Ο λόγος της δημιουργίας αυτού του κλίματος στραγγαλισμού της καλλιτεχνικής έκφρασης είναι η απόφαση των υπηρεσιών του Δήμου Αθηναίων να προβούν σε ελέγχους λειτουργίας των καλλιτεχνικών χώρων προκειμένου να διαπιστωθεί αν τηρούν τις προϋποθέσεις ενός πεπαλαιωμένου νόμου (Α.Ν. 446/37 ο οποίος εκδόθηκε επί δικτατορίας Μεταξά με τελευταία ανανέωση το 1957), ο οποίος δεν είναι σε θέση να ανταποκριθεί στις ανάγκες του σύγχρονου καλλιτεχνικού γίγνεσθαι της χώρας μας. Η αναβολή των απαράδεκτα αιφνιδιαστικών διαδικασιών σφράγισης που αποφασίστηκε ομόφωνα από το Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου Αθηναίων μέχρι τα τέλη Ιουνίου δεν προσέφερε παρά μόνο προσωρινή λύση και το πρόβλημα εξακολουθεί να υφίσταται με αποτέλεσμα οι εμπλεκόμενοι καλλιτέχνες να βρίσκονται σε μεγάλη αγωνία και προβληματισμό, αδυνατώντας να αφοσιωθούν στην τέχνη τους ή να κάνουν οποιονδήποτε προγραμματισμό, καθώς δεν γνωρίζουν αν θα επιτρέπεται η λειτουργία των χώρων τους την επόμενη σεζόν καθώς και κάτω από ποιες νομικές προϋποθέσεις αυτό θα είναι εφικτό. Τις τελευταίες ημέρες μάλιστα το πρόβλημα φαίνεται να παίρνει ακόμα μεγαλύτερες διαστάσεις καθώς και σε νέους χώρους επιδίδονται χαρτιά επικείμενης σφράγισης, με αποτέλεσμα ο κατάλογος των απειλούμενων με κλείσιμο πολιτιστικών χώρων να μεγαλώνει δραματικά.
Η κατάσταση αυτή δημιουργείται επειδή, όπως αναγνωρίζουν όλοι οι εμπλεκόμενοι, επί της ουσίας υπάρχει νομοθετικό κενό, καθώς όλα αυτά τα χρόνια η Πολιτεία δεν προνόησε ώστε να νομοθετήσει το κατάλληλο πλαίσιο, ώστε και την ασφάλεια των θεατών να προστατέψει αλλά και να ληφθούν υπόψη οι αλλαγές που έχουν συντελεστεί στο τρόπο παράστασης των νέων καλλιτεχνών. Δεν είναι δυνατόν, για παράδειγμα χώροι των τριάντα ή των πενήντα θέσεων που λειτουργούν ενίοτε ως εκθεσιακοί χώροι και άλλες φορές ως χώροι παραστασιακοί, να αντιμετωπίζονται με τα ίδια κριτήρια που αντιμετωπίζονται θέατρα των τριακοσίων θέσεων, ούτε είναι επίσης δυνατόν να ζητείται η τήρηση υπερβολικών γραφειοκρατικών διαδικασιών από κάθε μεμονωμένο καλλιτέχνη ή από κάθε ομάδα καλλιτεχνών που υπομισθώνει για συγκεκριμένες ολίγες ημερομηνίες έναν χώρο προκειμένου να παρουσιάσει τη δουλειά της. Σύμφωνα άλλωστε με δηλώσεις του δημάρχου Αθηναίων την ακαταλληλότητα του υπάρχοντος νομικού πλαισίου έχει παραδεχθεί και ο πρώην αναπληρωτής υπουργός Πολιτισμού σε συνάντηση που πραγματοποιήθηκε μεταξύ τους, με αφορμή ακριβώς το πρόβλημα που έχει δημιουργηθεί με τους εναλλακτικούς χώρους πολιτισμού. Στα σχετικά δημοσιεύματα του Τύπου εκείνων των ημερών (4/4, ενδεικτικά Αυγή, Εφημερίδα των Συντακτών, Ελευθεροτυπία, Νέα, Έθνος κλπ.) δηλωνόταν επίσης η πρόθεση του πρώην αναπληρωτή Υπουργού να προβεί σε κατάθεση σχετικού νομοσχεδίου, σε σύντομο χρονικό διάστημα, πράγμα που δε συνέβη, μολονότι έχουν περάσει τρεις μήνες και στο μεταξύ διάφοροι φορείς (ΕΜΕΚΘΙ, ΣΕΧ, ΠΟΘΑ, ΣΕΗ κλπ) έχουν καταθέσει τις απόψεις τους δημόσια αλλά και σε σχετική επιτροπή του Δήμου Αθηναίων.
Με βάση τα προαναφερθέντα και
Επειδή το Υπουργείο κωφεύει και ολιγωρεί απελπιστικά σε σχέση με την αφόρητη κατάσταση που έχει διαμορφωθεί αναφορικά με τους μικρούς πολιτιστικούς χώρους, μολονότι οι χώροι αυτοί προσπαθούν να συμμορφωθούν με παράλογες νομοθετικές απαιτήσεις ξεπερασμένων νομικών πλαισίων
Επειδή ο Δήμος Αθηναίων αντί να εγκαλέσει το Υπουργείο για την αδράνεια του συνεχίζει την αδικαιολόγητη επίθεση του ενάντια στους μικρούς πολιτιστικούς χώρους εφευρίσκοντας και νέες προφάσεις προκειμένου να τους απειλεί με σφράγιση, προφάσεις που τίποτα δεν έχουν να κάνουν με την ασφάλεια των θεατών, την οποία χρησιμοποίησαν ως αρχική δικαιολογία
Επειδή το δικαίωμα καλλιτεχνικής έκφρασης δεν μπορεί να περιορίζεται μέσα από πρακτικές που υπηρετούν τελικά μόνο τη γραφειοκρατία και τους μεγάλους επιχειρηματίες του θεάματος που τους ενοχλούν οι μικροί χώροι όχι μόνο γιατί τους παίρνουν κάποιους θεατές αλλά και γιατί παρουσιάζουν στην πλειοψηφία τους ενδιαφέρουσες δουλειές, αποδεικνύοντας πως τέχνη δεν σημαίνει μόνο εντυπωσιακά θεάματα και lifestyle
Επειδή τέτοιες αποφάσεις σφράγισης καλλιτεχνικών χώρων εξυπηρετούν «επενδυτές» που υπολογίζουν σε διαδικασίες fast track μελλοντικής «ανάπλασης», «επενδυτές» δηλαδή που καθώς πληροφορούμαστε αγοράζουν σταδιακά σε πάμφθηνες τιμές κτίρια και τετράγωνα ολόκληρα σε αυτές ακριβώς τις συνοικίες, από όπου διώχνονται όλοι όσοι τις κρατούν ζωντανές
Επειδή στις 2 Ιουλίου σφραγίζεται ο πρώτος καλλιτεχνικός χώρος ενώ μέχρι τις 30 Αυγούστου ακολουθεί σειρά από σφραγίσεις
Επειδή η διοίκηση έχει συνέχεια και η αλλαγή στην ηγεσία του Υπουργείου Πολιτισμού δεν μπορεί να αποτελέσει αφορμή για συνέχιση της απαράδεκτης κατάστασης που επικρατεί αναφορικά με το νομικό πλαίσιο που διέπει τη λειτουργία των χώρων πολιτισμού
Ερωτάται ο κ. Υπουργός
1. Πότε προτίθεται να καταθέσει στην Βουλή το νέο νομοθετικό πλαίσιο το οποίο θα ρυθμίζει τις προϋποθέσεις λειτουργίας των μικρών πολιτιστικών χώρων;
2. Προτίθεται να λάβει υπόψη του τις προτάσεις που έχουν καταθέσει διάφοροι φορείς(ΕΜΕΚΘΙ, ΣΕΧ, ΠΟΘΑ, ΣΕΗ κλπ), για τη λειτουργία των χώρων αυτών;
3. Προτίθεται να προβεί άμεσα σε ρυθμίσεις, έστω προσωρινού χαρακτήρα, προκειμένου να μην υπάρξει καμία σφράγιση καλλιτεχνικού χώρου, έως ότου να ψηφιστεί το νέο νομοθετικό πλαίσιο που θα εκσυγχρονίζει τους όρους λειτουργίας των καλλιτεχνικών χώρων, ανάλογα με το αριθμό θεατών που έχουν και το είδος των καλλιτεχνικών δράσεων που παρουσιάζονται σε αυτούς;
Οι ερωτώντες Βουλευτές
Μαρία Κανελλοπούλου
Αναστάσιος (Τάσος) Κουράκης
Πέτρος Τατσόπουλος
Ευγενία (Τζένη) Βαμβακά
Γιώργος Πάντζας
Θεανώ Φωτίου
Έφη Γεωργοπούλου- Σαλτάρη
Παναγιώτα Δριτσέλη
Παναγιώτης Κουρουμπλής
Η κατάσταση αυτή δημιουργείται επειδή, όπως αναγνωρίζουν όλοι οι εμπλεκόμενοι, επί της ουσίας υπάρχει νομοθετικό κενό, καθώς όλα αυτά τα χρόνια η Πολιτεία δεν προνόησε ώστε να νομοθετήσει το κατάλληλο πλαίσιο, ώστε και την ασφάλεια των θεατών να προστατέψει αλλά και να ληφθούν υπόψη οι αλλαγές που έχουν συντελεστεί στο τρόπο παράστασης των νέων καλλιτεχνών. Δεν είναι δυνατόν, για παράδειγμα χώροι των τριάντα ή των πενήντα θέσεων που λειτουργούν ενίοτε ως εκθεσιακοί χώροι και άλλες φορές ως χώροι παραστασιακοί, να αντιμετωπίζονται με τα ίδια κριτήρια που αντιμετωπίζονται θέατρα των τριακοσίων θέσεων, ούτε είναι επίσης δυνατόν να ζητείται η τήρηση υπερβολικών γραφειοκρατικών διαδικασιών από κάθε μεμονωμένο καλλιτέχνη ή από κάθε ομάδα καλλιτεχνών που υπομισθώνει για συγκεκριμένες ολίγες ημερομηνίες έναν χώρο προκειμένου να παρουσιάσει τη δουλειά της. Σύμφωνα άλλωστε με δηλώσεις του δημάρχου Αθηναίων την ακαταλληλότητα του υπάρχοντος νομικού πλαισίου έχει παραδεχθεί και ο πρώην αναπληρωτής υπουργός Πολιτισμού σε συνάντηση που πραγματοποιήθηκε μεταξύ τους, με αφορμή ακριβώς το πρόβλημα που έχει δημιουργηθεί με τους εναλλακτικούς χώρους πολιτισμού. Στα σχετικά δημοσιεύματα του Τύπου εκείνων των ημερών (4/4, ενδεικτικά Αυγή, Εφημερίδα των Συντακτών, Ελευθεροτυπία, Νέα, Έθνος κλπ.) δηλωνόταν επίσης η πρόθεση του πρώην αναπληρωτή Υπουργού να προβεί σε κατάθεση σχετικού νομοσχεδίου, σε σύντομο χρονικό διάστημα, πράγμα που δε συνέβη, μολονότι έχουν περάσει τρεις μήνες και στο μεταξύ διάφοροι φορείς (ΕΜΕΚΘΙ, ΣΕΧ, ΠΟΘΑ, ΣΕΗ κλπ) έχουν καταθέσει τις απόψεις τους δημόσια αλλά και σε σχετική επιτροπή του Δήμου Αθηναίων.
Με βάση τα προαναφερθέντα και
Επειδή το Υπουργείο κωφεύει και ολιγωρεί απελπιστικά σε σχέση με την αφόρητη κατάσταση που έχει διαμορφωθεί αναφορικά με τους μικρούς πολιτιστικούς χώρους, μολονότι οι χώροι αυτοί προσπαθούν να συμμορφωθούν με παράλογες νομοθετικές απαιτήσεις ξεπερασμένων νομικών πλαισίων
Επειδή ο Δήμος Αθηναίων αντί να εγκαλέσει το Υπουργείο για την αδράνεια του συνεχίζει την αδικαιολόγητη επίθεση του ενάντια στους μικρούς πολιτιστικούς χώρους εφευρίσκοντας και νέες προφάσεις προκειμένου να τους απειλεί με σφράγιση, προφάσεις που τίποτα δεν έχουν να κάνουν με την ασφάλεια των θεατών, την οποία χρησιμοποίησαν ως αρχική δικαιολογία
Επειδή το δικαίωμα καλλιτεχνικής έκφρασης δεν μπορεί να περιορίζεται μέσα από πρακτικές που υπηρετούν τελικά μόνο τη γραφειοκρατία και τους μεγάλους επιχειρηματίες του θεάματος που τους ενοχλούν οι μικροί χώροι όχι μόνο γιατί τους παίρνουν κάποιους θεατές αλλά και γιατί παρουσιάζουν στην πλειοψηφία τους ενδιαφέρουσες δουλειές, αποδεικνύοντας πως τέχνη δεν σημαίνει μόνο εντυπωσιακά θεάματα και lifestyle
Επειδή τέτοιες αποφάσεις σφράγισης καλλιτεχνικών χώρων εξυπηρετούν «επενδυτές» που υπολογίζουν σε διαδικασίες fast track μελλοντικής «ανάπλασης», «επενδυτές» δηλαδή που καθώς πληροφορούμαστε αγοράζουν σταδιακά σε πάμφθηνες τιμές κτίρια και τετράγωνα ολόκληρα σε αυτές ακριβώς τις συνοικίες, από όπου διώχνονται όλοι όσοι τις κρατούν ζωντανές
Επειδή στις 2 Ιουλίου σφραγίζεται ο πρώτος καλλιτεχνικός χώρος ενώ μέχρι τις 30 Αυγούστου ακολουθεί σειρά από σφραγίσεις
Επειδή η διοίκηση έχει συνέχεια και η αλλαγή στην ηγεσία του Υπουργείου Πολιτισμού δεν μπορεί να αποτελέσει αφορμή για συνέχιση της απαράδεκτης κατάστασης που επικρατεί αναφορικά με το νομικό πλαίσιο που διέπει τη λειτουργία των χώρων πολιτισμού
Ερωτάται ο κ. Υπουργός
1. Πότε προτίθεται να καταθέσει στην Βουλή το νέο νομοθετικό πλαίσιο το οποίο θα ρυθμίζει τις προϋποθέσεις λειτουργίας των μικρών πολιτιστικών χώρων;
2. Προτίθεται να λάβει υπόψη του τις προτάσεις που έχουν καταθέσει διάφοροι φορείς(ΕΜΕΚΘΙ, ΣΕΧ, ΠΟΘΑ, ΣΕΗ κλπ), για τη λειτουργία των χώρων αυτών;
3. Προτίθεται να προβεί άμεσα σε ρυθμίσεις, έστω προσωρινού χαρακτήρα, προκειμένου να μην υπάρξει καμία σφράγιση καλλιτεχνικού χώρου, έως ότου να ψηφιστεί το νέο νομοθετικό πλαίσιο που θα εκσυγχρονίζει τους όρους λειτουργίας των καλλιτεχνικών χώρων, ανάλογα με το αριθμό θεατών που έχουν και το είδος των καλλιτεχνικών δράσεων που παρουσιάζονται σε αυτούς;
Οι ερωτώντες Βουλευτές
Μαρία Κανελλοπούλου
Αναστάσιος (Τάσος) Κουράκης
Πέτρος Τατσόπουλος
Ευγενία (Τζένη) Βαμβακά
Γιώργος Πάντζας
Θεανώ Φωτίου
Έφη Γεωργοπούλου- Σαλτάρη
Παναγιώτα Δριτσέλη
Παναγιώτης Κουρουμπλής
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου