ποσοστό του. Ενδεικτικό είναι το αίτημα του σημερινού Προέδρου της Δημοκρατίας κ. Δημήτρη Χριστόφια, ο οποίος ζητά να μην μετρηθεί στο κυπριακό δημόσιο χρέος το κόστος που υπέστησαν οι κυπριακές τράπεζες από το ελληνικό «κούρεμα».
Ο κ. Γιώργος Λιλλήκας τάσσεται καθαρά εναντίον του μνημονίου και των καταστροφικών συνεπειών που θα επιφέρει στην κυπριακή κοινωνία και οικονομία, υποστηρίζοντας πως οι αποτυχημένες συνταγές της τρόικας αυξάνουν τον κίνδυνο χρεοκοπίας της Κύπρου. Ο κ. Λιλλήκας παρουσιάζεται ως δύναμη του καινούργιου και δηλώνει πως θα προσπαθήσει να απαγκιστρωθεί από την τρόικα και το μνημόνιο, όσο το δυνατόν γρηγορότερα.
Φυσικό αέριο
Ο υποψήφιος πρόεδρος της Δημοκρατίας κ. Γιώργος Λιλλήκας υποστηρίζει πως θα μπορούσε μια προ-εκμετάλλευση του φυσικού αερίου να διώξει την τρόικα από το Νησί της Αφροδίτης μέσα στο 2013. Αναφέρεται μάλιστα στην περίπτωση της Ιαπωνίας, που προαγοράζει για τριάντα χρόνια.
Από την άλλη πλευρά, αξιοσημείωτη είναι η απάντηση στην άποψη αυτή, του επιτελείου του κ. Σταύρου Μαλά. Σύμφωνα λοιπόν με την άποψη αυτή, για να μπορέσει να υπάρξουν κάποια πρώτα έσοδα από το φυσικό αέριο, θα πρέπει να προηγηθεί η επιβεβαιωτική γεώτρηση που αναμένεται γύρω στον προσεχή Μάιο-Ιούνιο, τα αποτελέσματα της οποίας θα γίνουν γνωστά μέσα στο 2014.
Αξιόγραφα τραπεζών
Το επιτελείο του κ. Αναστασιάδη υποστηρίζει πως οι αρμόδιοι φορείς καλούνται να αντιμετωπίσουν το πρόβλημα που προέκυψε από την αδυναμία των δύο μεγάλων τραπεζών να αποπληρώσουν τα αξιόγραφα που εξέδωσαν και διέθεσαν σε επενδυτές.
Αν το πρόβλημα δεν έχει επιλυθεί μέχρι τότε, ο κ. Αναστασιάδης έχει υποσχεθεί πως θα εξετάσει το ζήτημα σε βάθος, διαχωρίζοντας τους ιδιώτες επενδυτές που ενδεχομένως να εξαπατήθηκαν-παραπληροφορήθηκαν από τους λοιπούς ιδιώτες και τους θεσμικούς, που απλά επέλεξαν μια επένδυση υψηλότερου κινδύνου από την κατάθεση.
Το διαχωρισμό μεταξύ θεσμικών και ιδιωτών επενδυτών υιοθετούν και οι άλλοι δύο υποψήφιοι Πρόεδροι. Συγκεκριμένα, το επιτελείο του κ. Μαλά αναφέρεται στη γενικότερη πολιτική της τρόικας για «κούρεμα» τέτοιων χρεογράφων, ωστόσο υποστηρίζει πως ο κ. Μαλάς θα αντιταχθεί σε μια τέτοια απαίτηση.
Τέλος, ο κ. Λιλλήκας μιλά για θέμα με οικονομικές και κοινωνικές διαστάσεις και δεν θεωρεί λύση τη μετατροπή των ομολογιών σε μετοχές.
Πηγή: euro2day.gr
β) Βλέπει το Δημόσιο χρέος να σκαρφαλώνει στα 15 δισ. ευρώ (στο 85% του ΑΕΠ) όταν στο συγκεκριμένο νούμερο αναμένεται να προστεθεί το πολύ μεγάλο ποσό που θα κληθεί να καταβάλει το Κυπριακό Δημόσιο προκειμένου να επανακεφαλαιοποιηθεί το τραπεζικό σύστημα της χώρας.
γ) Η κυπριακή κυβέρνηση έχει προχωρήσει σε μια προσυμφωνία με την τρόικα, η οποία θα οριστικοποιηθεί από τη νέα κυβέρνηση που θα προκύψει από τις εκλογές του Φεβρουαρίου
δ) Σύμφωνα με δηλώσεις του Υπουργού Οικονομικών κ. Βάσου Σιαρλή, τα διαθέσιμα του κράτους επαρκούν μέχρι το τέλος Μαρτίου.
Μέσα λοιπόν σ’ αυτό το περιβάλλον, ιδιαίτερη σημασία έχει για την τελική επιλογή των Κυπρίων ψηφοφόρων οι θέσεις των τριών επικρατέστερων υποψηφίων προέδρων: του κ. Νίκου Αναστασιάδη(στηρίζεται από το Δημοκρατικό Συναγερμό και το Δημοκρατικό Κόμμα), του κ. Σταύρου Μαλά (στηρίζεται από το ΑΚΕΛ) και του κ. Γιώργου Λιλλήλα (στηρίζεται από την ΕΔΕΚ). Με βάση τις δημοσκοπήσεις, προηγείται σαφώς ο κ. Νίκος Αναστασιάδης (με ποσοστό κοντά στο 40%), ενώ οριακές διαφορές υπάρχουν μεταξύ των άλλων δύο υποψηφίων που θα αγωνιστούν για τη δεύτερη θέση.
διωτικοποιήσεις
Στον τομέα των ιδιωτικοποιήσεων, ο κ. Νίκος Αναστασιάδης πιστεύει στην ανάγκη της αποκρατικοποίησης των ημικρατικών Οργανισμών, μέσα από τη διάθεση μειοψηφικού ποσοστού σε ιδιώτες και ενός ακόμη πακέτου μετοχών σε εργαζόμενους.
Η θέση του είναι πως ήδη η χώρα έχει δεσμευθεί ως προς το θέμα απέναντι στην τρόικα και πως το ζήτημα είναι απόλυτα συνυφασμένο με τη βιωσιμότητα του δημόσιου χρέους. «Ουδείς μπορεί να ξεφύγει από την προσυμφωνία της χώρας με την τρόικα», αναφέρεται χαρακτηριστικά, ενώ συμπληρώνεται πως η κυβέρνηση του κ. Δημήτρη Χριστόφια (ΑΚΕΛ) ήταν εκείνη που προγραμμάτιζε για το 2012 την ιδιωτικοποίηση του Χρηματιστηρίου Αξιών Κύπρου.
Από την πλευρά του, ο κ. Σταύρος Μαλάς και το ΑΚΕΛ δηλώνουν ενάντιοι στις ιδιωτικοποιήσεις,υποστηρίζοντας πως το χρέος της Κύπρου είναι βιώσιμο και προς αυτή την κατεύθυνση αφήνει ανοιχτό το ενδεχόμενο επανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών απ’ ευθείας από την Ευρώπη. Συμπληρώνουν δε πως το ποσό που αντληθεί από την πώληση των ημικρατικών Οργανισμών μπορεί να εξοικονομηθεί και με το παραπάνω σε βάθος χρόνου, από τα πλεονάσματα αυτών των Οργανισμών.
Ο τρίτος υποψήφιος Πρόεδρος, ο κ. Γιώργος Λιλλήκας είναι αντίθετος στην ιδιωτικοποίηση των ημικρατικών οργανισμών και μάλιστα πιστεύει πως αυτές -όπως και η τρόικα μαζί με το μνημόνιο- θα μπορούσαν να αποφευχθούν, μέσα από την προείσπραξη εσόδων (προπώληση) έναντι της μελλοντικής εκμετάλλευσης των κοιτασμάτων φυσικού αερίου που φαίνεται να διαθέτει η χώρα.
Μνημόνιο-Ανάπτυξη
Και οι τρείς υποψήφιοι δηλώνουν έτοιμοι να δουλέψουν για την προσέλκυση επενδύσεων, ενώ εκφράζουν την βούλησή τους να δοθεί χρηματοδότηση στην οικονομία και να ενισχυθούν οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις.
Ο κ. Νίκος Αναστασιάδης πιστεύει πως το 50% της λύσης έγκειται στο να κερδηθούν οι μάχες στα μέτωπα της εμπιστοσύνης και της ψυχολογίας και δηλώνει πως όταν εκλεγεί θα καλέσει σε συστράτευση όλες τις πολιτικές δυνάμεις προκειμένου να αντιμετωπίσουν την κρίση. Δηλώνει πως θα επαναδιαπραγματευθεί το μνημόνιο ενώ πιστεύει ως επιτυχημένη επιλογή το εγχείρημα της τρικομματικής συγκυβέρνησης στην Ελλάδα.
Σε ό,τι αφορά τον τομέα της ανάπτυξης, βασικές εξαγγελίες του κυβερνητικού του προγράμματος είναι η θέσπιση φορολογικών κινήτρων για επενδύσεις, η προσέλκυση μεγάλων projects μέσα από διαδικασίες fast-track, η δημιουργία καζίνων και θεματικών πάρκων στον τουρισμό, η επιμήκυνση δανείων και η λειτουργία εγγυοδοτικού μηχανισμού για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις.
Ο κ. Σταύρος Μαλάς πιστεύει και αυτός στην επαναδιαπραγμάτευση των όρων του Μνημονίου, υποστηρίζοντας πως σε περίπτωση που εκλεγεί στη θέση του Προέδρου, η Κύπρος δεν θα υπογράψει δεύτερο μνημόνιο. Θα γίνουν κινήσεις προκειμένου το τραπεζικό άνοιγμα να μην περάσει στο δημόσιο χρέος της χώρας, τουλάχιστον κατά ένα σημαντικό ποσοστό του. Ενδεικτικό είναι το αίτημα του σημερινού Προέδρου της Δημοκρατίας κ. Δημήτρη Χριστόφια, ο οποίος ζητά να μην μετρηθεί στο κυπριακό δημόσιο χρέος το κόστος που υπέστησαν οι κυπριακές τράπεζες από το ελληνικό «κούρεμα».
Ο κ. Γιώργος Λιλλήκας τάσσεται καθαρά εναντίον του μνημονίου και των καταστροφικών συνεπειών που θα επιφέρει στην κυπριακή κοινωνία και οικονομία, υποστηρίζοντας πως οι αποτυχημένες συνταγές της τρόικας αυξάνουν τον κίνδυνο χρεοκοπίας της Κύπρου. Ο κ. Λιλλήκας παρουσιάζεται ως δύναμη του καινούργιου και δηλώνει πως θα προσπαθήσει να απαγκιστρωθεί από την τρόικα και το μνημόνιο, όσο το δυνατόν γρηγορότερα.
Φυσικό αέριο
Ο υποψήφιος πρόεδρος της Δημοκρατίας κ. Γιώργος Λιλλήκας υποστηρίζει πως θα μπορούσε μια προ-εκμετάλλευση του φυσικού αερίου να διώξει την τρόικα από το Νησί της Αφροδίτης μέσα στο 2013. Αναφέρεται μάλιστα στην περίπτωση της Ιαπωνίας, που προαγοράζει για τριάντα χρόνια.
Από την άλλη πλευρά, αξιοσημείωτη είναι η απάντηση στην άποψη αυτή, του επιτελείου του κ. Σταύρου Μαλά. Σύμφωνα λοιπόν με την άποψη αυτή, για να μπορέσει να υπάρξουν κάποια πρώτα έσοδα από το φυσικό αέριο, θα πρέπει να προηγηθεί η επιβεβαιωτική γεώτρηση που αναμένεται γύρω στον προσεχή Μάιο-Ιούνιο, τα αποτελέσματα της οποίας θα γίνουν γνωστά μέσα στο 2014.
Αξιόγραφα τραπεζών
Το επιτελείο του κ. Αναστασιάδη υποστηρίζει πως οι αρμόδιοι φορείς καλούνται να αντιμετωπίσουν το πρόβλημα που προέκυψε από την αδυναμία των δύο μεγάλων τραπεζών να αποπληρώσουν τα αξιόγραφα που εξέδωσαν και διέθεσαν σε επενδυτές.
Αν το πρόβλημα δεν έχει επιλυθεί μέχρι τότε, ο κ. Αναστασιάδης έχει υποσχεθεί πως θα εξετάσει το ζήτημα σε βάθος, διαχωρίζοντας τους ιδιώτες επενδυτές που ενδεχομένως να εξαπατήθηκαν-παραπληροφορήθηκαν από τους λοιπούς ιδιώτες και τους θεσμικούς, που απλά επέλεξαν μια επένδυση υψηλότερου κινδύνου από την κατάθεση.
Το διαχωρισμό μεταξύ θεσμικών και ιδιωτών επενδυτών υιοθετούν και οι άλλοι δύο υποψήφιοι Πρόεδροι. Συγκεκριμένα, το επιτελείο του κ. Μαλά αναφέρεται στη γενικότερη πολιτική της τρόικας για «κούρεμα» τέτοιων χρεογράφων, ωστόσο υποστηρίζει πως ο κ. Μαλάς θα αντιταχθεί σε μια τέτοια απαίτηση.
Τέλος, ο κ. Λιλλήκας μιλά για θέμα με οικονομικές και κοινωνικές διαστάσεις και δεν θεωρεί λύση τη μετατροπή των ομολογιών σε μετοχές.
Πηγή: euro2day.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου