του Τάσου Σταυρόπουλου, γραμματέα του ΣΧΕΔΙΟΥ Β
Η κυβέρνηση Σύριζα ψήφισε τον προϋπολογισμό του 2016, που προβλέπει περικοπές 1.8 δις ευρώ από την κοινωνική ασφάλιση. Ενώ είχε δεσμευτεί και με τον προϋπολογισμό και με το τρίτο μνημόνιο για περικοπές από την κοινωνική ασφάλιση, υποστήριζε με έμφαση μέχρι τώρα ότι δε θα μειωθούν οι κύριες συντάξεις , για να είναι ευκολότερη η περικοπή των επικουρικών συντάξεων.
Μετά την ψήφιση του ν. 4336/2015, με τον οποίο καθορίζεται ηλικία συνταξιοδότησης το 67ο έτος και η πλήρης σύνταξη με 40(!) χρόνια εργασίας, το νέο ασφαλιστικό( προσχέδιο) που παρέδωσε ο υπουργός εργασίας στους Αρχηγούς των κομμάτων:
Θεσπίζει νέα ποσοστά αναπλήρωσης για τους συνταξιούχους από 1.1.2016 , με τα οποία μειώνονται οι κύριες συντάξεις κατά 10-15%. Ταυτόχρονα θα γίνει και επανυπολογισμός των συντάξεων πριν από το 2016. Ομολογία των μειώσεων που επέρχονται στους παλαιούς συνταξιούχους είναι η πρόβλεψη στο νέο ασφαλιστικό ότι η μείωση που θα προκύψει θα δίνεται «ως προσωπική διαφορά». Άρθρο 15 παρ.1 « Οι ήδη καταβαλλόμενες κατά τη δημοσίευση του νόμου κύριες συντάξεις αναπροσαρμόζονται σύμφωνα με τα άρθρα 7,8 βάσει των ρυθμίσεων των επομένων παραγράφων» και παρ.2β «εφόσον το καταβαλλόμενο ποσό των συντάξεων αυτών είναι μεγαλύτερο από αυτό που προκύπτει από το υπολογισμό τους βάσει του άρθρου 8, το επιπλέον ποσόν εξακολουθεί να καταβάλλεται στον δικαιούχο ως προσωπική διαφορά,απομειούμενη μέχρι την τελική αντιστοίχιση με τις συντάξεις όσων θα συνταξιοδοτηθούν μετά τη θέση εν ισχύ του νόμου αυτού»
Αν οι νέες συντάξεις που θα δοθούν από το 2016 έως και το 2018 είναι μικρότερες από αυτές που δίνονται με το ισχύον σύστημα σε ποσοστό μεγαλύτερο του 20%, η κυβέρνηση δεσμεύεται να καταβάλει μέρος της διαφοράς μέχρι το 2018. Μετά θα συνεχίζεται η σύνταξη να δίνεται στα επίπεδα που προβλέπει ο νέος δυσμενέστερος υπολογισμός.
Για τις επικουρικές συντάξεις ΕΤΕΑ (ενιαίο ταμείο επικουρικής ασφάλισης στο οποίο συγχωνεύονται όλα τα επικουρικά ταμεία) προβλέπονται νέες μειώσεις. Το προσχέδιο του νέου ασφαλιστικού αναφέρει ότι: από 1.1.2016 η επικουρική σύνταξη «διαμορφώνεται με βάση τα δημογραφικά δεδομένα τα οποία στηρίζονται σε συγκεκριμένες πίνακες θνησιμότητας(!)» Και «μέχρι 30.4.2016 θα εκδοθεί απόφαση του Υπουργού Εργασίας με τη σύμφωνη γνώμη της Εθνικής Αναλογιστικής Αρχής με την οποία καθορίζονται οι τεχνικές παράμετροι» Ήδη το τι μειώσεις θα ακολουθήσουν , προαναγγέλλονται στο άρθρο 50 παρ.3β: Για τους ασφαλισμένους μέχρι 31.12.2014 το ποσοστό αναπλήρωσης « αντιστοιχεί σε 0.45% υπολογιζομένου επί των συντάξιμων αποδοχών εκάστου ασφαλισμένου» που σημαίνει, για να πιάσει κανείς το 20% επί των συντάξιμων αποδοχών που ήταν η μέση επικουρική σύνταξη, πρέπει να έχει ασφαλισμένα 44 χρόνια εργασίας(!). Σημειωτέον η ρήτρα μηδενικού ελλείμματος που επανέφερε η κυβέρνηση με το τρίτο μνημόνιο και έχει δεσμευτεί στην τρόικα να εφαρμόσει από 1.1.2016 μετονομάζεται σε ρήτρα βιωσιμότητας των ταμείων. Με βάση τη ρήτρα αυτή κάθε τρίμηνο, με βάση τα ελλείμματα, οι επικουρικές συντάξεις θα μειώνονται.
Όλα τα ταμεία που παρέχουν ΕΦΑΠΑΞ συγχωνεύονται και καθορίζεται νέος τρόπος υπολογισμού, με τον οποίο μειώνονται ακόμη κατά 10-15% οι παροχές.
Από 1.1.2016 το ΕΚΑΣ μειώνεται. Η κυβέρνηση προχωρά σε σταδιακή κατάργηση. Μετά το 2019 δε θα καταβάλλεται σε κανένα συνταξιούχο. Με αυτό τον τρόπο αφαιρείται από την κοινωνική ασφάλιση μετά το 2019 1 δις. ευρώ σε ετήσια βάση.
Η εφαρμογή από την κυβέρνηση του ν. 3863/2010 του Λοβέρδου – Κουτρουμάνη που διαιρεί τη σύνταξη σε εθνική και ανταποδοτική σύνταξη, ο καθορισμός του ποσοστού αναπλήρωσης στο 38,68 για 35 χρόνια ασφάλισης( το μεγαλύτερο ποσοστό αναπλήρωσης δίνεται για τα έτη εργασίας από 36-39 ποσοστό 1,84% και από 39-42 ποσοστό 2%), το γεγονός ότι η εθνική σύνταξη των 384 ευρώ θα παρέχεται αναλογικά με τα χρόνια ασφάλισης, ότι η ανταποδοτική σύνταξη θα υπολογίζεται με το μέσο όρο των μηνιαίων μισθών στο σύνολο του εργασιακού βίου, η σφαγή των νέων συνταξιούχων είναι δεδομένη .
Για το ΜΤΠΥ (Μετοχικό Ταμείο Δημοσίων Υπαλλήλων) στο προσχέδιο Κατρούγκαλου δεν αναφέρεται τίποτα, σκόπιμα: Η προηγούμενη κυβέρνηση Σαμαρά – ΠΑΣΟΚ είχε καταργήσει τους κοινωνικούς πόρους υπέρ του Ταμείου από 1.1.2015. Η πρώτη κυβέρνηση Σύριζα είχε δεσμευτεί ότι θα επαναφέρει τους κοινωνικούς πόρους. Στο τρίτο μνημόνιο αναφέρεται ρητά ότι η κυβέρνηση δεσμεύεται να μην επαναφέρει τους κοινωνικούς πόρους. Η αναμενόμενη μείωση του μερίσματος θα είναι μεγάλη. Ήδη το Δ. Σ έχει προτείνει μείωση κατά 50%. Εξ ου και η κυβερνητική σιωπή.
Ο ισχυρισμός της κυβέρνησης Σύριζα ότι δε μειώνονται οι κύριες συντάξεις συνιστά πολιτική απάτη. Μέχρι τώρα η κυβέρνηση Σύριζα έχει μειώσει τις επικουρικές συντάξεις από 1.7.2015 κατά 6% επί των καταβαλλόμενων αποδοχών, τις κύριες συντάξεις κατά 2% επί του αρχικού ποσού των συντάξεων (προ μνημονίων), την κατώτατη σύνταξη από 484 σε 392 ευρώ, τις συντάξεις από 1.9 2015 με το ν.4336/2015 (σταδιακή μείωση για το τμήμα της σύνταξης από 1.1.2011) και τώρα με το προσχέδιο Κατρούγκαλου διαλύει και τα τελευταία ψήγματα της κοινωνικής ασφάλισης που είχαν απομείνει. Είναι γεγονός ότι ούτε η κυβέρνηση της ΝΔ, ούτε η συγκυβέρνηση ΝΔ-ΠΑΣΟΚ θα μπορούσε να προτείνει ένα τέτοιο ασφαλιστικό. Καμία κυβέρνηση δε θα τολμούσε να προτείνει αύξηση των ασφαλιστικών εισφορών των αγροτών από 7% σε 20% και να πληρώνει κάθε αγρότης το μήνα 90 ευρώ ασφαλιστική εισφορά.
Για τα ελλείμματα των ασφαλιστικών ταμείων υπάρχει ευθύνη: Η υποχρεωτική αγορά μετοχών από τα ασφαλιστικά ταμεία με αποφάσεις των κυβερνήσεων Μητσοτάκη και Σημίτη, το υποχρεωτικό κούρεμα των αποθεματικών των ταμείων (13 δις ευρώ) το Μάρτη του 2012 (PSI), η υποχρεωτική αγορά ομολόγων για το 80% των αποθεματικών που διέθεταν τα Ταμεία μετά το κούρεμα, που λήγουν το 2032 και 2042(!), η μη είσπραξη των ασφαλιστικών εισφορών, η άτοκη κατάθεση των αποθεματικών των ταμείων για 30 χρόνια, το σκάνδαλο με τα δομημένα ομόλογα κλπ.
Οι μειώσεις των συντάξεων δεν πρόκειται να έχουν το επιδιωκόμενο από την κυβέρνηση αποτέλεσμα . Με 1,5 ανέργους, με την οικονομία σε ύφεση, χωρίς κατάργηση των μνημονίων, χωρίς έξοδο της χώρας από την ευρωζώνη και απαλλαγή από τα δεσμά της Ε.Ε και ΔΝΤ, δεν υπάρχει σωτηρία της κοινωνικής ασφάλισης. Η κοινωνική ασφάλιση είναι στενά συνδεμένη με την εργασία, με προστασία των εργασιακών δικαιωμάτων, με την ασφαλιστική κάλυψη των εργαζομένων, με την κατάργηση της ελαστικής και ανασφάλιστης εργασίας. Η πολιτική θέσπισης μέτρων για την προστασία των εργαζομένων και συνταξιούχων είναι αδύνατη με τη χώρα δεμένη χειροπόδαρα στα μνημόνια. Οι νέες μειώσεις θα αυξήσουν τα ελλείμματα και η ύφεση θα συνεχιστεί. Αυτό που υποσχέθηκε ο Σύριζα, αποδεικνύεται φενάκη και έχουν ιστορική ευθύνη όσοι μέσα στη Βουλή γίνουν συνένοχοι με την ψήφο τους για τον ενταφιασμό της κοινωνικής ασφάλισης και θέλουν να αποκαλούνται αριστεροί.
Η κυβέρνηση Σύριζα ψήφισε τον προϋπολογισμό του 2016, που προβλέπει περικοπές 1.8 δις ευρώ από την κοινωνική ασφάλιση. Ενώ είχε δεσμευτεί και με τον προϋπολογισμό και με το τρίτο μνημόνιο για περικοπές από την κοινωνική ασφάλιση, υποστήριζε με έμφαση μέχρι τώρα ότι δε θα μειωθούν οι κύριες συντάξεις , για να είναι ευκολότερη η περικοπή των επικουρικών συντάξεων.
Μετά την ψήφιση του ν. 4336/2015, με τον οποίο καθορίζεται ηλικία συνταξιοδότησης το 67ο έτος και η πλήρης σύνταξη με 40(!) χρόνια εργασίας, το νέο ασφαλιστικό( προσχέδιο) που παρέδωσε ο υπουργός εργασίας στους Αρχηγούς των κομμάτων:
Θεσπίζει νέα ποσοστά αναπλήρωσης για τους συνταξιούχους από 1.1.2016 , με τα οποία μειώνονται οι κύριες συντάξεις κατά 10-15%. Ταυτόχρονα θα γίνει και επανυπολογισμός των συντάξεων πριν από το 2016. Ομολογία των μειώσεων που επέρχονται στους παλαιούς συνταξιούχους είναι η πρόβλεψη στο νέο ασφαλιστικό ότι η μείωση που θα προκύψει θα δίνεται «ως προσωπική διαφορά». Άρθρο 15 παρ.1 « Οι ήδη καταβαλλόμενες κατά τη δημοσίευση του νόμου κύριες συντάξεις αναπροσαρμόζονται σύμφωνα με τα άρθρα 7,8 βάσει των ρυθμίσεων των επομένων παραγράφων» και παρ.2β «εφόσον το καταβαλλόμενο ποσό των συντάξεων αυτών είναι μεγαλύτερο από αυτό που προκύπτει από το υπολογισμό τους βάσει του άρθρου 8, το επιπλέον ποσόν εξακολουθεί να καταβάλλεται στον δικαιούχο ως προσωπική διαφορά,απομειούμενη μέχρι την τελική αντιστοίχιση με τις συντάξεις όσων θα συνταξιοδοτηθούν μετά τη θέση εν ισχύ του νόμου αυτού»
Αν οι νέες συντάξεις που θα δοθούν από το 2016 έως και το 2018 είναι μικρότερες από αυτές που δίνονται με το ισχύον σύστημα σε ποσοστό μεγαλύτερο του 20%, η κυβέρνηση δεσμεύεται να καταβάλει μέρος της διαφοράς μέχρι το 2018. Μετά θα συνεχίζεται η σύνταξη να δίνεται στα επίπεδα που προβλέπει ο νέος δυσμενέστερος υπολογισμός.
Για τις επικουρικές συντάξεις ΕΤΕΑ (ενιαίο ταμείο επικουρικής ασφάλισης στο οποίο συγχωνεύονται όλα τα επικουρικά ταμεία) προβλέπονται νέες μειώσεις. Το προσχέδιο του νέου ασφαλιστικού αναφέρει ότι: από 1.1.2016 η επικουρική σύνταξη «διαμορφώνεται με βάση τα δημογραφικά δεδομένα τα οποία στηρίζονται σε συγκεκριμένες πίνακες θνησιμότητας(!)» Και «μέχρι 30.4.2016 θα εκδοθεί απόφαση του Υπουργού Εργασίας με τη σύμφωνη γνώμη της Εθνικής Αναλογιστικής Αρχής με την οποία καθορίζονται οι τεχνικές παράμετροι» Ήδη το τι μειώσεις θα ακολουθήσουν , προαναγγέλλονται στο άρθρο 50 παρ.3β: Για τους ασφαλισμένους μέχρι 31.12.2014 το ποσοστό αναπλήρωσης « αντιστοιχεί σε 0.45% υπολογιζομένου επί των συντάξιμων αποδοχών εκάστου ασφαλισμένου» που σημαίνει, για να πιάσει κανείς το 20% επί των συντάξιμων αποδοχών που ήταν η μέση επικουρική σύνταξη, πρέπει να έχει ασφαλισμένα 44 χρόνια εργασίας(!). Σημειωτέον η ρήτρα μηδενικού ελλείμματος που επανέφερε η κυβέρνηση με το τρίτο μνημόνιο και έχει δεσμευτεί στην τρόικα να εφαρμόσει από 1.1.2016 μετονομάζεται σε ρήτρα βιωσιμότητας των ταμείων. Με βάση τη ρήτρα αυτή κάθε τρίμηνο, με βάση τα ελλείμματα, οι επικουρικές συντάξεις θα μειώνονται.
Όλα τα ταμεία που παρέχουν ΕΦΑΠΑΞ συγχωνεύονται και καθορίζεται νέος τρόπος υπολογισμού, με τον οποίο μειώνονται ακόμη κατά 10-15% οι παροχές.
Από 1.1.2016 το ΕΚΑΣ μειώνεται. Η κυβέρνηση προχωρά σε σταδιακή κατάργηση. Μετά το 2019 δε θα καταβάλλεται σε κανένα συνταξιούχο. Με αυτό τον τρόπο αφαιρείται από την κοινωνική ασφάλιση μετά το 2019 1 δις. ευρώ σε ετήσια βάση.
Η εφαρμογή από την κυβέρνηση του ν. 3863/2010 του Λοβέρδου – Κουτρουμάνη που διαιρεί τη σύνταξη σε εθνική και ανταποδοτική σύνταξη, ο καθορισμός του ποσοστού αναπλήρωσης στο 38,68 για 35 χρόνια ασφάλισης( το μεγαλύτερο ποσοστό αναπλήρωσης δίνεται για τα έτη εργασίας από 36-39 ποσοστό 1,84% και από 39-42 ποσοστό 2%), το γεγονός ότι η εθνική σύνταξη των 384 ευρώ θα παρέχεται αναλογικά με τα χρόνια ασφάλισης, ότι η ανταποδοτική σύνταξη θα υπολογίζεται με το μέσο όρο των μηνιαίων μισθών στο σύνολο του εργασιακού βίου, η σφαγή των νέων συνταξιούχων είναι δεδομένη .
Για το ΜΤΠΥ (Μετοχικό Ταμείο Δημοσίων Υπαλλήλων) στο προσχέδιο Κατρούγκαλου δεν αναφέρεται τίποτα, σκόπιμα: Η προηγούμενη κυβέρνηση Σαμαρά – ΠΑΣΟΚ είχε καταργήσει τους κοινωνικούς πόρους υπέρ του Ταμείου από 1.1.2015. Η πρώτη κυβέρνηση Σύριζα είχε δεσμευτεί ότι θα επαναφέρει τους κοινωνικούς πόρους. Στο τρίτο μνημόνιο αναφέρεται ρητά ότι η κυβέρνηση δεσμεύεται να μην επαναφέρει τους κοινωνικούς πόρους. Η αναμενόμενη μείωση του μερίσματος θα είναι μεγάλη. Ήδη το Δ. Σ έχει προτείνει μείωση κατά 50%. Εξ ου και η κυβερνητική σιωπή.
Ο ισχυρισμός της κυβέρνησης Σύριζα ότι δε μειώνονται οι κύριες συντάξεις συνιστά πολιτική απάτη. Μέχρι τώρα η κυβέρνηση Σύριζα έχει μειώσει τις επικουρικές συντάξεις από 1.7.2015 κατά 6% επί των καταβαλλόμενων αποδοχών, τις κύριες συντάξεις κατά 2% επί του αρχικού ποσού των συντάξεων (προ μνημονίων), την κατώτατη σύνταξη από 484 σε 392 ευρώ, τις συντάξεις από 1.9 2015 με το ν.4336/2015 (σταδιακή μείωση για το τμήμα της σύνταξης από 1.1.2011) και τώρα με το προσχέδιο Κατρούγκαλου διαλύει και τα τελευταία ψήγματα της κοινωνικής ασφάλισης που είχαν απομείνει. Είναι γεγονός ότι ούτε η κυβέρνηση της ΝΔ, ούτε η συγκυβέρνηση ΝΔ-ΠΑΣΟΚ θα μπορούσε να προτείνει ένα τέτοιο ασφαλιστικό. Καμία κυβέρνηση δε θα τολμούσε να προτείνει αύξηση των ασφαλιστικών εισφορών των αγροτών από 7% σε 20% και να πληρώνει κάθε αγρότης το μήνα 90 ευρώ ασφαλιστική εισφορά.
Για τα ελλείμματα των ασφαλιστικών ταμείων υπάρχει ευθύνη: Η υποχρεωτική αγορά μετοχών από τα ασφαλιστικά ταμεία με αποφάσεις των κυβερνήσεων Μητσοτάκη και Σημίτη, το υποχρεωτικό κούρεμα των αποθεματικών των ταμείων (13 δις ευρώ) το Μάρτη του 2012 (PSI), η υποχρεωτική αγορά ομολόγων για το 80% των αποθεματικών που διέθεταν τα Ταμεία μετά το κούρεμα, που λήγουν το 2032 και 2042(!), η μη είσπραξη των ασφαλιστικών εισφορών, η άτοκη κατάθεση των αποθεματικών των ταμείων για 30 χρόνια, το σκάνδαλο με τα δομημένα ομόλογα κλπ.
Οι μειώσεις των συντάξεων δεν πρόκειται να έχουν το επιδιωκόμενο από την κυβέρνηση αποτέλεσμα . Με 1,5 ανέργους, με την οικονομία σε ύφεση, χωρίς κατάργηση των μνημονίων, χωρίς έξοδο της χώρας από την ευρωζώνη και απαλλαγή από τα δεσμά της Ε.Ε και ΔΝΤ, δεν υπάρχει σωτηρία της κοινωνικής ασφάλισης. Η κοινωνική ασφάλιση είναι στενά συνδεμένη με την εργασία, με προστασία των εργασιακών δικαιωμάτων, με την ασφαλιστική κάλυψη των εργαζομένων, με την κατάργηση της ελαστικής και ανασφάλιστης εργασίας. Η πολιτική θέσπισης μέτρων για την προστασία των εργαζομένων και συνταξιούχων είναι αδύνατη με τη χώρα δεμένη χειροπόδαρα στα μνημόνια. Οι νέες μειώσεις θα αυξήσουν τα ελλείμματα και η ύφεση θα συνεχιστεί. Αυτό που υποσχέθηκε ο Σύριζα, αποδεικνύεται φενάκη και έχουν ιστορική ευθύνη όσοι μέσα στη Βουλή γίνουν συνένοχοι με την ψήφο τους για τον ενταφιασμό της κοινωνικής ασφάλισης και θέλουν να αποκαλούνται αριστεροί.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου