«Τοποθέτηση του Θανάση Πετράκου στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου σχετικά με τα προβλήματα του σιδηροδρόμου και ειδικότερα με το σιδηροδρομικό δίκτυο της Πελοποννήσου»
Ο βουλευτής Μεσσηνίας του ΣΥΡΙΖΑ Θανάσης Πετράκος, κατά τη διάρκεια της συζήτησης του πολυνομοσχεδίου του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, «Ρυθμίσεις Θεμάτων Μεταφορών, Τηλεπικοινωνιών και Δημόσιων Έργων», αναφέρθηκε στα προβλήματα του σιδηροδρομικού δικτύου της χώρας, που επιτείνονται από τη διάσπαση του ΟΣΕ και την επικείμενη ιδιωτικοποίηση των επί μέρους τμημάτων του.
Ο Θανάσης Πετράκος στην ομιλία του, τόνισε ότι το παρόν νομοσχέδιο ουσιαστικά επιταχύνει την ιδιωτικοποίηση του σιδηροδρομικού δικτύου της χώρας, τη στιγμή που σε ολόκληρο τον κόσμο ακολουθείται η ακριβώς αντίθετη πορεία, λόγω των πολλών προβλημάτων που είχαν ανακύψει εξ αιτίας της ιδιωτικοποίησής τους.
Έκανε επίσης εκτενή αναφορά στο σιδηροδρομικό δίκτυο της Πελοποννήσου, το οποίο ρημάζει και καταλεηλατείται παρά τα τεράστια κονδύλια που δαπανήθηκαν για την ριζική του ανακαίνιση και την αγορά νέων σύγχρονων συρμών, ενώ αναφέρθηκε ειδικότερα και στην ανάγκη άμεσης επαναλειτουργίας του προαστιακού σιδηροδρόμου της Καλαμάτας.
Ο Θανάσης Πετράκος κατέληξε τονίζοντας ότι για τον ΣΥΡΙΖΑ προτεραιότητα είναι ένας σιδηρόδρομος που να λειτουργεί και να εκμεταλλεύεται άριστα τις υπάρχουσες υποδομές, την υπάρχουσα τεχνογνωσία και το υπάρχον προσωπικό, κάτι το οποίο θα κάνει πράξη όταν έρθει στην εξουσία, με έναν ΟΣΕ ενιαίο, δημόσιο και με λογιστικό διαχωρισμό όπως συμβαίνει σε ολόκληρη σχεδόν την Ευρώπη.
Η πλήρης ομιλία του Θανάση Πετράκου είναι η εξής:
«Το νομοσχέδιο αυτό κύριε Υπουργέ όπως αρκετά αναλυτικά, τόνισε και η Εισηγήτρια μας η κυρία Ουζουνίδου, σε πάρα πολλά του άρθρα, επιταχύνει το ξεπούλημα του σιδηροδρομικού δικτύου της χώρας. Χαρίζοντας τα πλέον κερδοφόρα τμήματα του στους ιδιώτες. Η σαλαμοποίηση που επιβάλατε στον ΟΣΕ, διασπάζοντάς τον αποτελεί τροχοπέδη για την ανάπτυξη, και την επωφελή για το κοινό, και τη λειτουργία του σιδηροδρομικού δικτύου. Τη στιγμή μάλιστα, που το γνωρίζετε πολύ καλά ότι σε ολόκληρο τον κόσμο, η επικρατούσα τάση είναι η αντίστοιχες εταιρείες που είχαν διασπαστεί, να συνενώνονται και όχι να διασπώνται.
Χαρακτηριστικό το παράδειγμα, της Μεγάλης Βρετανίας που μετά την πλήρως αποτυχημένη πολυδιάσπαση, και εν συνέχεια ιδιωτικοποίηση του εκτενέστατου σιδηροδρομικού της δικτύου στα μέσα της δεκαετίας του ΄90, προσπαθεί πλέον να το επαναφέρει στον δημόσιο έλεγχο, όπως το ζητάει πλέον το 70% και πλέον του βρετανικού λαού. Και αυτό, γνωρίζετε γιατί το ζητάει ο κόσμος γιατί ακρίβυναν τα εισιτήρια, που αυτή τη στιγμή τα ακριβότερα στην Ευρώπη, γιατί μειώθηκε η ασφάλεια, γιατί η πολυδιάσπαση των υπηρεσιών σε υπεργολαβίες, είχε ως αποτέλεσμα κακό συντονισμό, κακή συντήρηση, πολύνεκρα δυστυχήματα.
Πάνω απ’ όλα, το Κράτος πριμοδοτεί τις εταιρείες αυτές κάθε χρόνο με 4 δισ. λίρες, ενώ μόνο η διάσπαση υπολογίζεται ότι έχει κοστίσει 1,4 δισ. το χρόνο. Αυτό, λοιπόν, το αποτυχημένο και παρωχημένο μοντέλο θέλετε να φέρετε στην Ελλάδα και να το πληρώσετε με αυτό το νομοσχέδιο. Θέλετε, αφού πρώτα διασπάσατε τον ΟΣΕ, να τον ιδιωτικοποιήσετε τώρα με διάφορα τρυκ στα ιδιωτικά συμφέροντα και, αν δεν το καταφέρετε, να ιδιωτικοποιήσετε τις λειτουργίες του. Αυτό το κάνετε με τη διάσπαση του ΟΣΕ σε μικρότερες εταιρείες και το σχεδιασμό για τη σταδιακή τους ιδιωτικοποίηση, ξεκινώντας από την ΓΕΩΣΕ στην οποία αναθέτετε την διαχείριση του τροχαίου υλικού, την οποία παίρνετε από την ΕΕΣΤΥ, αντί να την αναθέσετε στον ΟΣΕ που διαθέτει όλη την τεχνογνωσία και την υποδομή. Όμως, δεν το κάνετε αυτό γιατί επιθυμείτε την κατάργηση του ΟΣΕ. Θέλετε να εξαφανίσετε από τον χάρτη τον ΟΣΕ. Δεν πρόκειται, όμως, να εξασφαλιστούν τα σκάνδαλα, όπως και τα σκάνδαλα που συνδέονται και με την SIEMENS.
Προχωράτε στη συνέχεια στην εκμίσθωση του τροχαίου υλικού από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ για 10 χρόνια και στη συνέχεια στον αγοραστή της, ο οποίος με καθαρά κερδοσκοπικά κριτήρια θα διαχειρίζεται τις εργασίες συντήρησης. Σαν να μην έφτανε αυτό, ενόψει της ιδιωτικοποίησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, για να την κάνετε ελκυστική στους υποψήφιους επενδυτές, έρχεστε με το άρθρο 44 και την πριμοδοτείτε χρηματοδοτώντας τις εργασίες συντήρησης, για όσο υλικό κάνει τη συντήρηση, με 31 έως 100 εκατ. ευρώ. Γνωρίζετε, ασφαλώς, ότι τουλάχιστον 2.000 οχήματα από το στόλο των 4.136, χρήζουν άμεσης συντήρησης. Επιπλέον, για τον ίδιο λόγο χαρίζετε και τις οφειλές της ΤΡΑΙΝΟΣΕ για την εκτεταμένη συντήρηση που έκανε σε τροχαίο υλικό. Δηλαδή, απαλλάσσετε τον υποψήφιο αγοραστή και φορτώνετε το κόστος στον Έλληνα πολίτη, ενώ χαρίζετε τη δημόσια περιουσία στον ιδιώτη.
Επίσης, με το άρθρο 45.3, αναστέλλετε για 3 χρόνια την πληρωμή, το συμψηφισμό και τις διαδικασίες είσπραξης του ΟΣΕ έναντι του Δημοσίου που προέρχονται από καταπτώσεις εγγυήσεων δανείων, ενώ τυχόν επιβληθείσες κατασχέσεις κινητής ή ακίνητης περιουσίας που αφορούν στις παραπάνω οφειλές αίρονται αυτοδίκαια. Ολοκληρώνετε, μάλιστα, το οικονομικό έγκλημα σε βάρος του ελληνικού λαού αναθέτοντας στη Ρυθμιστική Αρχή Επιβατικών Μεταφορών την παροχή υποχρέωσης δημόσιας περιουσίας του σιδηροδρόμου.
Όσο αφορά το τι έχει γίνει στο δίκτυο της Πελοποννήσου, είναι ένα δίκτυο με ιστορία 120 χρόνων, το οποίο από το 2011 έχει τεθεί σε αναστολή κυκλοφορίας, τη στιγμή μάλιστα που ολοκληρωνόταν μια σημαντική επενδυτική προσπάθεια αναβάθμισής του με ριζική ανακαίνιση των γραμμών και της σιδηροδρομικής υποδομής, με κόστος πάνω από 70 εκατομμύρια ευρώ για τη γραμμή και προμήθεια νέων σύγχρονων συρμών αξίας 35 εκατομμυρίων ευρώ. Δηλαδή, πάνω από 100 εκατομμύρια ευρώ πετάχτηκαν στα σκουπίδια κυριολεκτικά. Εγκατάλειψη, λεηλασίες, βανδαλισμοί και αυθαίρετες καταλήψεις οικημάτων σταθμών συνθέτουν το θλιβερό τοπίο του σιδηροδρομικού δικτύου της Πελοποννήσου. Μάλιστα, φτάσαμε στο σημείο να κλαπεί τμήμα σιδηροτροχιάς σχεδόν 400 μέτρων μεταξύ Αγίου Βασιλείου και Χιλιομοδίου, χωρίς, βέβαια, αυτή να είναι η μόνη περίπτωση κλοπής σιδηροτροχιών και όλα αυτά γιατί δεν κυκλοφορεί ούτε ένα τρένο την ημέρα, που έπρεπε να κυκλοφορεί με βάση τη συμβατική υποχρέωση της ανακαίνισης.
Δεν είμαστε, βέβαια, αφελείς. Γνωρίζουμε πολύ καλά ότι η έλλειψη σιδηροδρόμων σημαίνει αυξημένα κέρδη για τους παραχωρησιούχους και αυτός ήταν ο βασικός λόγος κατάργησης του δικτύου της Πελοποννήσου. Αυτός είναι ο λόγος που περισσότερα από 100 εκατ., επιπλέον των δισεκατομμυρίων που έχετε χαρίσει, χάθηκαν υπέρ δρόμων και εργολάβων. Επιτέλους, κ. Υπουργέ, πότε θα λειτουργήσει ο προαστιακός της Καλαμάτας, που το ζητάει όλη η Μεσσηνία και είναι απαίτηση όλης της τοπικής κοινωνίας και των φορέων; Τα αντίστοιχα παραδείγματα της Πάτρας, τα δρομολόγια Ολυμπία-Πύργος-Κατάκολο και ο οδοντοτός Διακοφτό-Καλάβρυτα είναι άκρως πετυχημένα και λειτουργικά, την ίδια στιγμή που βαγόνια του ΟΣΕ στον Πειραιά σκουριάζουν. Δεν θέλω να μιλήσω και για την κατάργηση του άκρως πετυχημένου περιοδικού δρομολογίου εκδρομικού τουριστικού χαρακτήρα που ξεκίνησε το 2012 με τη στήριξη των Φίλων του Σιδηροδρόμου, το οποίο διακόπηκε απότομα τον Αύγουστο του 2013, με αποτέλεσμα να ακυρωθούν και οι προπωλημένες εκδρομές για την άνοιξη και το καλοκαίρι του 2014.
Κύριε Πρόεδρε, κύριοι συνάδελφοι, στο ΣΥΡΙΖΑ θέλουμε έναν σιδηρόδρομο που να λειτουργεί και να εκμεταλλεύεται άριστα τις υπάρχουσες υποδομές, την υπάρχουσα τεχνογνωσία και το υπάρχον προσωπικό. Στο πλαίσιο αυτό, πιστεύουμε – και θα το κάνουμε πράξη – ότι ο ΟΣΕ πρέπει να είναι ενιαίος, δημόσιος και με λογιστικό διαχωρισμό, όπως συμβαίνει σε ολόκληρη σχεδόν την Ευρώπη.
Είναι τραγικό η χώρα μας να είναι από τις ελάχιστες χώρες της Ευρώπης που δεν έχει δημόσιο σιδηρόδρομο και να μην έχει ούτε σιδηρόδρομο, παρά μόνο σε ένα πολύ μικρό κομμάτι της ελληνικής επικράτειας».
Ο βουλευτής Μεσσηνίας του ΣΥΡΙΖΑ Θανάσης Πετράκος, κατά τη διάρκεια της συζήτησης του πολυνομοσχεδίου του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, «Ρυθμίσεις Θεμάτων Μεταφορών, Τηλεπικοινωνιών και Δημόσιων Έργων», αναφέρθηκε στα προβλήματα του σιδηροδρομικού δικτύου της χώρας, που επιτείνονται από τη διάσπαση του ΟΣΕ και την επικείμενη ιδιωτικοποίηση των επί μέρους τμημάτων του.
Ο Θανάσης Πετράκος στην ομιλία του, τόνισε ότι το παρόν νομοσχέδιο ουσιαστικά επιταχύνει την ιδιωτικοποίηση του σιδηροδρομικού δικτύου της χώρας, τη στιγμή που σε ολόκληρο τον κόσμο ακολουθείται η ακριβώς αντίθετη πορεία, λόγω των πολλών προβλημάτων που είχαν ανακύψει εξ αιτίας της ιδιωτικοποίησής τους.
Έκανε επίσης εκτενή αναφορά στο σιδηροδρομικό δίκτυο της Πελοποννήσου, το οποίο ρημάζει και καταλεηλατείται παρά τα τεράστια κονδύλια που δαπανήθηκαν για την ριζική του ανακαίνιση και την αγορά νέων σύγχρονων συρμών, ενώ αναφέρθηκε ειδικότερα και στην ανάγκη άμεσης επαναλειτουργίας του προαστιακού σιδηροδρόμου της Καλαμάτας.
Ο Θανάσης Πετράκος κατέληξε τονίζοντας ότι για τον ΣΥΡΙΖΑ προτεραιότητα είναι ένας σιδηρόδρομος που να λειτουργεί και να εκμεταλλεύεται άριστα τις υπάρχουσες υποδομές, την υπάρχουσα τεχνογνωσία και το υπάρχον προσωπικό, κάτι το οποίο θα κάνει πράξη όταν έρθει στην εξουσία, με έναν ΟΣΕ ενιαίο, δημόσιο και με λογιστικό διαχωρισμό όπως συμβαίνει σε ολόκληρη σχεδόν την Ευρώπη.
Η πλήρης ομιλία του Θανάση Πετράκου είναι η εξής:
«Το νομοσχέδιο αυτό κύριε Υπουργέ όπως αρκετά αναλυτικά, τόνισε και η Εισηγήτρια μας η κυρία Ουζουνίδου, σε πάρα πολλά του άρθρα, επιταχύνει το ξεπούλημα του σιδηροδρομικού δικτύου της χώρας. Χαρίζοντας τα πλέον κερδοφόρα τμήματα του στους ιδιώτες. Η σαλαμοποίηση που επιβάλατε στον ΟΣΕ, διασπάζοντάς τον αποτελεί τροχοπέδη για την ανάπτυξη, και την επωφελή για το κοινό, και τη λειτουργία του σιδηροδρομικού δικτύου. Τη στιγμή μάλιστα, που το γνωρίζετε πολύ καλά ότι σε ολόκληρο τον κόσμο, η επικρατούσα τάση είναι η αντίστοιχες εταιρείες που είχαν διασπαστεί, να συνενώνονται και όχι να διασπώνται.
Χαρακτηριστικό το παράδειγμα, της Μεγάλης Βρετανίας που μετά την πλήρως αποτυχημένη πολυδιάσπαση, και εν συνέχεια ιδιωτικοποίηση του εκτενέστατου σιδηροδρομικού της δικτύου στα μέσα της δεκαετίας του ΄90, προσπαθεί πλέον να το επαναφέρει στον δημόσιο έλεγχο, όπως το ζητάει πλέον το 70% και πλέον του βρετανικού λαού. Και αυτό, γνωρίζετε γιατί το ζητάει ο κόσμος γιατί ακρίβυναν τα εισιτήρια, που αυτή τη στιγμή τα ακριβότερα στην Ευρώπη, γιατί μειώθηκε η ασφάλεια, γιατί η πολυδιάσπαση των υπηρεσιών σε υπεργολαβίες, είχε ως αποτέλεσμα κακό συντονισμό, κακή συντήρηση, πολύνεκρα δυστυχήματα.
Πάνω απ’ όλα, το Κράτος πριμοδοτεί τις εταιρείες αυτές κάθε χρόνο με 4 δισ. λίρες, ενώ μόνο η διάσπαση υπολογίζεται ότι έχει κοστίσει 1,4 δισ. το χρόνο. Αυτό, λοιπόν, το αποτυχημένο και παρωχημένο μοντέλο θέλετε να φέρετε στην Ελλάδα και να το πληρώσετε με αυτό το νομοσχέδιο. Θέλετε, αφού πρώτα διασπάσατε τον ΟΣΕ, να τον ιδιωτικοποιήσετε τώρα με διάφορα τρυκ στα ιδιωτικά συμφέροντα και, αν δεν το καταφέρετε, να ιδιωτικοποιήσετε τις λειτουργίες του. Αυτό το κάνετε με τη διάσπαση του ΟΣΕ σε μικρότερες εταιρείες και το σχεδιασμό για τη σταδιακή τους ιδιωτικοποίηση, ξεκινώντας από την ΓΕΩΣΕ στην οποία αναθέτετε την διαχείριση του τροχαίου υλικού, την οποία παίρνετε από την ΕΕΣΤΥ, αντί να την αναθέσετε στον ΟΣΕ που διαθέτει όλη την τεχνογνωσία και την υποδομή. Όμως, δεν το κάνετε αυτό γιατί επιθυμείτε την κατάργηση του ΟΣΕ. Θέλετε να εξαφανίσετε από τον χάρτη τον ΟΣΕ. Δεν πρόκειται, όμως, να εξασφαλιστούν τα σκάνδαλα, όπως και τα σκάνδαλα που συνδέονται και με την SIEMENS.
Προχωράτε στη συνέχεια στην εκμίσθωση του τροχαίου υλικού από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ για 10 χρόνια και στη συνέχεια στον αγοραστή της, ο οποίος με καθαρά κερδοσκοπικά κριτήρια θα διαχειρίζεται τις εργασίες συντήρησης. Σαν να μην έφτανε αυτό, ενόψει της ιδιωτικοποίησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, για να την κάνετε ελκυστική στους υποψήφιους επενδυτές, έρχεστε με το άρθρο 44 και την πριμοδοτείτε χρηματοδοτώντας τις εργασίες συντήρησης, για όσο υλικό κάνει τη συντήρηση, με 31 έως 100 εκατ. ευρώ. Γνωρίζετε, ασφαλώς, ότι τουλάχιστον 2.000 οχήματα από το στόλο των 4.136, χρήζουν άμεσης συντήρησης. Επιπλέον, για τον ίδιο λόγο χαρίζετε και τις οφειλές της ΤΡΑΙΝΟΣΕ για την εκτεταμένη συντήρηση που έκανε σε τροχαίο υλικό. Δηλαδή, απαλλάσσετε τον υποψήφιο αγοραστή και φορτώνετε το κόστος στον Έλληνα πολίτη, ενώ χαρίζετε τη δημόσια περιουσία στον ιδιώτη.
Επίσης, με το άρθρο 45.3, αναστέλλετε για 3 χρόνια την πληρωμή, το συμψηφισμό και τις διαδικασίες είσπραξης του ΟΣΕ έναντι του Δημοσίου που προέρχονται από καταπτώσεις εγγυήσεων δανείων, ενώ τυχόν επιβληθείσες κατασχέσεις κινητής ή ακίνητης περιουσίας που αφορούν στις παραπάνω οφειλές αίρονται αυτοδίκαια. Ολοκληρώνετε, μάλιστα, το οικονομικό έγκλημα σε βάρος του ελληνικού λαού αναθέτοντας στη Ρυθμιστική Αρχή Επιβατικών Μεταφορών την παροχή υποχρέωσης δημόσιας περιουσίας του σιδηροδρόμου.
Όσο αφορά το τι έχει γίνει στο δίκτυο της Πελοποννήσου, είναι ένα δίκτυο με ιστορία 120 χρόνων, το οποίο από το 2011 έχει τεθεί σε αναστολή κυκλοφορίας, τη στιγμή μάλιστα που ολοκληρωνόταν μια σημαντική επενδυτική προσπάθεια αναβάθμισής του με ριζική ανακαίνιση των γραμμών και της σιδηροδρομικής υποδομής, με κόστος πάνω από 70 εκατομμύρια ευρώ για τη γραμμή και προμήθεια νέων σύγχρονων συρμών αξίας 35 εκατομμυρίων ευρώ. Δηλαδή, πάνω από 100 εκατομμύρια ευρώ πετάχτηκαν στα σκουπίδια κυριολεκτικά. Εγκατάλειψη, λεηλασίες, βανδαλισμοί και αυθαίρετες καταλήψεις οικημάτων σταθμών συνθέτουν το θλιβερό τοπίο του σιδηροδρομικού δικτύου της Πελοποννήσου. Μάλιστα, φτάσαμε στο σημείο να κλαπεί τμήμα σιδηροτροχιάς σχεδόν 400 μέτρων μεταξύ Αγίου Βασιλείου και Χιλιομοδίου, χωρίς, βέβαια, αυτή να είναι η μόνη περίπτωση κλοπής σιδηροτροχιών και όλα αυτά γιατί δεν κυκλοφορεί ούτε ένα τρένο την ημέρα, που έπρεπε να κυκλοφορεί με βάση τη συμβατική υποχρέωση της ανακαίνισης.
Δεν είμαστε, βέβαια, αφελείς. Γνωρίζουμε πολύ καλά ότι η έλλειψη σιδηροδρόμων σημαίνει αυξημένα κέρδη για τους παραχωρησιούχους και αυτός ήταν ο βασικός λόγος κατάργησης του δικτύου της Πελοποννήσου. Αυτός είναι ο λόγος που περισσότερα από 100 εκατ., επιπλέον των δισεκατομμυρίων που έχετε χαρίσει, χάθηκαν υπέρ δρόμων και εργολάβων. Επιτέλους, κ. Υπουργέ, πότε θα λειτουργήσει ο προαστιακός της Καλαμάτας, που το ζητάει όλη η Μεσσηνία και είναι απαίτηση όλης της τοπικής κοινωνίας και των φορέων; Τα αντίστοιχα παραδείγματα της Πάτρας, τα δρομολόγια Ολυμπία-Πύργος-Κατάκολο και ο οδοντοτός Διακοφτό-Καλάβρυτα είναι άκρως πετυχημένα και λειτουργικά, την ίδια στιγμή που βαγόνια του ΟΣΕ στον Πειραιά σκουριάζουν. Δεν θέλω να μιλήσω και για την κατάργηση του άκρως πετυχημένου περιοδικού δρομολογίου εκδρομικού τουριστικού χαρακτήρα που ξεκίνησε το 2012 με τη στήριξη των Φίλων του Σιδηροδρόμου, το οποίο διακόπηκε απότομα τον Αύγουστο του 2013, με αποτέλεσμα να ακυρωθούν και οι προπωλημένες εκδρομές για την άνοιξη και το καλοκαίρι του 2014.
Κύριε Πρόεδρε, κύριοι συνάδελφοι, στο ΣΥΡΙΖΑ θέλουμε έναν σιδηρόδρομο που να λειτουργεί και να εκμεταλλεύεται άριστα τις υπάρχουσες υποδομές, την υπάρχουσα τεχνογνωσία και το υπάρχον προσωπικό. Στο πλαίσιο αυτό, πιστεύουμε – και θα το κάνουμε πράξη – ότι ο ΟΣΕ πρέπει να είναι ενιαίος, δημόσιος και με λογιστικό διαχωρισμό, όπως συμβαίνει σε ολόκληρη σχεδόν την Ευρώπη.
Είναι τραγικό η χώρα μας να είναι από τις ελάχιστες χώρες της Ευρώπης που δεν έχει δημόσιο σιδηρόδρομο και να μην έχει ούτε σιδηρόδρομο, παρά μόνο σε ένα πολύ μικρό κομμάτι της ελληνικής επικράτειας».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου