Με τη μέθοδο των πράξεων νομοθετικού περιεχομένου που δεν χρειάζονται την έγκριση της Βουλής, η κυβέρνηση πέρασε νέες ρυθμίσεις που θα τιμωρούν, αν δεν εκπληρώνουν τους στόχους των Μνημονίων, Υπουργεία, Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης και ΔΕΚΟ, που μπαίνουν πλέον υπό τον άμεσο έλεγχο των δανειστών. Η απόφαση του Μεγάρου Μαξίμου να κλείσει με αυτόν τον τρόπο τις εκκρεμότητες έναντι των πιστωτών έχουν ήδη προκαλέσει αντιδράσεις, όχι μόνο από πλευράς αντιπολίτευσης αλλά και εντός συμπολίτευσης. Μιλώντας στο tvxs.gr, ο συνταγματολόγος, Γιώργος Κατρούγκαλος, σημειώνει ότι η λήψη μέτρων μέσα από πράξεις νομοθετικού περιεχομένου είναι συνταγματικά κατοχυρωμένη αλλά η κατάχρηση είναι αντισυνταγματική.Γιώργος Κατρούγκαλος
Αγγελική Παναγιώτου, Fosphotos
Με την πράξη νομοθετικού περιεχομένου καθορίζεται η λειτουργία του ειδικού λογαριασμού της Τράπεζας της Ελλάδος στον οποίο θα κατατεθούν τα χρήματα του δανείου, και από τον οποίο θα εξυπηρετούνται αποκλειστικά οι δανειακές υποχρεώσεις της χώρας. Στον ίδιο λογαριασμό θα κατατίθενται τα έσοδα από τις αποκρατικοποιήσεις, τα οποία επίσης θα χρησιμοποιούνται αποκλειστικά για την αποπληρωμή του δημόσιου χρέους! Ανάλογες νεοαποικιακού χαρακτήρα ρυθμίσεις, δεν έχουν εφαρμοστεί ούτε σε υπερχρεωμένες χώρες της Αφρικής.
Με τη δεύτερη από τις πράξεις αυτές, για τις οποίες άνοιξε εκτάκτως το Εθνικό Τυπογραφείο παρά την κυριακάτικη αργία, κλείνουν θέματα τα οποία δεν ρυθμίστηκαν με το πολυνομοσχέδιο που εγκρίθηκε την προηγούμενη εβδομάδα. Από το άνοιγμα των κλειστών επαγγελμάτων, των ταξί/βυτιοφόρων και το γεννόσημο, μέχρι την πώληση του βρεφικού γάλακτος και τις μειώσεις στις συντάξεις και τα εφάπαξ.
Οι «τιμωρίες» προβλέπουν, μεταξύ των άλλων, ότι αν για δύο τρίμηνα δεν εκπληρωθούν οι στόχοι υπουργείου, τοποθετείται επίτροπος από το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους. Αν επί δύο τρίμηνα δεν εκπληρώνονται οι στόχοι στους δήμους, μπαίνουν νέοι φόροι στους πολίτες και πραγματοποιούνται υποχρεωτικές μετατάξεις προσωπικού. Αν οι διοικήσεις των ΔΕΚΟ δεν πιάσουν στους στόχους, περικόπτεται ο μισθός τους ή και χάνουν την θέση τους. Ως γενική φιλοσοφία, όταν δεν θα εκπληρώνονται οι στόχοι του Μνημονίου θα επιβάλλονται απολύσεις και νέοι φόροι.
Τα νέα μέτρα θα λαμβάνονται με εξωκοινοβουλευτικές διαδικασίες, καθώς οι πράξεις νομοθετικού περιεχομένου δίνουν την δυνατότητα στην εκτελεστική εξουσία να εκδίδει κανονιστικές πράξεις, χωρίς την προηγούμενη έκδοση κανονικού νόμου.
Σύμφωνα με το Σύνταγμα, οι πράξεις αυτές, που εκδίδονται σε έκτακτες και επείγουσες περιπτώσεις, πρέπει να υποβληθούν στην Βουλή για κύρωση, μέσα σε προθεσμία 40 ημερών από την έκδοσή τους. Εάν δεν υποβληθούν στην Βουλή για κύρωση, μέσα σε αυτό το χρονικό διάστημα ή αν δεν κυρωθούν από το Κοινοβούλιο εντός τριών μηνών, τότε παύουν να ισχύουν, αλλά για το μέλλον. Αν κυρωθούν, εκ των υστέρων, από την Βουλή αποκτούν μορφή νόμου και η ισχύς τους επεκτείνεται.
Εκτιμάται ότι με τη μέθοδο των πράξεων νομοθετικού περιεχομένου η κυβέρνηση θέλει να αποφύγει μια ακόμη πιο επικίνδυνη ψηφοφορία στη Βουλή αλλά και να εμφανίσει την κυβέρνηση πλήρως ευθυγραμμισμένη με τις απαιτήσεις της τρόικας, εν όψει της αυριανής συνεδρίασης του eurogroup, όπου ο υπουργός Οικονομικών κ. Ι. Στουρνάρας θα ζητήσει την εκταμίευση της δόσης. Για το περιεχόμενο των πράξεων ο κ. Σαμαράς είχε τηλεφωνικές επικοινωνίες και με τους κκ. Ευ. Βενιζέλο και Φ. Κουβέλη.
Ήδη ξεκίνησαν οι αντιδράσεις. «Δεν είμαι καθόλου περήφανος που νομοθετούμε με Πράξεις Νομοθετικού Περιεχομένου» δήλωσε τη Δευτέρα στο Mega ο Χρήστος Πρωτόπαπας, ενώ για «πραξικόπημα» έκανε λόγο στον ίδιο σταθμό ο Παναγιώτης Λαφαζάνης.
Κατρούγκαλος: «Η κατάχρηση είναι αντισυνταγματική»
«Η λήψη μέτρων μέσα από πράξεις νομοθετικού περιεχομένου είναι συνταγματικά κατοχυρωμένη, αλλά γίνεται κατάχρηση. Και η κατάχρηση είναι αντισυνταγματική. Το Σύνταγμα προβλέπει ότι σε επείγουσες και απρόβλεπτες ανάγκες - συνεπώς ήδη έχει πάψει να ισχύει αυτή η προϋπόθεση γιατί επί 2,5 χρόνια γίνεται διαρκής χρήση των πράξεων νομοθετικού περιεχομένου ενώ βρισκόμαστε στην ίδια διαρκή κατάσταση ανάγκης, δεν έχουμε κάτι έκτακτο και απρόβλεπτο - το άρθρο 44 λέει ότι είναι δυνατό με πρόταση του υπουργικού συμβουλίου, δηλαδή όλης της κυβέρνησης, μπορεί ο πρόεδρος της Δημοκρατίας να εκδίδει πράξεις νομοθετικού περιεχομένου, ουσιαστικά δηλαδή νόμους οι οποίοι δεν «περνούν» από τη Βουλή, αλλά εκδίδονται από τον πρόεδρο της Δημοκρατίας και δημοσιεύονται στην εφημερίδα της κυβέρνησης μόνο με βάση την πρόταση του υπουργικού συμβουλίου» σημειώνει στοtvxs.gr, o συνταγματολόγος, Γιώργος Κατρούγκαλος.
Όπως επισημαίνει «οι πράξεις αυτές ισχύουν ούτως ή άλλως για 40 ημέρες. Αν όμως η κυβέρνηση επιδιώκει να ισχύσουν και για το μέλλον, οφείλει να τις καταθέσει για κύρωση στη Βουλή. Και μετά τις 40 αυτές ημέρες, η Βουλή πρέπει να τις κυρώσει μέσα σε άλλους 3 μήνες. Αν γίνουν όλα αυτά λοιπόν και κυρωθεί η πράξη νομοθετικού περιεχομένου, με νόμο της Βουλής, από εκεί και μετά εξομοιώνεται πλήρως με έναν οποιοδήποτε νόμο. Αν δεν κυρωθεί, μέσα στις 40 μέρες και τους 3 μήνες, τότε χάνει την ισχύ της για το μέλλον, αλλά για αυτό το διάστημα που ίσχυσε, θεωρείται ότι καλώς ίσχυσε».
Για τον ειδικό λογαριασμό και την καταβολή εσόδων από αποκρατικοποιήσεις στην αποπληρωμή του χρέους ο κ. Κατρούγκαλος υπογραμμίζει ότι καθώς πρόκειται για χρήματα τα οποία θα έχουμε λάβει, δηλαδή μετά την εκταμίευση δεν θα είναι πλέον ξένα χρήματα, θα ήταν οριακά αντισυνταγματικός ο περιορισμός της χρήσης τους ως προς την εξυπηρέτηση των δανείων.
«Από τη στιγμή που σε αυτόν το λογαριασμό θα μπαίνουν και χρήματα από δικούς μας πόρους, από τις αποκρατικοποιήσεις, κατά τη γνώμη μου πρόκειται για προφανή αντισυνταγματικότητα, γιατί δεσμεύεται καθοριστικά η δυνατότητα του ελληνικού δημοσίου να χρησιμοποιεί ιδίους πόρους. Κι εδώ υπάρχει κάτι πολύ σημαντικό: έχουμε πρόσφατη απόφαση του γερμανικού συνταγματικού δικαστηρίου που θεωρεί ότι δεν είναι δυνατό οποιοσδήποτε εξωτερικός περιορισμός στον κρατικό προϋπολογισμό και στη χρήση των δημοσίων εσόδων των εθνικών, γιατί κάτι τέτοιο συνιστά αντισυνταγματική παραβίαση της λαϊκής κυριαρχίας. Επομένως, εδώ οι Γερμανοί μας ζητούν να κάνουμε κάτι που το δικό τους συνταγματικό δικαστήριο θεωρεί αντισυνταγματικό» τονίζει.
http://www.politikokafeneio.com/
Αγγελική Παναγιώτου, Fosphotos
Με την πράξη νομοθετικού περιεχομένου καθορίζεται η λειτουργία του ειδικού λογαριασμού της Τράπεζας της Ελλάδος στον οποίο θα κατατεθούν τα χρήματα του δανείου, και από τον οποίο θα εξυπηρετούνται αποκλειστικά οι δανειακές υποχρεώσεις της χώρας. Στον ίδιο λογαριασμό θα κατατίθενται τα έσοδα από τις αποκρατικοποιήσεις, τα οποία επίσης θα χρησιμοποιούνται αποκλειστικά για την αποπληρωμή του δημόσιου χρέους! Ανάλογες νεοαποικιακού χαρακτήρα ρυθμίσεις, δεν έχουν εφαρμοστεί ούτε σε υπερχρεωμένες χώρες της Αφρικής.
Με τη δεύτερη από τις πράξεις αυτές, για τις οποίες άνοιξε εκτάκτως το Εθνικό Τυπογραφείο παρά την κυριακάτικη αργία, κλείνουν θέματα τα οποία δεν ρυθμίστηκαν με το πολυνομοσχέδιο που εγκρίθηκε την προηγούμενη εβδομάδα. Από το άνοιγμα των κλειστών επαγγελμάτων, των ταξί/βυτιοφόρων και το γεννόσημο, μέχρι την πώληση του βρεφικού γάλακτος και τις μειώσεις στις συντάξεις και τα εφάπαξ.
Οι «τιμωρίες» προβλέπουν, μεταξύ των άλλων, ότι αν για δύο τρίμηνα δεν εκπληρωθούν οι στόχοι υπουργείου, τοποθετείται επίτροπος από το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους. Αν επί δύο τρίμηνα δεν εκπληρώνονται οι στόχοι στους δήμους, μπαίνουν νέοι φόροι στους πολίτες και πραγματοποιούνται υποχρεωτικές μετατάξεις προσωπικού. Αν οι διοικήσεις των ΔΕΚΟ δεν πιάσουν στους στόχους, περικόπτεται ο μισθός τους ή και χάνουν την θέση τους. Ως γενική φιλοσοφία, όταν δεν θα εκπληρώνονται οι στόχοι του Μνημονίου θα επιβάλλονται απολύσεις και νέοι φόροι.
Τα νέα μέτρα θα λαμβάνονται με εξωκοινοβουλευτικές διαδικασίες, καθώς οι πράξεις νομοθετικού περιεχομένου δίνουν την δυνατότητα στην εκτελεστική εξουσία να εκδίδει κανονιστικές πράξεις, χωρίς την προηγούμενη έκδοση κανονικού νόμου.
Σύμφωνα με το Σύνταγμα, οι πράξεις αυτές, που εκδίδονται σε έκτακτες και επείγουσες περιπτώσεις, πρέπει να υποβληθούν στην Βουλή για κύρωση, μέσα σε προθεσμία 40 ημερών από την έκδοσή τους. Εάν δεν υποβληθούν στην Βουλή για κύρωση, μέσα σε αυτό το χρονικό διάστημα ή αν δεν κυρωθούν από το Κοινοβούλιο εντός τριών μηνών, τότε παύουν να ισχύουν, αλλά για το μέλλον. Αν κυρωθούν, εκ των υστέρων, από την Βουλή αποκτούν μορφή νόμου και η ισχύς τους επεκτείνεται.
Εκτιμάται ότι με τη μέθοδο των πράξεων νομοθετικού περιεχομένου η κυβέρνηση θέλει να αποφύγει μια ακόμη πιο επικίνδυνη ψηφοφορία στη Βουλή αλλά και να εμφανίσει την κυβέρνηση πλήρως ευθυγραμμισμένη με τις απαιτήσεις της τρόικας, εν όψει της αυριανής συνεδρίασης του eurogroup, όπου ο υπουργός Οικονομικών κ. Ι. Στουρνάρας θα ζητήσει την εκταμίευση της δόσης. Για το περιεχόμενο των πράξεων ο κ. Σαμαράς είχε τηλεφωνικές επικοινωνίες και με τους κκ. Ευ. Βενιζέλο και Φ. Κουβέλη.
Ήδη ξεκίνησαν οι αντιδράσεις. «Δεν είμαι καθόλου περήφανος που νομοθετούμε με Πράξεις Νομοθετικού Περιεχομένου» δήλωσε τη Δευτέρα στο Mega ο Χρήστος Πρωτόπαπας, ενώ για «πραξικόπημα» έκανε λόγο στον ίδιο σταθμό ο Παναγιώτης Λαφαζάνης.
Κατρούγκαλος: «Η κατάχρηση είναι αντισυνταγματική»
«Η λήψη μέτρων μέσα από πράξεις νομοθετικού περιεχομένου είναι συνταγματικά κατοχυρωμένη, αλλά γίνεται κατάχρηση. Και η κατάχρηση είναι αντισυνταγματική. Το Σύνταγμα προβλέπει ότι σε επείγουσες και απρόβλεπτες ανάγκες - συνεπώς ήδη έχει πάψει να ισχύει αυτή η προϋπόθεση γιατί επί 2,5 χρόνια γίνεται διαρκής χρήση των πράξεων νομοθετικού περιεχομένου ενώ βρισκόμαστε στην ίδια διαρκή κατάσταση ανάγκης, δεν έχουμε κάτι έκτακτο και απρόβλεπτο - το άρθρο 44 λέει ότι είναι δυνατό με πρόταση του υπουργικού συμβουλίου, δηλαδή όλης της κυβέρνησης, μπορεί ο πρόεδρος της Δημοκρατίας να εκδίδει πράξεις νομοθετικού περιεχομένου, ουσιαστικά δηλαδή νόμους οι οποίοι δεν «περνούν» από τη Βουλή, αλλά εκδίδονται από τον πρόεδρο της Δημοκρατίας και δημοσιεύονται στην εφημερίδα της κυβέρνησης μόνο με βάση την πρόταση του υπουργικού συμβουλίου» σημειώνει στοtvxs.gr, o συνταγματολόγος, Γιώργος Κατρούγκαλος.
Όπως επισημαίνει «οι πράξεις αυτές ισχύουν ούτως ή άλλως για 40 ημέρες. Αν όμως η κυβέρνηση επιδιώκει να ισχύσουν και για το μέλλον, οφείλει να τις καταθέσει για κύρωση στη Βουλή. Και μετά τις 40 αυτές ημέρες, η Βουλή πρέπει να τις κυρώσει μέσα σε άλλους 3 μήνες. Αν γίνουν όλα αυτά λοιπόν και κυρωθεί η πράξη νομοθετικού περιεχομένου, με νόμο της Βουλής, από εκεί και μετά εξομοιώνεται πλήρως με έναν οποιοδήποτε νόμο. Αν δεν κυρωθεί, μέσα στις 40 μέρες και τους 3 μήνες, τότε χάνει την ισχύ της για το μέλλον, αλλά για αυτό το διάστημα που ίσχυσε, θεωρείται ότι καλώς ίσχυσε».
Για τον ειδικό λογαριασμό και την καταβολή εσόδων από αποκρατικοποιήσεις στην αποπληρωμή του χρέους ο κ. Κατρούγκαλος υπογραμμίζει ότι καθώς πρόκειται για χρήματα τα οποία θα έχουμε λάβει, δηλαδή μετά την εκταμίευση δεν θα είναι πλέον ξένα χρήματα, θα ήταν οριακά αντισυνταγματικός ο περιορισμός της χρήσης τους ως προς την εξυπηρέτηση των δανείων.
«Από τη στιγμή που σε αυτόν το λογαριασμό θα μπαίνουν και χρήματα από δικούς μας πόρους, από τις αποκρατικοποιήσεις, κατά τη γνώμη μου πρόκειται για προφανή αντισυνταγματικότητα, γιατί δεσμεύεται καθοριστικά η δυνατότητα του ελληνικού δημοσίου να χρησιμοποιεί ιδίους πόρους. Κι εδώ υπάρχει κάτι πολύ σημαντικό: έχουμε πρόσφατη απόφαση του γερμανικού συνταγματικού δικαστηρίου που θεωρεί ότι δεν είναι δυνατό οποιοσδήποτε εξωτερικός περιορισμός στον κρατικό προϋπολογισμό και στη χρήση των δημοσίων εσόδων των εθνικών, γιατί κάτι τέτοιο συνιστά αντισυνταγματική παραβίαση της λαϊκής κυριαρχίας. Επομένως, εδώ οι Γερμανοί μας ζητούν να κάνουμε κάτι που το δικό τους συνταγματικό δικαστήριο θεωρεί αντισυνταγματικό» τονίζει.
http://www.politikokafeneio.com/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου