Κυριακή 10 Μαΐου 2015

Η γυναίκα που καθιέρωσε την Ημέρα της Μητέρας και ο αγώνας της κατά της εκμετάλλευσής της

Η Ημέρα της Μητέρας για τους περισσότερους είναι μια γιορτή υποχρέωση. Πρέπει να αγοράσουν λουλούδια στη μητέρα τους ή απλώς να κάνουν ένα post στο Facebook. Ο εορτασμός της, που κλείνει φέτος 100 χρόνια καθιερώθηκε ως μέρα μνήμης για τους στρατιώτες που χάθηκαν στον πόλεμο και τις πενθούσες μητέρες τους και αποτελεί την πρώτη σημαντική έκκληση για ειρήνη.
Η Ann Reeves Jarvis είναι η εμβληματική φιγούρα πίσω από την καθιέρωση της ημέρας. Ήταν αυτή που οργάνωσε το 1850 της γυναίκες της Δ. Βιρτζίνια τις πρώτες ομάδες Mother's Day προκειμένου
να ασκηθεί πίεση για να βελτιωθούν οι συνθήκες υγιεινής και να μειωθεί ο αριθμός των βρεφικών θανάτων από μολύνσεις και αρρώστειες. Οι ομάδες αυτές ήταν υπεύθυνες επίσης για την περίθαλψη των στρατιωτών που πολεμούσαν στον Εμφύλιο μεταξύ 1861 και 1865 και από τις δύο πλευρές.
Αμέσως μετά τον πόλεμο οι ομάδες συνέχισαν τη δράση τους μέχρι που ηJulia Ward Howe εξέδωσε τη διακύρηξη "Mother's Day Proclamation". Εκδόθηκε το 1870, καλώντας τις γυναίκες να λάβουν ενεργό πολιτική δράση με στόχο την επίτευξη της ειρήνης.

Περίπου την ίδια εποχή η Jarvis ξεκίνησε το lobbying προκειμένου να καθιερωθεί η Ημέρα της Μητέρας. Η ίδια δεν είχε παιδιά. Σιγά σιγά άρχισε να δημιουργεί τις προϋποθέσεις για να ξεφύγει η Ημέρα από τα στενά όρια της Βιρτζίνια. Ώσπου το 1914 ο πρόεδρος Γουίλσον καθιέρωσε τη δεύτερη Κυριακή του Μάη ως την Ημέρα της Μητέρας.

Αρχικά ο εορτασμός είχε ουσιαστικό νόημα. Ήταν η ημέρα όπου θα πέρναγες χρόνο με τη μητέρα σου και θα την ευχαριστούσες για όλα όσα έχει κάνει για σένα. Δεν ήταν μια γενική γιορτή. Αφορούσε τη σχέση σου με τη μητέρα σου.

Η εμπορική επιτυχία

Προς μεγάλο αποτροπιασμό της Jarvis η Ημέρα εξελίχθηκε σε εμπορικό πανδαιμόνιο, δημιουργώντας μια βιομηχανία δώρων. Στην προσπάθειά της να ανακόψει αυτό που εκείνη θεωρούσε ξεπεσμό της Ημέρας, διοργάνωσε μποϊκοτάζ, απείλησε με μηνύσεις και έφθασε μάλιστα στο σημείο να επιτεθεί λεκτικά και στην Ελ. Ρούζβελτ, η οποία χρησιμοποίησε την Ημέρα για να αντλήσει χρηματοδότηση για τις φιλανθρωπίες της.

Οι προσπάθειές της απέτυχαν. Το μάρκετινγκ ήταν πολύ πιο ισχυρό. Το 1948 πέθανε χωρίς να έχει κερδίσει τίποτα, αντιθέτως έζησε τις τελευταίες της μέρες σε κρατικό γηροκομείο, αφού ο αγώνας της την είχε εξαντλήσει και φυσικά και οικονομικά.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου