65 ΔΙΣ ΟΙ ΕΓΓΥΗΣΕΙΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΣΙΟΥ ΠΡΟΣ ΤΙΣ ΤΡΑΠΕΖΕΣ! ΠΕΤΑΞΕ Η ΔΟΣΗ: ΣΤΑ 27,4 ΔΙΣ ΟΙ ΚΕΦΑΛΑΙΑΚΕΣ ΑΝΑΓΚΕΣ ΤΩΝ ΤΡΑΠΕΖΩΝ! ΕΕ: 1,6 ΤΡΙΣ ΕΔΩΣΑΝ ΤΑ ΚΡΑΤΗ ΣΤΙΣ ΤΡΑΠΕΖΕΣ. ΤΑ ΠΡΩΤΕΙΑ ΒΡΕΤΑΝΙΑ ΚΑΙ ΓΕΡΜΑΝΙΑ! ΑΙΣΙΟΔΟΞΕΙΤΕ! ΤΟ 2022 Η ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ ΣΤΑ ΕΠΙΠΕΔΑ ΤΟΥ 2008! "ΟΙ ΥΨΗΛΕΣ ΕΓΓΥΗΣΕΙΣ ΣΕ ΔΕΚΟ ΚΑΙ ΤΡΑΠΕΖΕΣ ΣΥΝΙΣΤΟΥΝ ΑΠΕΙΛΗ ΓΙΑ ΤΟ ΧΡΕΟΣ" Του Πάνου Κακούρη*
Σε ζημιογόνες και ελλειμματικές δημόσιες επιχειρήσεις και οργανισμούς κατευθύνεται το κύριο μέρος των εγγυήσεων που παρέχει το κράτος, προκειμένου να δανειστούν από τις τράπεζες, γεγονός που καθιστά τα συγκεκριμένα δάνεια ένα εν δυνάμει «κρυφό» χρέος, το οποίο εμφανίζεται στα επίσημα στοιχεία μετά τη λήξη των δανείων ή με την κατάπτωση των εγγυήσεων.
Το συνολικό ύψος των εγγυήσεων, στο τέλος του 2011, ανήλθε σε 19,95 δισ. ευρώ, ενώ, με την προσθήκη και των εγγυήσεων που έχουν χορηγηθεί στις τράπεζες, ύψους 65,09 δισ. ευρώ, το συνολικό ποσό των κρατικών εγγυήσεων φτάνει στο ποσό των 85,04 δισ. ευρώ, σύμφωνα με την έκθεση του Ελεγκτικού Συνεδρίου.Το μεγάλο πρόβλημα εντοπίζεται κυρίως στα δάνεια προς τις ΔΕΚΟ, οι οποίες, λόγω των ελλειμμάτωντους, όχι μόνο αδυνατούν να τα αποπληρώσουν, αλλά, επειδή έχουν ανάγκη σε κεφάλαια, αναγκάζεται το Δημόσιο να τους παράσχει και νέες εγγυήσεις για νέα δάνεια. Στη συγκυρία που έχει διαμορφωθεί τα τελευταία χρόνια, με τα επιτόκια να έχουν εκτοξευτεί στα ύψη, το κόστος νέου δανεισμού των ΔΕΚΟ με κρατική εγγύηση φτάνει στο 12%. Δηλαδή, οι εγγυήσεις παρέχονται σε ζημιογόνες επιχειρήσεις, οι οποίες, διαφορετικά, δεν θα μπορούσαν να δανειστούν και άρα θα έπρεπε να καλύψει τα ελλείμματά τους οκρατικός προϋπολογισμός.
Η διαδικασία
Πριν από την ένταξη της χώρας στο μηχανισμό στήριξης και την έλευση της τρόικας, πάγια πρακτική τουυπουργείου Οικονομικών ήταν η επιχορήγηση με χαμηλά ποσά, απευθείας από τον κρατικό προϋπολογισμό, των προβληματικών ΔΕΚΟ, ενώ για το υπόλοιπο και μεγαλύτερο τμήμα των αναγκών τους, τους παρέχεται η κρατική εγγύηση, για να αντλήσουν κεφάλαια από την τραπεζική αγορά. Το κέρδος από τη διαδικασία αυτή ήταν ότι δεν επιβαρύνονταν άμεσα ο προϋπολογισμός και το χρέος, αλλά τα ποσά αναγράφονταν στο χρέος μόνο μετά την κατάπτωση των εγγυήσεων, δηλαδήκερδιζόταν χρόνος, με κόστος, όμως, τα επιτόκια δανεισμού.
Με τις πρακτικές αυτές, συσσωρεύτηκε ένα χρέος κοντά στα 20 δισ. ευρώ ή 10,3% του ΑΕΠ, το οποίο έχει εγγυηθεί το κράτος και, σήμερα, επιχειρείται η διαχείρισή του, που δεν είναι εύκολη υπόθεση. Οι ελλειμματικές ΔΕΚΟ, όχι μόνο δεν μπορούν να αποπληρώσουν το σύνολο των δανείων που έχουν συνάψει, αλλά πρέπει να καλύψουν και τρέχουσες ανάγκες, οι οποίες καλύπτονται με νέο ακριβό δανεισμό, με την κρατική εγγύηση.
Επίσης, με πρωτοβουλία της κυβέρνησης, πέρυσι, και συγκεκριμένα με απόφαση του τότε αναπλ. υπουργού Οικονομικών, Φίλ. Σαχινίδη, αναλήφθηκε και εντάχθηκε στο Χρέος της Κεντρικής Διοίκησης, από 31 Δεκεμβρίου 2011, το ανεξόφλητο υπόλοιπο των δανειστικών συμβάσεων, του ΟΑΣΑ και την Τραμ Α.Ε., συνολικής ονομαστικής αξίας 2,1 δισ. ευρώ.
Για την ανάληψη των συγκεκριμένων χρεών, χρησιμοποιήθηκε η τεχνική των συμψηφισμών. Δηλαδή το Δημόσιο αναλαμβάνει τα χρέη του ΟΑΣΑ και της Τραμ A.E. και διαγράφει αντίστοιχα τις οφειλές των υπουργείων προς τους δύο φορείς αστικών συγκοινωνιών.
Από τις 11 δανειακές συμβάσεις, οι 8 είναι του ΟΑΣΑ, το ύψος των οποίων είναι 1,96 δισ. ευρώ, ενώ σε137 εκατ. ευρώ ανέρχεται το ύψος των 3 δανείων της Τραμ Α.Ε. Θα επιβαρύνουν την εξυπηρέτηση του χρέους και τις πληρωμές τόκων μέχρι και το έτος 2019.
Ο ΟΣΕ στην κορυφή
Με βάση τα στοιχεία του Ελεγκτικού Συνεδρίου 31-12-2011, οι φορείς με τις μεγαλύτερες τραπεζικές οφειλές εγγυημένες από το Δημόσιο είναι:
- O ΟΣΕ που οφείλει, με την εγγύηση του Δημοσίου, δάνεια της τάξης των 8,02 δισ. ευρώ, ποσό το οποίο αδυνατεί να το αποπληρώσει και καταπίπτουν εγγυήσεις σε βάρος του Δημοσίου.
- Η ΕΑΣ έχει δανειστεί με την κρατική εγγύηση ποσό ύψους 782,5 εκατ. ευρώ.
- Η παλαιά Ολυμπιακή Αεροπορία (υπό εκκαθάριση) έχει δανειστεί με την εγγύηση του Δημοσίου ποσό ύψους 17,96 εκατ. ευρώ, ενώ σε 7 εκατ. ευρώ ανέρχονται τα εγγυημένα δάνεια της Ολυμπιακής Αεροπλοΐας.
- Η Κτηματική Εταιρεία του Δημοσίου έχει δανειστεί με την εγγύηση του Δημοσίου ποσό ύψους 261,3 εκατ. ευρώ.
- Οι αμυντικές βιομηχανίες ΕΒΟ, ΠΥΡΚΑΛ ΕΑΒ και η ΕΛΒΟ έχουν δανειστεί με την εγγύηση του Δημοσίου συνολικό ποσό ύψους 428,7 εκατ. ευρώ. Το μεγαλύτερο ποσό, ύψους 409 εκατ. ευρώ, έχει δανειστεί η ΕΑΒ.
- Ο Οργανισμός Σχολικών Κτηρίων έχει λάβει εγγυημένα δάνεια ύψους 535,7 εκατ. ευρώ.
- Το Μέγαρο Μουσικής (ΟΜΜΑ) έχει εγγυημένα δάνεια ύψους 237,3 εκατ. ευρώ.
- Ο δήμος Αθηναίων έλαβε δάνεια με κρατική εγγύηση ύψους 29,5 εκατ. ευρώ.
- Ο ΟΔΙΕ επίσης, έχει εγγυημένα δάνεια από το Δημόσιο ύψους 115,9 εκατ. ευρώ.
- Το ΚΕΕΛΠΝΟ έχει λάβει δάνεια εγγυημένα από το Δημόσιο ύψους 223,7 εκατ. ευρώ.
Δάνεια με κρατική εγγύηση έχουν λάβει, επίσης, οι εταιρείες που βρίσκονται σε καλύτερη οικονομική κατάσταση, όπως:
- Αττικό Μετρό Α.Ε., που έχει εγγυημένα δάνεια ύψους 1,81 δισ. ευρώ.
- Αττική Οδός 553,3 εκατ. ευρώ.
- ΔΕΗ Σχετικά άρθρα με ποσό εγγυημένων δανείων ύψους 1,57 δισ. ευρώ, ενώ η θυγατρική της ΔΕΗ, ηΑΔΜΙΕ, έχει επίσης εγγυημένα δάνεια από το Δημόσιο, ύψους 169,5 εκατ. ευρώ.
- ΔΕΣΦΑ 278,1 εκατ. ευρώ.
- Διεθνής Αερολιμένας 438,6 εκατ. ευρώ.
Και σε δήμους
Το Δημόσιο ανέλαβε και τα χρέη δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ των δήμων Ζωγράφου και Αχαρνών, οι οποίοι δανείστηκαν υψηλά ποσά και δεν μπορούσαν να τα εξυπηρετήσουν, σε σημείο που παρά λίγο να προκαλέσουν πιστωτικό γεγονός το καλοκαίρι του 2010, δεδομένου ότι τα δάνεια τα είχαν λάβει από ξένες τράπεζες.
Προς ιδιωτικούς φορείς
Από τα στοιχεία του Ελεγκτικού Συνεδρίου προκύπτει, επίσης, ότι το ελληνικό Δημόσιο εγγυήθηκε και δάνεια ιδιωτών ή ιδιωτικών φορέων, συνολικού ύψους 3,8 δισ. ευρώ, τα περισσότερα εκ των οποίων αφορούν:
- Ιδιωτικές επιχειρήσεις ύψους 2,11 δισ. ευρώ. Πρόκειται για επιχειρήσεις που βρίσκονται σε διάφορες περιοχές της χώρας και τους παρασχέθηκε η κρατική εγγύηση για το δανεισμό τους, λόγω θεομηνιών ή ειδικών κλαδικών ή τοπικών προγραμμάτων στήριξης. Το μεγαλύτερο κονδύλι, ύψους 449,2 εκατ. ευρώ, αφορά σε δάνεια πυροπαθών επιχειρήσεων.
- Αγροτών και αγροτικών επιχειρήσεων, που έχουν δανειστεί με κρατική εγγύηση ποσό ύψους 163,1 εκατ. ευρώ.
- Τα δάνεια των σεισμοπαθών φυσικών προσώπων και σεισμοπαθών επιχειρήσεων ανέρχονται σε 320,1 εκατ. ευρώ.
- Τα δάνεια των πυροπαθών και γενικά των θεομηνιόπληκτων ανέρχονται σε 9,1 εκατ. ευρώ.
- Υπάρχει επίσης και μια κατηγορία δανειοληπτών εξωτερικού της κοινότητας του Μόντρεαλ, που έχουν λάβει δάνεια ύψους 1,37 εκατ. ευρώ, τα οποία έχει εγγυηθεί το Δημόσιο.
Μεγάλο είναι το ποσό των εγγυήσεων που παρασχέθηκαν σε στεγαστικά δάνεια, καθώς φτάνει σε 1,71 δισ. ευρώ, το οποίο κατανέμεται ως εξής:
- Παλιννοστούντων 1,33 δισ.
- Αθίγγανων 358,97 εκατ.
- Αλλες περιπτώσεις 15,1 εκατ. ευρώ.
Καταπτώσεις
Σε 1,44 δισ. ευρώ, ανήλθε το ποσό των εγγυήσεων που κατέπεσαν στη διάρκεια του 2011 και επιβάρυναν τον κρατικό προϋπολογισμό.
Το μεγαλύτερο ποσό προήλθε από τον ΟΣΕ, που δεν μπόρεσε να αποπληρώσει δάνεια ύψους 841,4 εκατ. ευρώ, τα οποία ανέλαβε να τα εξοφλήσει ο εγγυητής, το ελληνικό Δημόσιο.
Ακολουθεί ο ΟΑΣΑ (αστικές συγκοινωνίες Αττικής), με συνολικό ύψος καταπτώσεων ύψους 271,2 εκατ. ευρώ, η ΕΑΒ με 153,8 εκατ. ευρώ, η ΕΑΣ με 90,3 εκατ. ευρώ, και το Μέγαρο Μουσικής με 20,6 εκατ. ευρώ.
Διαβάστε στη συνέχεια ρεπορτάζ για το ζήτημα των κεφαλαιακών αναγκών των τραπεζών:
"ΤΡΑΠΕΖΕΣ: ΚΕΦΑΛΑΙΑ 27,4 ΔΙΣ ΚΑΙ ΧΩΡΙΣ ...ΒONUS"
Του Χρήστου Κίτσιου*
Στα 27,4 δισ. ευρώ ανέρχονται οι κεφαλαιακές ανάγκες των τεσσάρων συστημικών τραπεζών, συμπεριλαμβανομένων και των πρόσθετων προβλέψεων, βάσει του ακραίου σεναρίου της BlackRock με το ερώτημα της αγοράς να εστιάζεται πλέον στο αν μπορέσουν οι τράπεζες να καταστήσουν θελκτική επενδυτική περίπτωση τις επικείμενες- ως το τέλος Απριλίου- αυξήσεις κεφαλαίου.
Σύμφωνα με όσα ανακοίνωσαν οι διοικήσεις των συστημικών τραπεζών μαζί με τα αποτελέσματα γ τριμήνου, οι κεφαλαιακές ανάγκες τους διαμορφώνονται, αθροιστικά, σε 27,4 δισ. ευρώ ώστε τα βασικά εποπτικά τους κεφάλαια να ξεπεράσουν το 11%.
Ειδικότερα, η Eurobank ανακοίνωσε ότι οι κεφαλαιακές ανάγκες ανέρχονται σε 5,8 δισ. ευρώ, ηΠειραιώς σε 7,3 δισ. ευρώ (χωρίς να συμπεριλαμβάνεται 0,5 δισ. ευρώ που αντιστοιχεί προσωρινά στην ανακεφαλαιοποίηση του υγιούς ενεργητικού της καλής ΑΤΕ), η Εθνική 9,7 δισ. ευρώ, και η Alpha Bank 4,6 δισ. ευρώ.
Οι κεφαλαιακές ανάγκες έχουν υπολογισθεί, με βάση τα στοιχεία της 30/6/2012, όπως διευκρινίζουν ορκωτοί ελεγκτές, και όχι με αυτά της 30/9/2012 και θα επικαιροποιηθούν τυπικά, με βάση τα στοιχεία τις31/12/2012.
Οι ίδιοι πάντως εκτιμούν ότι με απόκλιση της τάξης των 100- 200 εκατ. ευρώ ανά τράπεζα τα ποσά που ανακοίνωσαν οι τράπεζες θα είναι και τα τελικά, καθώς οι θετικοί παράγοντες του β εξαμήνου αντισταθμίζουν τους αρνητικούς.
Ειδικότερα οι ζημιές του β εξαμήνου της τρέχουσας χρήσης αντισταθμίζονται σε σημαντικό βαθμό από τα κέρδη πώλησης των ομολόγων, που μόνο για την περίπτωση της Πειραιώς, όπως αποκαλύπτει ο Χαμαιλέων, ανέρχονται σε 300 εκατ. ευρώ, καθώς και την πλήρη αναγνώριση του αναβαλλόμενου φόρου.
Προς το παρόν, στα εποπτικά κεφάλαια, αναγνωρίζεται μέρος μόνο του αναβαλλόμενου φόρου. Ειδικότερα, μέχρι να ψηφιστεί το φορολογικό νομοσχέδιο και να πάρει ΦΕΚ ο αναβαλλόμενος φόρος που προσμετράται εποπτικά δεν μπορεί να ξεπερνά το 10% των βασικών εποπτικών κεφαλαίων. Όπως έχει γράψει το Euro2day, ο αναβαλλόμενος φόρος μόνο για τις τέσσερις συστημικές τράπεζες ανέρχεται σε 4,9 δισ. ευρώ.
Η πλήρης αναγνώρισή του αναβαλλόμενου φόρου στα εποπτικά κεφάλαια δεν θα μειώσει το ύψος των ΑΜΚ, καθώς δεν συνυπολογίζεται στο πρωτοβάθμιο κεφάλαιο (common equity). Ο αναβαλλόμενος φόρος, όπως και οι προνομιούχες μετοχές θα προσμετρηθούν στα βασικά εποπτικά κεφάλαια μετά την επίτευξη μέσω ΑΜΚ "Core Tier I" 6%. Επομένως, η πλήρης αναγνώριση του φόρου θα μειώσει το ύψος των υπό αίρεση μετατρέψιμων ομολογιών (CοCos) που θα εκδώσουν τα πιστωτικά ιδρύματα και θα καλύψει το ΤΧΣ.
Κεφαλαιακές ανάγκες χωρίς να υπολογίζονται τα «δώρα» από εξαγορές
Όπως διευκρινίστηκε από την Πειραιώς, οι κεφαλαιακές ανάγκες έχουν προσδιορισθεί χωρίς να συνυπολογίζονται οι κεφαλαιοποιημένες εξαγορές της Γενικής, «καλής ΑΤΕ» και Εμπορικής. Και αυτό δεν πρόκειται να αλλάξει, καθώς αποτελεί οδηγία της ρυθμιστικής αρχής.
Αυτό σημαίνει για παράδειγμα στην περίπτωση της Alpha Bank ότι το ύψος των κεφαλαιακών της αναγκών δεν θα μειωθεί λόγω της κεφαλαιακής υπερεπάρκειας με την οποία θα αγοράσει την Εμπορική. «Η Εμπορική θα πουληθεί με Core Tier I τουλάχιστον 14% αλλά αυτό δεν αλλάζει σε τίποτε τις κεφαλαιακές ανάγκες της Alpha” σημειώνει στο Euro2day τραπεζική πηγή.
Δεν είναι τυχαίο ότι η Πειραιώς στην τηλεδιάσκεψη διαχώρισε σαφέστατα την ανακεφαλαιοποίηση της από αυτή της καλής ΑΤΕ, δίνοντας πρόγευση ότι θα ακολουθηθεί μια σαφώς διακριτή διαδικασία στην ανακεφαλαιοποίηση.
Μεγάλες οι ΑΜΚ, δύσκολο το στοίχημα
Για να διαμορφωθεί το Core Tier I στο 6% οι συστημικές τράπεζες εκτιμάται ότι θα χρειαστούν συνολικά αυξήσεις κεφαλαίου της τάξης των 18 - 19 δισ. ευρώ, μια και το υπό διαμόρφωση σχήμα ΕΤΕ - Eurobank και η Πειραιώς ξεκινούν από αρνητική καθαρή θέση.
Πρόκειται για υψηλά κεφάλαια, που ενδέχεται να μειωθούν κατά τι μόνον εφόσον υπάρξει κούρεμα των κατόχων υβριδικών τίτλων και subordinated bonds, για το οποίο έχει δώσει το πράσινο φως το Eurogroup.
Παρότι ο αριθμός των υβριδικών τίτλων και των ομολόγων μειωμένης εξασφάλισης (subordinated bonds) που έχουν εκδώσει οι εγχώριες τράπεζες έχει μειωθεί την τελευταία διετία, λόγω των δημόσιων προσφορών για την επαναγορά τους, οι τέσσερις μεγάλες τράπεζες βαρύνονται αθροιστικά με υποχρέωση 2,3 δισ. ευρώ. Αν προστεθούν και οι προνομιούχες μετοχές σε δολάριο, που έχει η ΕΤΕ, το σύνολο των υβριδικών και των ομολόγων μειωμένης εξασφάλισης υπολογίζεται σε 2,8 δισ. ευρώ.
Το όφελος από το κούρεμα για τα πιστωτικά ιδρύματα θα μπορούσε να ανέλθει ως και 1,4 δισ. ευρώ, ποσό που θα μείωνε ισόποσα τις κεφαλαιακές τους ανάγκες.
Το στοίχημα της ανακεφαλαιοποίησης με την επίτευξη έστω της ελάχιστης συμμετοχής των ιδιωτών είναι ιδιαίτερα απαιτητικό για τράπεζες όπως το υπό διαμόρφωση σχήμα ΕΤΕ- Eurobank και δευτερευόντως για την Πειραιώς.
Η διοίκηση της ΕΤΕ ερωτώμενη για το θέμα στην διάρκεια της τηλεδιάσκεψης, συνέδεσε το επενδυτικό story των τραπεζών, εν όψει ΑΜΚ με την πορεία της ελληνικής οικονομίας, τονίζοντας ότι «είμαστε στον πάτο από πλευράς οικονομίας» και επομένως αν κάποιος θέλει να πάρει το στοίχημα της ανάταξης θα το πάρει και μέσω τοποθέτησης στην ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών.
Διαβάστε στη συνέχεια σύντομο ρεπορτάζ για τα προγράμματα στήριξης των ευρωπαϊκών κρατών ύψους 1,6 τρις ευρώ:
"ΕΕ: 1,6 ΤΡΙΣ ΕΔΩΣΑΝ ΤΑ ΚΡΑΤΗ ΓΙΑ ΤΙΣ ΤΡΑΠΕΖΕΣ"
Τα προγράμματα στήριξης των ευρωπαϊκών κρατών που έγιναν από το 2008 έως και το τέλος του 2011 έφτασαν το εκπληκτικό ποσό του 1,6 τρισ. ευρώ, ή 13% του ΑΕΠ της Ευρώπης, διαπιστώνει η Κομισιόν. Το μεγαλύτερο κομμάτι, ή ποσοστό 67% του ποσού, είχε τη μορφή εγγυήσεων από τα κράτη για τη χρηματοδότηση των χρηματοπιστωτικών ομίλων.
Όπως αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση, το παραπάνω διάστημα τα κεφάλαια διατέθηκαν ως εξής:
• Το 1,174 τρισ. αφορούσε εγγυήσεις προς τις τράπεζες για χρηματοδότηση και άλλα μέτρα παροχής βραχυπρόθεσμης ρευστότητας.
• Για τη διάσωση τραπεζών από την πτώχευση διατέθηκαν 442 δισ. ευρώ (ανακεφαλαιοποίηση και διαχείριση προβληματικού ενεργητικού).
Σε τρία κράτη αναλογεί το 60% του 1,6 τρισ. ευρώ. Είναι η Βρετανία (19%), η Ιρλανδία (16%) και η Γερμανία (16%).
Τέλος η Iskra παραθέτει ρεπορτάζ για το ζήτημα της ανάκαμψης του ελληνικού ΑΕΠ το ...2022:
"ΕΥΤΥΧΙΣΜΕΝΟ ΤΟ ...2022! ΤΟΤΕ ΘΑ ΕΠΙΣΤΕΡΨΕΙ ΣΤΑ ΕΠΙΠΕΔΑ ΤΟΥ ...2008 Η ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ!"
To 2022 η Ελλάδα θα καταφέρει να φτάσει στο ΑΕΠ του 2008! Μια ολόκληρη κατεστραμμένη γενιά περιγράφει η τελευταία έκθεση της Goldman Sachs η οποία αναφέρει ότι μόλις το 2022 θα εχει ευξηθεί το ελληνικό ΑΕΠ στα επίπεδα του 2008, δηλαδή θα έχει πάρει αύξηση μόλις 30% από τα τάρταρα που έχει πέσει (και πρόκειται να συνειχστεί η πτώση τουλάχιστον το 2013 και το 2014 σύμφωνα με τις εκτίμήσεις των πάντων)…
Αυτό εκτιμούν οι αναλυτές της Goldman Sachs, ερχόμενοι σε ευθεία αντίθεση με το προσχέδιο της Έκθεσης Βιωσιμότητας Χρέους (DSA) που κατατέθηκε στο Eurogroup
Σύμφωνα με το προσχέδιο της Έκθεσης Βιωσιμότητας Χρέους (DSA) που εξετάσθηκε στο Eurogroup προκύπτει ότι ΕΕ και ΕΚΤ προεξοφλούν υψηλό πληθωρισμό σε Ελλάδα και Ευρωζώνη για την επόμενη επταετία, κάτι το πολύ κακο, φυσικά αν συνδυαστεί με την σημερινή έλλειψη ρευστότητας.
Την ίδια ώρα πάντως υπάρχουν και λιγότερο αισιόδοξες (οι παραπάνω είναι … “αισιόδοξες”) εκτιμήσεις, όπως αυτή της Moody’s που επίσης δημοσιοποίησε σχετική έκθεση στην οποία ανεβάζει στο 6,9% το ποσοστό της ύφεσης της ελληνικής οικονομίας το 2012 και στο 24% το ποσοστό της ανεργίας. Ενώ παράλληλα δεν αποκλείει μια νέα μείωση των μισθών στην Ελλάδα.
Η Moody’s προβλέπει το αυτονόητο φυσικά, πως η ελληνική οικονομία θα παραμείνει σε ύφεση το 2013 για πέμπτη συνεχή χρονιά, κκαι αφήνει στο βυθό των αξιλογήσεων της την Ελλάδα με χαρακτηρισμό «country ceiling» της Ελλάδας στη βαθμίδα Caa2.
Θεωρούν πως ο πληθωρισμός στη χώρα μας θα κινείται κοντά στο 3% και κατ’αυτό τον τρόπο η ανάπτυξη σε μέσα επίπεδα θα ξεπερνά το 2%. Ο πληθωρισμός έχει την ιδιότητα να μεγεθύνει το ονομαστικό ΑΕΠ και να αυξάνει τα έσοδα. Πιο απλά οι φόροι επιβάλλονται στις ονομαστικές τιμές και όχι στις αποπληθωρισμένες.
Καθώς οι τιμές αυξάνονται μεγεθύνεται και ο τζίρος της οικονομίας, που έχει σαν συνέπεια ν’ αυξάνεται το ονομαστικό ΑΕΠ, να πληρώνονται περισσότεροι φόροι και να εμφανίζεται ταυτοχρόνως το ΑΕΠ αυξημένο.
Με τον τρόπο αυτό η τρόικα εκτιμά πως το ελληνικό ΑΕΠ από 196 δισ. ευρώ το 2016 (φαντασθείτε, έστω κι έτσι, πόσο δύσκολα χρόνια θα βιώσει η χώρα μέχρι το 2016, αφού τότε θα έχει περίπου το ΑΕΠ του 2012) θα ανέλθει άνω των 250 δισ. ευρώ το 2020.
Με την πρόβλεψη δε αυτή η τρόικα προεξοφλεί υψηλότερο πληθωρισμό – άρα και χαλαρότερη νομισματική πολιτική- στο σύνολο της Ευρωζώνης.
Εκτός του ότι είναι 100% πλασματικός ο ρυθμός της ανάπτυξης και συνακόλουθα και το ΑΕΠ των 250 εκατ. ευρώ, το εντυπωσιακό είναι ότι το 2020, μετά από μια υπερδεκαετή καταστροφή της ελληνικής οικονομίας, θα φτάσει το ΑΕΠ να είναι ελαφρά υψηλότερο από το ΑΕΠ του 2008 (232,9 δισ ευρώ), ενώ το χρέος το 2008 μόλις είχε ξεπεράσει το 100% του ΑΕΠ και τότε θα είναι 120% του ΑΕΠ με διαδοχικά κουρέματα.
Και βέβαια όλα αυτά με ισχυρή δόση λογιστικών αλχημειών: ”Ο πληθωρισμός θα ανέβει, άρα θα ανέβει και το ΑΕΠ!” αναφέρει η Έκθεση Βιωσιμότητας. Έτσι θα φτάσουμε το ΑΕΠ στο επίπεδο του 2008, το έτος 2020 με έλλειμμα και πάλι υψηλότερο κατά 20% από αυτό που είχαμε το 2008!
Αντίθετα οι αναλυτές της Goldman Sachs εκτιμούν ότι θα χρειαστεί 20% περισσότερος χρόνος, δηλαδή 10 χρονια αντί για 8 που αναφέρει η έκθεση βιωσιμότητας για να φτάσει το ελληνικό ΑΕΠ στα επίπεδα του 2008!
Σε ζημιογόνες και ελλειμματικές δημόσιες επιχειρήσεις και οργανισμούς κατευθύνεται το κύριο μέρος των εγγυήσεων που παρέχει το κράτος, προκειμένου να δανειστούν από τις τράπεζες, γεγονός που καθιστά τα συγκεκριμένα δάνεια ένα εν δυνάμει «κρυφό» χρέος, το οποίο εμφανίζεται στα επίσημα στοιχεία μετά τη λήξη των δανείων ή με την κατάπτωση των εγγυήσεων.
Το συνολικό ύψος των εγγυήσεων, στο τέλος του 2011, ανήλθε σε 19,95 δισ. ευρώ, ενώ, με την προσθήκη και των εγγυήσεων που έχουν χορηγηθεί στις τράπεζες, ύψους 65,09 δισ. ευρώ, το συνολικό ποσό των κρατικών εγγυήσεων φτάνει στο ποσό των 85,04 δισ. ευρώ, σύμφωνα με την έκθεση του Ελεγκτικού Συνεδρίου.Το μεγάλο πρόβλημα εντοπίζεται κυρίως στα δάνεια προς τις ΔΕΚΟ, οι οποίες, λόγω των ελλειμμάτωντους, όχι μόνο αδυνατούν να τα αποπληρώσουν, αλλά, επειδή έχουν ανάγκη σε κεφάλαια, αναγκάζεται το Δημόσιο να τους παράσχει και νέες εγγυήσεις για νέα δάνεια. Στη συγκυρία που έχει διαμορφωθεί τα τελευταία χρόνια, με τα επιτόκια να έχουν εκτοξευτεί στα ύψη, το κόστος νέου δανεισμού των ΔΕΚΟ με κρατική εγγύηση φτάνει στο 12%. Δηλαδή, οι εγγυήσεις παρέχονται σε ζημιογόνες επιχειρήσεις, οι οποίες, διαφορετικά, δεν θα μπορούσαν να δανειστούν και άρα θα έπρεπε να καλύψει τα ελλείμματά τους οκρατικός προϋπολογισμός.
Η διαδικασία
Πριν από την ένταξη της χώρας στο μηχανισμό στήριξης και την έλευση της τρόικας, πάγια πρακτική τουυπουργείου Οικονομικών ήταν η επιχορήγηση με χαμηλά ποσά, απευθείας από τον κρατικό προϋπολογισμό, των προβληματικών ΔΕΚΟ, ενώ για το υπόλοιπο και μεγαλύτερο τμήμα των αναγκών τους, τους παρέχεται η κρατική εγγύηση, για να αντλήσουν κεφάλαια από την τραπεζική αγορά. Το κέρδος από τη διαδικασία αυτή ήταν ότι δεν επιβαρύνονταν άμεσα ο προϋπολογισμός και το χρέος, αλλά τα ποσά αναγράφονταν στο χρέος μόνο μετά την κατάπτωση των εγγυήσεων, δηλαδήκερδιζόταν χρόνος, με κόστος, όμως, τα επιτόκια δανεισμού.
Με τις πρακτικές αυτές, συσσωρεύτηκε ένα χρέος κοντά στα 20 δισ. ευρώ ή 10,3% του ΑΕΠ, το οποίο έχει εγγυηθεί το κράτος και, σήμερα, επιχειρείται η διαχείρισή του, που δεν είναι εύκολη υπόθεση. Οι ελλειμματικές ΔΕΚΟ, όχι μόνο δεν μπορούν να αποπληρώσουν το σύνολο των δανείων που έχουν συνάψει, αλλά πρέπει να καλύψουν και τρέχουσες ανάγκες, οι οποίες καλύπτονται με νέο ακριβό δανεισμό, με την κρατική εγγύηση.
Επίσης, με πρωτοβουλία της κυβέρνησης, πέρυσι, και συγκεκριμένα με απόφαση του τότε αναπλ. υπουργού Οικονομικών, Φίλ. Σαχινίδη, αναλήφθηκε και εντάχθηκε στο Χρέος της Κεντρικής Διοίκησης, από 31 Δεκεμβρίου 2011, το ανεξόφλητο υπόλοιπο των δανειστικών συμβάσεων, του ΟΑΣΑ και την Τραμ Α.Ε., συνολικής ονομαστικής αξίας 2,1 δισ. ευρώ.
Για την ανάληψη των συγκεκριμένων χρεών, χρησιμοποιήθηκε η τεχνική των συμψηφισμών. Δηλαδή το Δημόσιο αναλαμβάνει τα χρέη του ΟΑΣΑ και της Τραμ A.E. και διαγράφει αντίστοιχα τις οφειλές των υπουργείων προς τους δύο φορείς αστικών συγκοινωνιών.
Από τις 11 δανειακές συμβάσεις, οι 8 είναι του ΟΑΣΑ, το ύψος των οποίων είναι 1,96 δισ. ευρώ, ενώ σε137 εκατ. ευρώ ανέρχεται το ύψος των 3 δανείων της Τραμ Α.Ε. Θα επιβαρύνουν την εξυπηρέτηση του χρέους και τις πληρωμές τόκων μέχρι και το έτος 2019.
Ο ΟΣΕ στην κορυφή
Με βάση τα στοιχεία του Ελεγκτικού Συνεδρίου 31-12-2011, οι φορείς με τις μεγαλύτερες τραπεζικές οφειλές εγγυημένες από το Δημόσιο είναι:
- O ΟΣΕ που οφείλει, με την εγγύηση του Δημοσίου, δάνεια της τάξης των 8,02 δισ. ευρώ, ποσό το οποίο αδυνατεί να το αποπληρώσει και καταπίπτουν εγγυήσεις σε βάρος του Δημοσίου.
- Η ΕΑΣ έχει δανειστεί με την κρατική εγγύηση ποσό ύψους 782,5 εκατ. ευρώ.
- Η παλαιά Ολυμπιακή Αεροπορία (υπό εκκαθάριση) έχει δανειστεί με την εγγύηση του Δημοσίου ποσό ύψους 17,96 εκατ. ευρώ, ενώ σε 7 εκατ. ευρώ ανέρχονται τα εγγυημένα δάνεια της Ολυμπιακής Αεροπλοΐας.
- Η Κτηματική Εταιρεία του Δημοσίου έχει δανειστεί με την εγγύηση του Δημοσίου ποσό ύψους 261,3 εκατ. ευρώ.
- Οι αμυντικές βιομηχανίες ΕΒΟ, ΠΥΡΚΑΛ ΕΑΒ και η ΕΛΒΟ έχουν δανειστεί με την εγγύηση του Δημοσίου συνολικό ποσό ύψους 428,7 εκατ. ευρώ. Το μεγαλύτερο ποσό, ύψους 409 εκατ. ευρώ, έχει δανειστεί η ΕΑΒ.
- Ο Οργανισμός Σχολικών Κτηρίων έχει λάβει εγγυημένα δάνεια ύψους 535,7 εκατ. ευρώ.
- Το Μέγαρο Μουσικής (ΟΜΜΑ) έχει εγγυημένα δάνεια ύψους 237,3 εκατ. ευρώ.
- Ο δήμος Αθηναίων έλαβε δάνεια με κρατική εγγύηση ύψους 29,5 εκατ. ευρώ.
- Ο ΟΔΙΕ επίσης, έχει εγγυημένα δάνεια από το Δημόσιο ύψους 115,9 εκατ. ευρώ.
- Το ΚΕΕΛΠΝΟ έχει λάβει δάνεια εγγυημένα από το Δημόσιο ύψους 223,7 εκατ. ευρώ.
Δάνεια με κρατική εγγύηση έχουν λάβει, επίσης, οι εταιρείες που βρίσκονται σε καλύτερη οικονομική κατάσταση, όπως:
- Αττικό Μετρό Α.Ε., που έχει εγγυημένα δάνεια ύψους 1,81 δισ. ευρώ.
- Αττική Οδός 553,3 εκατ. ευρώ.
- ΔΕΗ Σχετικά άρθρα με ποσό εγγυημένων δανείων ύψους 1,57 δισ. ευρώ, ενώ η θυγατρική της ΔΕΗ, ηΑΔΜΙΕ, έχει επίσης εγγυημένα δάνεια από το Δημόσιο, ύψους 169,5 εκατ. ευρώ.
- ΔΕΣΦΑ 278,1 εκατ. ευρώ.
- Διεθνής Αερολιμένας 438,6 εκατ. ευρώ.
Και σε δήμους
Το Δημόσιο ανέλαβε και τα χρέη δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ των δήμων Ζωγράφου και Αχαρνών, οι οποίοι δανείστηκαν υψηλά ποσά και δεν μπορούσαν να τα εξυπηρετήσουν, σε σημείο που παρά λίγο να προκαλέσουν πιστωτικό γεγονός το καλοκαίρι του 2010, δεδομένου ότι τα δάνεια τα είχαν λάβει από ξένες τράπεζες.
Προς ιδιωτικούς φορείς
Από τα στοιχεία του Ελεγκτικού Συνεδρίου προκύπτει, επίσης, ότι το ελληνικό Δημόσιο εγγυήθηκε και δάνεια ιδιωτών ή ιδιωτικών φορέων, συνολικού ύψους 3,8 δισ. ευρώ, τα περισσότερα εκ των οποίων αφορούν:
- Ιδιωτικές επιχειρήσεις ύψους 2,11 δισ. ευρώ. Πρόκειται για επιχειρήσεις που βρίσκονται σε διάφορες περιοχές της χώρας και τους παρασχέθηκε η κρατική εγγύηση για το δανεισμό τους, λόγω θεομηνιών ή ειδικών κλαδικών ή τοπικών προγραμμάτων στήριξης. Το μεγαλύτερο κονδύλι, ύψους 449,2 εκατ. ευρώ, αφορά σε δάνεια πυροπαθών επιχειρήσεων.
- Αγροτών και αγροτικών επιχειρήσεων, που έχουν δανειστεί με κρατική εγγύηση ποσό ύψους 163,1 εκατ. ευρώ.
- Τα δάνεια των σεισμοπαθών φυσικών προσώπων και σεισμοπαθών επιχειρήσεων ανέρχονται σε 320,1 εκατ. ευρώ.
- Τα δάνεια των πυροπαθών και γενικά των θεομηνιόπληκτων ανέρχονται σε 9,1 εκατ. ευρώ.
- Υπάρχει επίσης και μια κατηγορία δανειοληπτών εξωτερικού της κοινότητας του Μόντρεαλ, που έχουν λάβει δάνεια ύψους 1,37 εκατ. ευρώ, τα οποία έχει εγγυηθεί το Δημόσιο.
Μεγάλο είναι το ποσό των εγγυήσεων που παρασχέθηκαν σε στεγαστικά δάνεια, καθώς φτάνει σε 1,71 δισ. ευρώ, το οποίο κατανέμεται ως εξής:
- Παλιννοστούντων 1,33 δισ.
- Αθίγγανων 358,97 εκατ.
- Αλλες περιπτώσεις 15,1 εκατ. ευρώ.
Καταπτώσεις
Σε 1,44 δισ. ευρώ, ανήλθε το ποσό των εγγυήσεων που κατέπεσαν στη διάρκεια του 2011 και επιβάρυναν τον κρατικό προϋπολογισμό.
Το μεγαλύτερο ποσό προήλθε από τον ΟΣΕ, που δεν μπόρεσε να αποπληρώσει δάνεια ύψους 841,4 εκατ. ευρώ, τα οποία ανέλαβε να τα εξοφλήσει ο εγγυητής, το ελληνικό Δημόσιο.
Ακολουθεί ο ΟΑΣΑ (αστικές συγκοινωνίες Αττικής), με συνολικό ύψος καταπτώσεων ύψους 271,2 εκατ. ευρώ, η ΕΑΒ με 153,8 εκατ. ευρώ, η ΕΑΣ με 90,3 εκατ. ευρώ, και το Μέγαρο Μουσικής με 20,6 εκατ. ευρώ.
Διαβάστε στη συνέχεια ρεπορτάζ για το ζήτημα των κεφαλαιακών αναγκών των τραπεζών:
"ΤΡΑΠΕΖΕΣ: ΚΕΦΑΛΑΙΑ 27,4 ΔΙΣ ΚΑΙ ΧΩΡΙΣ ...ΒONUS"
Του Χρήστου Κίτσιου*
Στα 27,4 δισ. ευρώ ανέρχονται οι κεφαλαιακές ανάγκες των τεσσάρων συστημικών τραπεζών, συμπεριλαμβανομένων και των πρόσθετων προβλέψεων, βάσει του ακραίου σεναρίου της BlackRock με το ερώτημα της αγοράς να εστιάζεται πλέον στο αν μπορέσουν οι τράπεζες να καταστήσουν θελκτική επενδυτική περίπτωση τις επικείμενες- ως το τέλος Απριλίου- αυξήσεις κεφαλαίου.
Σύμφωνα με όσα ανακοίνωσαν οι διοικήσεις των συστημικών τραπεζών μαζί με τα αποτελέσματα γ τριμήνου, οι κεφαλαιακές ανάγκες τους διαμορφώνονται, αθροιστικά, σε 27,4 δισ. ευρώ ώστε τα βασικά εποπτικά τους κεφάλαια να ξεπεράσουν το 11%.
Ειδικότερα, η Eurobank ανακοίνωσε ότι οι κεφαλαιακές ανάγκες ανέρχονται σε 5,8 δισ. ευρώ, ηΠειραιώς σε 7,3 δισ. ευρώ (χωρίς να συμπεριλαμβάνεται 0,5 δισ. ευρώ που αντιστοιχεί προσωρινά στην ανακεφαλαιοποίηση του υγιούς ενεργητικού της καλής ΑΤΕ), η Εθνική 9,7 δισ. ευρώ, και η Alpha Bank 4,6 δισ. ευρώ.
Οι κεφαλαιακές ανάγκες έχουν υπολογισθεί, με βάση τα στοιχεία της 30/6/2012, όπως διευκρινίζουν ορκωτοί ελεγκτές, και όχι με αυτά της 30/9/2012 και θα επικαιροποιηθούν τυπικά, με βάση τα στοιχεία τις31/12/2012.
Οι ίδιοι πάντως εκτιμούν ότι με απόκλιση της τάξης των 100- 200 εκατ. ευρώ ανά τράπεζα τα ποσά που ανακοίνωσαν οι τράπεζες θα είναι και τα τελικά, καθώς οι θετικοί παράγοντες του β εξαμήνου αντισταθμίζουν τους αρνητικούς.
Ειδικότερα οι ζημιές του β εξαμήνου της τρέχουσας χρήσης αντισταθμίζονται σε σημαντικό βαθμό από τα κέρδη πώλησης των ομολόγων, που μόνο για την περίπτωση της Πειραιώς, όπως αποκαλύπτει ο Χαμαιλέων, ανέρχονται σε 300 εκατ. ευρώ, καθώς και την πλήρη αναγνώριση του αναβαλλόμενου φόρου.
Προς το παρόν, στα εποπτικά κεφάλαια, αναγνωρίζεται μέρος μόνο του αναβαλλόμενου φόρου. Ειδικότερα, μέχρι να ψηφιστεί το φορολογικό νομοσχέδιο και να πάρει ΦΕΚ ο αναβαλλόμενος φόρος που προσμετράται εποπτικά δεν μπορεί να ξεπερνά το 10% των βασικών εποπτικών κεφαλαίων. Όπως έχει γράψει το Euro2day, ο αναβαλλόμενος φόρος μόνο για τις τέσσερις συστημικές τράπεζες ανέρχεται σε 4,9 δισ. ευρώ.
Η πλήρης αναγνώρισή του αναβαλλόμενου φόρου στα εποπτικά κεφάλαια δεν θα μειώσει το ύψος των ΑΜΚ, καθώς δεν συνυπολογίζεται στο πρωτοβάθμιο κεφάλαιο (common equity). Ο αναβαλλόμενος φόρος, όπως και οι προνομιούχες μετοχές θα προσμετρηθούν στα βασικά εποπτικά κεφάλαια μετά την επίτευξη μέσω ΑΜΚ "Core Tier I" 6%. Επομένως, η πλήρης αναγνώριση του φόρου θα μειώσει το ύψος των υπό αίρεση μετατρέψιμων ομολογιών (CοCos) που θα εκδώσουν τα πιστωτικά ιδρύματα και θα καλύψει το ΤΧΣ.
Κεφαλαιακές ανάγκες χωρίς να υπολογίζονται τα «δώρα» από εξαγορές
Όπως διευκρινίστηκε από την Πειραιώς, οι κεφαλαιακές ανάγκες έχουν προσδιορισθεί χωρίς να συνυπολογίζονται οι κεφαλαιοποιημένες εξαγορές της Γενικής, «καλής ΑΤΕ» και Εμπορικής. Και αυτό δεν πρόκειται να αλλάξει, καθώς αποτελεί οδηγία της ρυθμιστικής αρχής.
Αυτό σημαίνει για παράδειγμα στην περίπτωση της Alpha Bank ότι το ύψος των κεφαλαιακών της αναγκών δεν θα μειωθεί λόγω της κεφαλαιακής υπερεπάρκειας με την οποία θα αγοράσει την Εμπορική. «Η Εμπορική θα πουληθεί με Core Tier I τουλάχιστον 14% αλλά αυτό δεν αλλάζει σε τίποτε τις κεφαλαιακές ανάγκες της Alpha” σημειώνει στο Euro2day τραπεζική πηγή.
Δεν είναι τυχαίο ότι η Πειραιώς στην τηλεδιάσκεψη διαχώρισε σαφέστατα την ανακεφαλαιοποίηση της από αυτή της καλής ΑΤΕ, δίνοντας πρόγευση ότι θα ακολουθηθεί μια σαφώς διακριτή διαδικασία στην ανακεφαλαιοποίηση.
Μεγάλες οι ΑΜΚ, δύσκολο το στοίχημα
Για να διαμορφωθεί το Core Tier I στο 6% οι συστημικές τράπεζες εκτιμάται ότι θα χρειαστούν συνολικά αυξήσεις κεφαλαίου της τάξης των 18 - 19 δισ. ευρώ, μια και το υπό διαμόρφωση σχήμα ΕΤΕ - Eurobank και η Πειραιώς ξεκινούν από αρνητική καθαρή θέση.
Πρόκειται για υψηλά κεφάλαια, που ενδέχεται να μειωθούν κατά τι μόνον εφόσον υπάρξει κούρεμα των κατόχων υβριδικών τίτλων και subordinated bonds, για το οποίο έχει δώσει το πράσινο φως το Eurogroup.
Παρότι ο αριθμός των υβριδικών τίτλων και των ομολόγων μειωμένης εξασφάλισης (subordinated bonds) που έχουν εκδώσει οι εγχώριες τράπεζες έχει μειωθεί την τελευταία διετία, λόγω των δημόσιων προσφορών για την επαναγορά τους, οι τέσσερις μεγάλες τράπεζες βαρύνονται αθροιστικά με υποχρέωση 2,3 δισ. ευρώ. Αν προστεθούν και οι προνομιούχες μετοχές σε δολάριο, που έχει η ΕΤΕ, το σύνολο των υβριδικών και των ομολόγων μειωμένης εξασφάλισης υπολογίζεται σε 2,8 δισ. ευρώ.
Το όφελος από το κούρεμα για τα πιστωτικά ιδρύματα θα μπορούσε να ανέλθει ως και 1,4 δισ. ευρώ, ποσό που θα μείωνε ισόποσα τις κεφαλαιακές τους ανάγκες.
Το στοίχημα της ανακεφαλαιοποίησης με την επίτευξη έστω της ελάχιστης συμμετοχής των ιδιωτών είναι ιδιαίτερα απαιτητικό για τράπεζες όπως το υπό διαμόρφωση σχήμα ΕΤΕ- Eurobank και δευτερευόντως για την Πειραιώς.
Η διοίκηση της ΕΤΕ ερωτώμενη για το θέμα στην διάρκεια της τηλεδιάσκεψης, συνέδεσε το επενδυτικό story των τραπεζών, εν όψει ΑΜΚ με την πορεία της ελληνικής οικονομίας, τονίζοντας ότι «είμαστε στον πάτο από πλευράς οικονομίας» και επομένως αν κάποιος θέλει να πάρει το στοίχημα της ανάταξης θα το πάρει και μέσω τοποθέτησης στην ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών.
Διαβάστε στη συνέχεια σύντομο ρεπορτάζ για τα προγράμματα στήριξης των ευρωπαϊκών κρατών ύψους 1,6 τρις ευρώ:
"ΕΕ: 1,6 ΤΡΙΣ ΕΔΩΣΑΝ ΤΑ ΚΡΑΤΗ ΓΙΑ ΤΙΣ ΤΡΑΠΕΖΕΣ"
Τα προγράμματα στήριξης των ευρωπαϊκών κρατών που έγιναν από το 2008 έως και το τέλος του 2011 έφτασαν το εκπληκτικό ποσό του 1,6 τρισ. ευρώ, ή 13% του ΑΕΠ της Ευρώπης, διαπιστώνει η Κομισιόν. Το μεγαλύτερο κομμάτι, ή ποσοστό 67% του ποσού, είχε τη μορφή εγγυήσεων από τα κράτη για τη χρηματοδότηση των χρηματοπιστωτικών ομίλων.
Όπως αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση, το παραπάνω διάστημα τα κεφάλαια διατέθηκαν ως εξής:
• Το 1,174 τρισ. αφορούσε εγγυήσεις προς τις τράπεζες για χρηματοδότηση και άλλα μέτρα παροχής βραχυπρόθεσμης ρευστότητας.
• Για τη διάσωση τραπεζών από την πτώχευση διατέθηκαν 442 δισ. ευρώ (ανακεφαλαιοποίηση και διαχείριση προβληματικού ενεργητικού).
Σε τρία κράτη αναλογεί το 60% του 1,6 τρισ. ευρώ. Είναι η Βρετανία (19%), η Ιρλανδία (16%) και η Γερμανία (16%).
Τέλος η Iskra παραθέτει ρεπορτάζ για το ζήτημα της ανάκαμψης του ελληνικού ΑΕΠ το ...2022:
"ΕΥΤΥΧΙΣΜΕΝΟ ΤΟ ...2022! ΤΟΤΕ ΘΑ ΕΠΙΣΤΕΡΨΕΙ ΣΤΑ ΕΠΙΠΕΔΑ ΤΟΥ ...2008 Η ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ!"
To 2022 η Ελλάδα θα καταφέρει να φτάσει στο ΑΕΠ του 2008! Μια ολόκληρη κατεστραμμένη γενιά περιγράφει η τελευταία έκθεση της Goldman Sachs η οποία αναφέρει ότι μόλις το 2022 θα εχει ευξηθεί το ελληνικό ΑΕΠ στα επίπεδα του 2008, δηλαδή θα έχει πάρει αύξηση μόλις 30% από τα τάρταρα που έχει πέσει (και πρόκειται να συνειχστεί η πτώση τουλάχιστον το 2013 και το 2014 σύμφωνα με τις εκτίμήσεις των πάντων)…
Αυτό εκτιμούν οι αναλυτές της Goldman Sachs, ερχόμενοι σε ευθεία αντίθεση με το προσχέδιο της Έκθεσης Βιωσιμότητας Χρέους (DSA) που κατατέθηκε στο Eurogroup
Σύμφωνα με το προσχέδιο της Έκθεσης Βιωσιμότητας Χρέους (DSA) που εξετάσθηκε στο Eurogroup προκύπτει ότι ΕΕ και ΕΚΤ προεξοφλούν υψηλό πληθωρισμό σε Ελλάδα και Ευρωζώνη για την επόμενη επταετία, κάτι το πολύ κακο, φυσικά αν συνδυαστεί με την σημερινή έλλειψη ρευστότητας.
Την ίδια ώρα πάντως υπάρχουν και λιγότερο αισιόδοξες (οι παραπάνω είναι … “αισιόδοξες”) εκτιμήσεις, όπως αυτή της Moody’s που επίσης δημοσιοποίησε σχετική έκθεση στην οποία ανεβάζει στο 6,9% το ποσοστό της ύφεσης της ελληνικής οικονομίας το 2012 και στο 24% το ποσοστό της ανεργίας. Ενώ παράλληλα δεν αποκλείει μια νέα μείωση των μισθών στην Ελλάδα.
Η Moody’s προβλέπει το αυτονόητο φυσικά, πως η ελληνική οικονομία θα παραμείνει σε ύφεση το 2013 για πέμπτη συνεχή χρονιά, κκαι αφήνει στο βυθό των αξιλογήσεων της την Ελλάδα με χαρακτηρισμό «country ceiling» της Ελλάδας στη βαθμίδα Caa2.
Θεωρούν πως ο πληθωρισμός στη χώρα μας θα κινείται κοντά στο 3% και κατ’αυτό τον τρόπο η ανάπτυξη σε μέσα επίπεδα θα ξεπερνά το 2%. Ο πληθωρισμός έχει την ιδιότητα να μεγεθύνει το ονομαστικό ΑΕΠ και να αυξάνει τα έσοδα. Πιο απλά οι φόροι επιβάλλονται στις ονομαστικές τιμές και όχι στις αποπληθωρισμένες.
Καθώς οι τιμές αυξάνονται μεγεθύνεται και ο τζίρος της οικονομίας, που έχει σαν συνέπεια ν’ αυξάνεται το ονομαστικό ΑΕΠ, να πληρώνονται περισσότεροι φόροι και να εμφανίζεται ταυτοχρόνως το ΑΕΠ αυξημένο.
Με τον τρόπο αυτό η τρόικα εκτιμά πως το ελληνικό ΑΕΠ από 196 δισ. ευρώ το 2016 (φαντασθείτε, έστω κι έτσι, πόσο δύσκολα χρόνια θα βιώσει η χώρα μέχρι το 2016, αφού τότε θα έχει περίπου το ΑΕΠ του 2012) θα ανέλθει άνω των 250 δισ. ευρώ το 2020.
Με την πρόβλεψη δε αυτή η τρόικα προεξοφλεί υψηλότερο πληθωρισμό – άρα και χαλαρότερη νομισματική πολιτική- στο σύνολο της Ευρωζώνης.
Εκτός του ότι είναι 100% πλασματικός ο ρυθμός της ανάπτυξης και συνακόλουθα και το ΑΕΠ των 250 εκατ. ευρώ, το εντυπωσιακό είναι ότι το 2020, μετά από μια υπερδεκαετή καταστροφή της ελληνικής οικονομίας, θα φτάσει το ΑΕΠ να είναι ελαφρά υψηλότερο από το ΑΕΠ του 2008 (232,9 δισ ευρώ), ενώ το χρέος το 2008 μόλις είχε ξεπεράσει το 100% του ΑΕΠ και τότε θα είναι 120% του ΑΕΠ με διαδοχικά κουρέματα.
Και βέβαια όλα αυτά με ισχυρή δόση λογιστικών αλχημειών: ”Ο πληθωρισμός θα ανέβει, άρα θα ανέβει και το ΑΕΠ!” αναφέρει η Έκθεση Βιωσιμότητας. Έτσι θα φτάσουμε το ΑΕΠ στο επίπεδο του 2008, το έτος 2020 με έλλειμμα και πάλι υψηλότερο κατά 20% από αυτό που είχαμε το 2008!
Αντίθετα οι αναλυτές της Goldman Sachs εκτιμούν ότι θα χρειαστεί 20% περισσότερος χρόνος, δηλαδή 10 χρονια αντί για 8 που αναφέρει η έκθεση βιωσιμότητας για να φτάσει το ελληνικό ΑΕΠ στα επίπεδα του 2008!
http://www.iskra.gr/index.php?option=com_content&view=article&id=10454:krifo-kratiko-xreos-apo-egyiseis-tou-dimosiou&catid=62:oik-ergasia&Itemid=186
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου