Μια ιστορία με ενδιαφέρον...
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΟΣ: ΒΑΣΙΛΗΣ Κ. ΚΑΛΑΜΑΡΑΣΗ αφορμή για την αναφορά στην προσωπικότητα του Αντωνίου Φιλίππου Χαλά (1891-1967) δεν ήταν δύσκολο να βρεθεί, κι ας μην την αναζητήσαμε σε μια «στρογγυλή» επέτειο γέννησης και θανάτου. Επεσε μπροστά στα πόδια μας.
Κωστής Παλαμάς
Είναι η δημοπράτηση του χειρογράφου του προλόγου, με την υπογραφή του Κωστή Παλαμά (1859-1943), για το βιβλίο του Αντωνίου Φιλίππου Χαλά, διανοούμενου, ποιητή, δημοσιογράφου, εκδότη, θεοσοφιστή, διανομέα κινηματογραφικών ταινιών, «Η αλληλογραφία μου με τον ποιητή μας Κωστή Παλαμά» (Ιωάννης Δ. Κολλάρος & Σία. Βιβλιοπωλείον της Εστίας, Αθήναι, 1934).
Θα βγει στο σφυρί με αριθμ. καταλόγου 206, κατά την 112η Δημοπρασία Σπάνιων Βιβλίων Ελλήνων Βιβλιοφίλων του Κώστα Χ. Σπανού (Παρασκευή, 18 του μήνα, στις 7 το απόγευμα), στην Αίθουσα Φιλολογικού Συλλόγου «Παρνασσός» (πλατεία Καρύτση 8). Επίσης, στον αριθμ. καταλόγου 75 μπορείτε να βρείτε το 12σέλιδο ανέκδοτο χειρόγραφο του Α.Φ. Χαλά «Η μαγεία διά μέσου των αιώνων» (κατηγορία: Αποκρυφισμός - Τεκτονισμός) και στον αριθμ. κατ. 205 Φάκελο με έγγραφα και επιστολές - ανάμεσά τους συμβόλαιο ενοικίασης ταινιών, με έδρα την Κωνσταντινούπολη του 1933.
Αντώνιος Φ. ΧαλάςΑποσπάσματα από τον πρόλογο του Κωστή Παλαμά για την αλληλογραφία του με τον Αντώνιο Φιλίππου Χαλά:
«Οταν ο κ. Αντώνιος Χαλάς με την αποφασιστική ταχυγραφική δραστηριότητα, κι αυτή σαν ακολουθία της εμπνευσμένης του αποκρυφιστικής ορθοδοξίας, σχεδίαζε την κυκλοφορία του βιβλίου που θα περιείχε την αλληλογραφία μας, με ρώτησε, πάντα με την αποκλειστική ευγένεια που ποτέ δεν τον αφήνει, αν ήθελα να γράψω τον πρόλογο του βιβλίου αυτού, εδίστασα. Μ' έκανε δισταχτικό ένα βιβλίο που θα συνέχιζε το πρώτο του "Τα σατυρικά γυμνάσματα του Κωστή Παλαμά και η Σωκρατική παράδοσις» (σ.σ. Κωνσταντινούπολη, 1933, εκδοτικός οίκος Α.Φ. Χαλά), και που θα γίνεται περισσότερος λόγος για μένα και πανηγυρικώτερος.
»Ομως έγινεν η υπόσχεση. Το βιβλίο, γλήγωρο και βιαστικό περιμένει. Ο πρόλογος, όπως και όποιος, είναι δίκαιο να γραφή. Οσο κι αν εξακολουθή, και μ' όλο το δείλιασμα, ο δισταγμός. Ενας τρίτος θ' άξιζε να προλογίση. Μπορεί απαθέστερος, αντικειμενικώτερος, ομαλώτερα περιπατητικός παρατηρητής. Ακόμη και για τη συμπάθεια και για τον ενθουσιασμό, και σαν ξένος του κινδύνου της φοιβοληψίας, παρ' όλα τα ιερά μεθυστικά της οράματα. Προ πάντων κυρίαρχος, όχι από συνετή φροντίδα που συγκρατεί, θα μπορούσε να δείξη τον πρόλογο περιττό. Ολα όσα θα κατάρτιζαν και θα φανέρωναν την κριτική μου, τη λογική και την προλογική, για το βιβλίο τούτο, όλα για τον αναγνώστη που στοχάζεται και που ερευνά, όλα βρίσκονται μέσα στα δεκατέσσερα γράμματά μου αλληλογραφίας του βιβλίου τούτου. Και όμως τα γράμματ' αυτά είναι αποσπάσματ' αυτοσχέδια και ασυμπλήρωτα της ερμηνείας που θ' απαιτούσεν η ποίησή μου και η ποιητική μου».
Και ο πρόλογος του Κωστή Παλαμά τελειώνει με την ακόλουθη, μιας αναπνοής πρόταση:
«[...] Ο Χριστός τον καταργεί τον χωρισμό και τη φοβερή έχθρα μεταξύ του πλάστη και του πλάσματος και αποδίδει το Θεό παρόντα στη συνείδηση και τον κάνει αισθητό στην καρδιά για ν' ασφαλίσει καλύτερα τη συνένωση του ανθρώπου με το θείο βρίσκει την ακατανόητη και θαυμάσια πράξη που είναι η ενανθρώπιση και που η πνευματική ζωή δεν παύει μ' αυτή κάθε μέρα να ανακαινίζεται εσώψυχα σε κάθε συνείδηση».
**
«Tο μαρτύριο του Aγίου Διονυσίου» του Leοn Joseph Florentin BonnatΙδού, πώς διαφημίζει ο Αντώνιος Φιλίππου Χαλάς την αλληλογραφία του με τον Κωστή Παλαμά στο ποιητικό του βιβλίο «Πώς γεννάται ο κεραυνοβόλος έρως». Η διαφήμιση του έργου, το οποίο πωλείται προς 20.000 δρχ., τιτλοφορείται «Η αλληλογραφία μου με τον ποιητή μας Κωστή Παλαμά»:
«Εις το μνημειώδες αυτό σύγγραμμα περιέχεται η Αλληλογραφία του Κωστή Παλαμά με τον κ. Αντ. Φ. Χαλάν, εις την οποίαν γίνεται ανάλυσις ολοκλήρου του Ποιητικού Εργου του μεγίστου των Ποιητών των Νεωτέρων Χρόνων, όχι μόνον της Νεωτέρας Ελλάδος αλλά και της Ανθρωπότητος.
Δεν είναι δυνατόν να εισέλθη τις εις το πνεύμα του έργου του Κωστή Παλαμά, άνευ του βιβλίου τούτου, το οποίον επιχύνει αφθονώτατον και μάγον φως επί των μεγίστων προβλημάτων του Ανθρώπου και της πολιτείας, τα οποία έχει διαχειρισθή, με την βαθύτητα του πνεύματος και θείαν έμπνευσίν του, ο δαιμόνιος Ποιητής.
Παραλλήλως προς το διερμηνευτικόν αυτό έργον, αποκαλύπτεται η αποκρυφιστική πλευρά του συνολικού έργου του Παλαμά και δίδονται εκπληκτικώταται αποκαλύψεις επί της Αποκρύφου Διατάξεως του Ελληνιστικού Αλφαβήτου, της Ελένης Πετρόβνας Πλαβάτσκη, επί του δαιμονίου του Σωκράτους, της Νοομαντείας εις τας υπό του Αποστόλου Παύλου ιδρυθείσας Εκκλησίας, επί της "εν τω Παντί Αληθείας", της του "Παντός Φοράς", των τελείων Ανθρώπων (Ορατικών, Γνωστικών, Θεουργών), των Αοράτων Σωμάτων παντός Ανθρώπου, της Μαντικής, των Τεσάρων Δυνάμεων του Απόλλωνος ή του Αγίου Πνεύματος, Απολλωνίου του Τυανέως (του μεγίστου μάγου της Αρχαιότητος) επί της μεγίστης αποκαλύψεως των αιώνων, του μεσμερισμού, ζωικού μαγνητισμού και υπνωτισμού, και τέλος δίδεται ολόκληρον το κείμενον της περιφήμου προτάσεως του κ. Χαλά προς την σεβαστήν Σύγκλητον του Πανεπιστημίου Αθηνών, που αποτελεί την πεμπτουσίαν της Αρχαίας ελληνικής Φιλοσοφίας και Πολιτισμού, και την μόνη ελπίδα της ανορθώσεως του Εθνους.
Κανείς Ελλην δεν δύναται να αγνοήση το Μνημειώδες και Προφητικόν αυτό σύγγραμμα».
Ο Αντώνιος Φιλίππου Χαλάς γεννήθηκε στο Μπατσί της Ανδρου και πέθανε στην Αθήνα. Αρχικά σπούδασε σε ελληνικές σχολές της Κωνσταντινούπολης, έως ότου επιλέξει την περιήγηση σε Γαλλία, Ελβετία και Αγγλία, όπου σπούδασε φιλολογία, φιλοσοφία και θεολογία.
Υπήρξε δεινός κάτοχος της αρχαίας ελληνικής γλώσσας κι όπως δήλωνε ο ίδιος, έγραφε και μίλαγε δέκα ξένες γλώσσες: λατινικά, αγγλικά, γερμανικά, γαλλικά, ρωσικά, ιταλικά, ινδικά, ισπανικά και εβραϊκά.
Πολυγραφότατος μέχρι το τέλος της ζωής του, έγραψε πλήθος μονογραφιών και δοκιμίων, που εντάχθηκαν στις σειρές «Ελληνοχριστιανικαί παραδόσεις - Ελληνοχριστιανικός Πολιτισμός», «Επιστημονική Βιβλιοθήκη Αντωνίου Φιλίππου Χαλά», «Βιβλιοθήκη Αποκρύφων Επιστημών Αντωνίου Φιλ. Χαλά».
Τιμήθηκε με το Χρυσούν Μετάλλιον της Γαλλικής Οργάνωσης «Ενθαρρύνσεως του Καλού, η οποία τελεί υπό την επίτιμον προεδρίαν του προέδρου της Γαλλικής Δημοκρατίας Στρατηγού Ντε Γκωλλ». Του απονεμήθηκε για την έκδοση του βιβλίου του «Γκουρτζίεφ ή Γεώργιος Γεωργιάδης (1878-1949)» «η μεγίστη πνευματική δόξα της νεωτέρας Ελλάδος και της ανθρωπότητος».
Είχε μεταφράσει Αριστοτέλη («Φυσιογνωμικά» και «Περί Ψυχής») και Πλούταρχο («Περί Σωκράτους Δαιμονίου»). Θεοσοφιστής και εσωτεριστής, μελέτησε το έργο της Ελένα Πετρόβνα Μπλαβάτσκι και τα κείμενα της Παλαιάς και της Καινής Διαθήκης μέσω του μυστικιστικού φίλτρου. Φανερά υπερασπιστής την επαύριον του Β' Μεγάλου Πολέμου της δυτικής κοινοβουλευτικής δημοκρατίας, αποστρέφεται με την ίδια ένταση το μουσολινικό φασισμό, το χιτλερικό ναζισμό και το σοβιετικό κομμουνισμό. Είχε υπογράψει δύο μεθόδους αγγλικής και ρωσικής γλώσσας άνευ διδασκάλου.
Θα βγει στο σφυρί με αριθμ. καταλόγου 206, κατά την 112η Δημοπρασία Σπάνιων Βιβλίων Ελλήνων Βιβλιοφίλων του Κώστα Χ. Σπανού (Παρασκευή, 18 του μήνα, στις 7 το απόγευμα), στην Αίθουσα Φιλολογικού Συλλόγου «Παρνασσός» (πλατεία Καρύτση 8). Επίσης, στον αριθμ. καταλόγου 75 μπορείτε να βρείτε το 12σέλιδο ανέκδοτο χειρόγραφο του Α.Φ. Χαλά «Η μαγεία διά μέσου των αιώνων» (κατηγορία: Αποκρυφισμός - Τεκτονισμός) και στον αριθμ. κατ. 205 Φάκελο με έγγραφα και επιστολές - ανάμεσά τους συμβόλαιο ενοικίασης ταινιών, με έδρα την Κωνσταντινούπολη του 1933.
Αντώνιος Φ. ΧαλάςΑποσπάσματα από τον πρόλογο του Κωστή Παλαμά για την αλληλογραφία του με τον Αντώνιο Φιλίππου Χαλά:
«Οταν ο κ. Αντώνιος Χαλάς με την αποφασιστική ταχυγραφική δραστηριότητα, κι αυτή σαν ακολουθία της εμπνευσμένης του αποκρυφιστικής ορθοδοξίας, σχεδίαζε την κυκλοφορία του βιβλίου που θα περιείχε την αλληλογραφία μας, με ρώτησε, πάντα με την αποκλειστική ευγένεια που ποτέ δεν τον αφήνει, αν ήθελα να γράψω τον πρόλογο του βιβλίου αυτού, εδίστασα. Μ' έκανε δισταχτικό ένα βιβλίο που θα συνέχιζε το πρώτο του "Τα σατυρικά γυμνάσματα του Κωστή Παλαμά και η Σωκρατική παράδοσις» (σ.σ. Κωνσταντινούπολη, 1933, εκδοτικός οίκος Α.Φ. Χαλά), και που θα γίνεται περισσότερος λόγος για μένα και πανηγυρικώτερος.
»Ομως έγινεν η υπόσχεση. Το βιβλίο, γλήγωρο και βιαστικό περιμένει. Ο πρόλογος, όπως και όποιος, είναι δίκαιο να γραφή. Οσο κι αν εξακολουθή, και μ' όλο το δείλιασμα, ο δισταγμός. Ενας τρίτος θ' άξιζε να προλογίση. Μπορεί απαθέστερος, αντικειμενικώτερος, ομαλώτερα περιπατητικός παρατηρητής. Ακόμη και για τη συμπάθεια και για τον ενθουσιασμό, και σαν ξένος του κινδύνου της φοιβοληψίας, παρ' όλα τα ιερά μεθυστικά της οράματα. Προ πάντων κυρίαρχος, όχι από συνετή φροντίδα που συγκρατεί, θα μπορούσε να δείξη τον πρόλογο περιττό. Ολα όσα θα κατάρτιζαν και θα φανέρωναν την κριτική μου, τη λογική και την προλογική, για το βιβλίο τούτο, όλα για τον αναγνώστη που στοχάζεται και που ερευνά, όλα βρίσκονται μέσα στα δεκατέσσερα γράμματά μου αλληλογραφίας του βιβλίου τούτου. Και όμως τα γράμματ' αυτά είναι αποσπάσματ' αυτοσχέδια και ασυμπλήρωτα της ερμηνείας που θ' απαιτούσεν η ποίησή μου και η ποιητική μου».
Και ο πρόλογος του Κωστή Παλαμά τελειώνει με την ακόλουθη, μιας αναπνοής πρόταση:
«[...] Ο Χριστός τον καταργεί τον χωρισμό και τη φοβερή έχθρα μεταξύ του πλάστη και του πλάσματος και αποδίδει το Θεό παρόντα στη συνείδηση και τον κάνει αισθητό στην καρδιά για ν' ασφαλίσει καλύτερα τη συνένωση του ανθρώπου με το θείο βρίσκει την ακατανόητη και θαυμάσια πράξη που είναι η ενανθρώπιση και που η πνευματική ζωή δεν παύει μ' αυτή κάθε μέρα να ανακαινίζεται εσώψυχα σε κάθε συνείδηση».
**
«Tο μαρτύριο του Aγίου Διονυσίου» του Leοn Joseph Florentin BonnatΙδού, πώς διαφημίζει ο Αντώνιος Φιλίππου Χαλάς την αλληλογραφία του με τον Κωστή Παλαμά στο ποιητικό του βιβλίο «Πώς γεννάται ο κεραυνοβόλος έρως». Η διαφήμιση του έργου, το οποίο πωλείται προς 20.000 δρχ., τιτλοφορείται «Η αλληλογραφία μου με τον ποιητή μας Κωστή Παλαμά»:
«Εις το μνημειώδες αυτό σύγγραμμα περιέχεται η Αλληλογραφία του Κωστή Παλαμά με τον κ. Αντ. Φ. Χαλάν, εις την οποίαν γίνεται ανάλυσις ολοκλήρου του Ποιητικού Εργου του μεγίστου των Ποιητών των Νεωτέρων Χρόνων, όχι μόνον της Νεωτέρας Ελλάδος αλλά και της Ανθρωπότητος.
Δεν είναι δυνατόν να εισέλθη τις εις το πνεύμα του έργου του Κωστή Παλαμά, άνευ του βιβλίου τούτου, το οποίον επιχύνει αφθονώτατον και μάγον φως επί των μεγίστων προβλημάτων του Ανθρώπου και της πολιτείας, τα οποία έχει διαχειρισθή, με την βαθύτητα του πνεύματος και θείαν έμπνευσίν του, ο δαιμόνιος Ποιητής.
Παραλλήλως προς το διερμηνευτικόν αυτό έργον, αποκαλύπτεται η αποκρυφιστική πλευρά του συνολικού έργου του Παλαμά και δίδονται εκπληκτικώταται αποκαλύψεις επί της Αποκρύφου Διατάξεως του Ελληνιστικού Αλφαβήτου, της Ελένης Πετρόβνας Πλαβάτσκη, επί του δαιμονίου του Σωκράτους, της Νοομαντείας εις τας υπό του Αποστόλου Παύλου ιδρυθείσας Εκκλησίας, επί της "εν τω Παντί Αληθείας", της του "Παντός Φοράς", των τελείων Ανθρώπων (Ορατικών, Γνωστικών, Θεουργών), των Αοράτων Σωμάτων παντός Ανθρώπου, της Μαντικής, των Τεσάρων Δυνάμεων του Απόλλωνος ή του Αγίου Πνεύματος, Απολλωνίου του Τυανέως (του μεγίστου μάγου της Αρχαιότητος) επί της μεγίστης αποκαλύψεως των αιώνων, του μεσμερισμού, ζωικού μαγνητισμού και υπνωτισμού, και τέλος δίδεται ολόκληρον το κείμενον της περιφήμου προτάσεως του κ. Χαλά προς την σεβαστήν Σύγκλητον του Πανεπιστημίου Αθηνών, που αποτελεί την πεμπτουσίαν της Αρχαίας ελληνικής Φιλοσοφίας και Πολιτισμού, και την μόνη ελπίδα της ανορθώσεως του Εθνους.
Κανείς Ελλην δεν δύναται να αγνοήση το Μνημειώδες και Προφητικόν αυτό σύγγραμμα».
Ο Αντώνιος Φιλίππου Χαλάς γεννήθηκε στο Μπατσί της Ανδρου και πέθανε στην Αθήνα. Αρχικά σπούδασε σε ελληνικές σχολές της Κωνσταντινούπολης, έως ότου επιλέξει την περιήγηση σε Γαλλία, Ελβετία και Αγγλία, όπου σπούδασε φιλολογία, φιλοσοφία και θεολογία.
Υπήρξε δεινός κάτοχος της αρχαίας ελληνικής γλώσσας κι όπως δήλωνε ο ίδιος, έγραφε και μίλαγε δέκα ξένες γλώσσες: λατινικά, αγγλικά, γερμανικά, γαλλικά, ρωσικά, ιταλικά, ινδικά, ισπανικά και εβραϊκά.
Πολυγραφότατος μέχρι το τέλος της ζωής του, έγραψε πλήθος μονογραφιών και δοκιμίων, που εντάχθηκαν στις σειρές «Ελληνοχριστιανικαί παραδόσεις - Ελληνοχριστιανικός Πολιτισμός», «Επιστημονική Βιβλιοθήκη Αντωνίου Φιλίππου Χαλά», «Βιβλιοθήκη Αποκρύφων Επιστημών Αντωνίου Φιλ. Χαλά».
Τιμήθηκε με το Χρυσούν Μετάλλιον της Γαλλικής Οργάνωσης «Ενθαρρύνσεως του Καλού, η οποία τελεί υπό την επίτιμον προεδρίαν του προέδρου της Γαλλικής Δημοκρατίας Στρατηγού Ντε Γκωλλ». Του απονεμήθηκε για την έκδοση του βιβλίου του «Γκουρτζίεφ ή Γεώργιος Γεωργιάδης (1878-1949)» «η μεγίστη πνευματική δόξα της νεωτέρας Ελλάδος και της ανθρωπότητος».
Είχε μεταφράσει Αριστοτέλη («Φυσιογνωμικά» και «Περί Ψυχής») και Πλούταρχο («Περί Σωκράτους Δαιμονίου»). Θεοσοφιστής και εσωτεριστής, μελέτησε το έργο της Ελένα Πετρόβνα Μπλαβάτσκι και τα κείμενα της Παλαιάς και της Καινής Διαθήκης μέσω του μυστικιστικού φίλτρου. Φανερά υπερασπιστής την επαύριον του Β' Μεγάλου Πολέμου της δυτικής κοινοβουλευτικής δημοκρατίας, αποστρέφεται με την ίδια ένταση το μουσολινικό φασισμό, το χιτλερικό ναζισμό και το σοβιετικό κομμουνισμό. Είχε υπογράψει δύο μεθόδους αγγλικής και ρωσικής γλώσσας άνευ διδασκάλου.
enet.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου