27-6-1905 ανταρσία στο θωρηκτό Ποτέμκιν, κατά τη διάρκεια της αποτυχημένης ρωσικής επανάστασης. Οι ναύτες του θωρηκτού «Πρίγκιπας Ποτέμκιν της Ταυρίδας», αγανακτισμένοι από την απάνθρωπη μεταχείριση και την ανήκουστη σκληρότητα της διοίκησης, εξόντωσαν τους πιο μισητούς αξιωματικούς και ύψωσαν στο πλοίο κόκκινη σημαία. «Το θωρηκτό “Ποτέμκιν ” έμεινε ένα ανίκητο έδαφος της επανάστασης και όποια και αν ήταν η τύχη του, έχουμε μπροστά μας ένα αναμφισβήτητο και σημαντικότατο γεγονός: Την απόπειρα σχηματισμού ενός πυρήνα επαναστατικού στρατού», έγραφε εκείνες τις μέρες ο Λένιν.
Η “ανταρσία του θωρηκτού Ποτέμκιν” είναι χωρίς αμφιβολία η πιο “διάσημη”. Και λόγω της κινηματογραφικής ταινίας.Ξεκίνησε σαν σήμερα το 1905 σε μία Ρωσία όπου το τσαρικό καθεστώς κατέρεε και η ανταρσία στο θωρηκτό ήταν ένα γεγονός συνταρακτικό. Και όπως συμβαίνει συνήθως σ΄ αυτές τις περιπτώσεις όλα ξεκίνησαν από μια φαινομενικά αστεία αφορμή.
25 Ιουνίου 1905
Το θωρηκτό «Kniaz Potemkin Tavrichesky», συνοδευόμενο από τορπιλοβόλο , απέπλευσε από την αυτοκρατορική ναυτική βάση της Σεβαστούπολης με προορισμό το νησί Τέντρα. Το πρωί της 27ης Ιουνίου και ενώ το θωρηκτό ήταν αγκυροβολημένο, η φήμη ότι το κρέας που προοριζόταν για το κυρίως γεύμα ήταν ακατάλληλο προκάλεσε αναταραχή στα μέλη του πληρώματος. Θέλοντας να καθησυχάσει την ανησυχία ο κυβερνήτης Ευγένιος Νικολάγεβιτς Γκόλικοφ ζήτησε από τον υπηρετούντα γιατρό Σμυρνόφ να εξετάσει το κρέας και να εκφράσει την άποψή του. Εκείνος πράγματι πιστοποίησε ότι δεν υπήρχε ζήτημα ακαταλληλότητας και ότι το κρέας μπορούσε να καταναλωθεί άφοβα. Παρ' όλα αυτά ο μηχανικός Αναστάσιος Ματουσένκο συνεπικουρούμενος από άλλους αγκιτάτορες θεώρησε το γεγονός θεόσταλτη ευκαιρία για να προξενήσουν αναταραχή ανάμεσα στο πλήρωμα και στους αξιωματικούς. Επεισαν λοιπόν τους συντρόφους τους να διαμαρτυρηθούν για την ποιότητα του φαγητού αρνούμενοι να το καταναλώσουν. H στάση αυτή των ναυτών αναφέρθηκε αμέσως από τον ύπαρχο Γκιλιαρόφσκι στον κυβερνήτη. Ο Γκόλικοφ ύστερα από μια λογομαχία με το απείθαρχο πλήρωμα υπενθύμισε στους ναύτες του ότι τέτοιου τύπου ανυπακοή τιμωρείται με απαγχονισμό, και χαρακτηριστικά τους έδειξε την κεραία του «Ποτέμκιν». Εχοντας πλήρη γνώση της κατάστασης και των κινδύνων ο κυβερνήτης αποσύρθηκε και θεώρησε το θέμα λήξαν. Δυστυχώς όμως ο ύπαρχος είχε διαφορετική άποψη και εννοούσε να επιβάλει άμεση και απόλυτη απειθαρχία. Ενεργώντας αυτοβούλως έδωσε εντολή να παραταχθεί ένοπλη φρουρά, ώστε να συλληφθούν και να τιμωρηθούν οι ταραχοποιοί.
H εξέγερση στην Οδησσό
Το αποτέλεσμα όμως ήταν το ένοπλο απόσπασμα να ταχθεί με το μέρος των ναυτών και τελικά να ξεσπάσει στάση. Ακολούθησε πανδαιμόνιο και πλήρης σύγχυση. Κάποιοι αξιωματικοί πυροβολήθηκαν, άλλοι κρύφτηκαν σε απρόσιτα σημεία, κάποιοι προσπάθησαν να διαφύγουν κολυμπώντας. Ο κυβερνήτης συνελήφθη την ώρα που ετοιμαζόταν να βουτήξει στο νερό. H σκηνή ήταν τραγική. Ο Γκόλικοφ πεσμένος στα γόνατα ικέτεψε τους άνδρες του να του χαρίσουν τη ζωή, προτού εκείνοι τον αποτελειώσουν πυροβολώντας τον. H ίδια μοίρα περίμενε και τον γιατρό. Με γρήγορες και αποφασιστικές ενέργειες οι στασιαστές επεβλήθησαν και στο συνοδευτικό τορπιλοβόλο. Οι βιαιοπραγίες τελικά σταμάτησαν απότομα, όπως είχαν ξεσπάσει, και το πλήρωμα εξέλεξε μια διοικητική επιτροπή με αρχηγό τον Ματουσένκο. Αφού συσκέφθηκαν όλοι μαζί, οι ναύτες του θωρηκτού αποφάσισαν να πλεύσουν στην Οδησσό.
Στην Οδησσό στο μεταξύ επικρατούσε χάος. Στις 26 Ιουνίου, μία μέρα πριν από την ανταρσία στο «Ποτέμκιν», ένας διαδηλωτής τραυμάτισε θανάσιμα έναν κοζάκο. Το αποτέλεσμα ήταν η Οδησσός να μεταμορφωθεί σε πεδίο μάχης με απώλειες τόσο από την πλευρά των δυνάμεων ασφαλείας όσο και των πολιτών. Καταπλέοντας λοιπόν το «Ποτέμκιν» και οι στασιαστές ναύτες του στην επαναστατημένη πόλη τυγχάνουν θερμής υποδοχής από τους εξεγερμένους κατοίκους και αντίστοιχα τονώνουν το επαναστατικό ηθικό των πολιτών. Καθ' όλη τη διάρκεια της 28ης Ιουνίου οι ταραχές εξαπλώνονται στην πόλη και στο λιμάνι και ένα κλίμα αναρχίας και τρομοκρατίας επικρατεί. Στις 11 το βράδυ ο στρατός επιτίθεται και οι μάχες κορυφώνονται δραματικά. Την επομένη 29 Ιουνίου στις δύο το μεσημέρι κηδεύεται ο θανατωθείς κατά τη στάση στο θωρηκτό πυροβολητής Βακουλιντσούκ. Την τελετή παρακολουθούν χιλιάδες εξεγερμένοι πολίτες, ενώ οι δυνάμεις ασφαλείας παρακολουθούν διακριτικά από απόσταση, μη θέλοντας να κλιμακώσουν την υπάρχουσα ένταση. Παρ' όλα αυτά μετά την ολοκλήρωση της τελετής και ενώ το πλήθος επιστρέφει από το νεκροταφείο, βαριά οπλισμένα στρατεύματα επιτίθενται, πυροβολούν και τελικώς διαλύουν την πομπή. Το ίδιο βράδυ το θωρηκτό θέλοντας να τονώσει το μουδιασμένο φρόνημα των επαναστατημένων βομβαρδίζει την πόλη. Οι πέντε βολές δεν βρίσκουν τον στόχο τους, προκαλούν όμως τεράστιο ενθουσιασμό και αναπτερώνουν το θάρρος των εξεγερμένων.
Βουβή ναυμαχία
Στο μεταξύ μέρος του αυτοκρατορικού στόλου της Μαύρης Θάλασσας υπό την ηγεσία του ναυάρχου Βισνέβσκι πλέει προς την Οδησσό επιθυμώντας να επιβάλει την τάξη στο «Ποτέμκιν» με κάθε μέσο. Πράγματι ο στόλος συναντάται με το «Ποτέμκιν» στα ανοικτά της Οδησσού. Και ενώ και οι δύο πλευρές έχουν ανταλλάξει απειλητικά μηνύματα, παρ' όλο που βρίσκονται σε πλήρη ετοιμότητα μάχης, καμία δεν αναλαμβάνει την πρωτοβουλία να επιτεθεί. Δύο φορές οι ελιγμοί των αντιπαρατιθεμένων τους φέρνουν αντιμέτωπους και τις δύο δεν υπήρξε εκατέρωθεν ενέργεια. Τότε όμως συνέβη μια δραματική εξέλιξη, που συνέβαλε ώστε αυτό που οι ρώσοι ιστορικοί ονόμασαν «βουβή ναυμαχία» να γείρει την πλάστιγγα προς το μέρος του «Ποτέμκιν». Κατά τον δεύτερο ελιγμό, και ενώ και οι δύο πλευρές ζητούσαν η μία την παράδοση της άλλης, αναταραχή ξέσπασε στα πληρώματα των «Γεώργιος ο Κατακτητής», «Οι Δώδεκα Απόστολοι» και «Σινώπη». Πλήρης αταξία επικράτησε στα καταστρώματα των τριών πλοίων, καθώς οι ναύτες εγκατέλειψαν τις θέσεις τους ζητωκραυγάζοντας προς την πλευρά του «Ποτέμκιν». Ο ναύαρχος Κρίγκερ, θέλοντας να αποφύγει μια νέα καταστροφική για τον στόλο ανταρσία, διατάσσει την πλεύση όλων των καραβιών προς τη Σεβαστούπολη. Το καταδρομικό «Γεώργιος ο Κατακτητής», αρνούμενο να ακολουθήσει τον υπόλοιπο στόλο, ξεκόβει από την πορεία του και κατευθύνεται προς το «Ποτέμκιν» θέλοντας να συμπαραταχθεί μαζί του. Παρ' όλα αυτά η κατάσταση στο δεύτερο εξεγερμένο καταδρομικό δεν είναι απόλυτα ξεκάθαρη. Παρά την αγκιτάτσια μελών του πληρώματος πολλοί από τους αξιωματικούς και τους ναύτες δεν διαπνέονται από επαναστατικό ενθουσιασμό και φανατισμό.
Ο Ματουσένκο και η υπόλοιπη ηγεσία των στασιαστών γνωρίζουν ότι οφείλουν να τονώσουν το φρόνημα του μουδιασμένου πληρώματος του καταδρομικού και γι' αυτό επιλέγουν και στέλνουν τον βοηθό γιατρό Γκολένκο, ο οποίος προσέφερε με συνέπεια τις υπηρεσίες του κατά την ανταρσία. Αγνοούν όμως ότι ο Γκολένκο είναι αντίθετος με τις ιδέες τους και ότι όλες αυτές τις ημέρες υποκρινόταν. Ο γιατρός λοιπόν επιβιβαζόμενος στο «Γεώργιος ο Κατακτητής» αναφέρει στο διχασμένο πλήρωμα ότι το «Ποτέμκιν» αποφάσισε να παραδοθεί και ότι το καλύτερο που έχουν να πράξουν είναι να αποπλεύσουν άμεσα για τη Σεβαστούπολη. Με κατάπληξη και απορία οι άνδρες στο «Ποτέμκιν» βλέπουν το καράβι να αποπλέει και εντελώς αναπάντεχα αντιλαμβάνονται ότι η κατάσταση μεταστράφηκε εναντίον τους.
Το τέλος των Ρομανόφ
Καθώς στην Οδησσό οι αρχές έχουν επιβάλει την τάξη, το «Ποτέμκιν» και οι άνδρες του μόνοι πλέον βρίσκονται μετέωροι χωρίς συμμάχους. Αποφασίζουν λοιπόν να πλεύσουν προς την Κωνστάντζα της Ρουμανίας θέλοντας να ανανεώσουν τις ελάχιστες προμήθειές τους. H ρουμανική κυβέρνηση αρνείται να εφοδιάσει ένα πλοίο το οποίο έχει στασιάσει ενάντια στον ρώσο αυτοκράτορα. Οι συνθήκες πάνω στο θωρηκτό είναι πλέον δυσάρεστες, το ηθικό πεσμένο και οι στασιαστές αποφασίζουν να συνεχίσουν την οδύσσειά τους κατευθυνόμενοι προς ένα μικρό λιμάνι της Κριμαίας, τη Θεοδόσια. H στάση τους εκεί ήταν απλώς μια μικρή αναβολή του μοιραίου. Απογοητευμένοι και αποθαρρημένοι αποφασίζουν τελικά και πάλι να πλεύσουν στην Κωνστάντζα, όπου οι Ρουμάνοι τους προσέφεραν άσυλο. Κάποιοι από το πλήρωμα προτίμησαν να επιστρέψουν στην πατρίδα, όπου τους περίμενε η σκληρή δοκιμασία του στρατοδικείου και των ποινών.
H επανάσταση του 1905 και τα γεγονότα που τη σημάδεψαν υπήρξαν μοιραία για την ιστορία του ρωσικού λαού και της δυναστείας των Ρομανόφ. Με την πορεία και τη σφαγή της «Ματωμένης Κυριακής» κλονίζονται οριστικά οι σχέσεις λαού και τσάρου. H ανταρσία στο «Ποτέμκιν» σηματοδοτεί ότι οι φυγόκεντρες δυνάμεις της επανάστασης εισχωρούν πλέον στις ένοπλες δυνάμεις και ότι η πίστη και η υποταγή τους στο καθεστώς δεν είναι δεδομένες. Τέλος, τα πολιτικά κινήματα αποκτούν μια πολύτιμη εμπειρία, την οποία θα χρησιμοποιήσουν αποτελεσματικά το 1917. Ο ξεσηκωμός του 1905 και η τραγική καταστολή του κατέδειξαν με τον πιο άμεσο και ουσιαστικό τρόπο τη χρεοκοπία του πολιτικού και κοινωνικού συστήματος τριών αιώνων αυτοκρατορικής Ρωσίας υπό τους Ρομανόφ. Οι εξελίξεις ήταν πια μονόδρομος και, όπως αναφέρει ο Γκαίτε στον «Φάουστ», «ό,τι γεννιέται αξίζει κιόλας να χαθεί».
ΠΗΓΗ: ellada-history.blogspot
Οι σκάλες της Οδησσού
Η πρώτη προβολή του αριστουργήματος 'το θωρηκτό Ποτέμκιν'
Ιούνιος 1905. Το θωρηκτό Ποτέμκιν υψώνει κόκκινη σημαία και αγκυροβολεί ανοιχτά της Οδησσού. Καλεί τους ναυτικούς των υπόλοιπων πλοίων αλλά και τους πολίτες να ξεσηκωθούν κατά του Τσάρου. Έχει προηγηθεί κατάληψη του θωρηκτού από το κατώτερο πλήρωμα εξαιτίας των άθλιων συνθηκών διαβίωσης. Συνθήκες που αντικατοπτρίζουν τη ζωή σε όλη τη Ρωσία. Τη Ρωσία της απόλυτης μοναρχίας και των φεουδαρχικών οικονομικών και κοινωνικών δομών. Αν και η εξέγερση έληξε άδοξα, ήταν αυτή που ουσιαστικά ξεκίνησε τη Ρωσική Επανάσταση.
Είκοσι χρόνια μετά ο Vladimir Lenin, ο οποίος γνώριζε πολύ καλά τη δύναμη της κινούμενης εικόνας, ζητάει από έναν από τους πιο ταλαντούχους Ρώσους σκηνοθέτες να φτιάξει μία ταινία – προπαγάνδα για την Ρωσική επανάσταση του 1905.
Ο Sergei Eisenstein μόλις είχε παρουσιάσει την πρώτη του ταινία. «Η απεργία» παρά τις αδυναμίες της είχε κάνει πολύ μεγάλη εντύπωση. Έτσι, όταν η Κεντρική Επιτροπή του Κόμματος αποφάσισε την πραγματοποίηση μιας σειράς ταινιών για τον εορτασμό των είκοσι ετών από την επανάσταση, του αναθέτει τη δημιουργία μιας ταινίας οχτώ επεισοδίων, από τον Ρώσο-Ιαπωνικό πόλεμο έως την ένοπλη εξέγερση στη Μόσχα.
Τα γυρίσματα ξεκίνησαν στο Λένινγκραντ. Μετά συνεχίστηκαν στην Οδησσό. Εκεί έπρεπε να γυριστούν δύο σεκάνς: η απεργία στο λιμάνι και οι διαδηλώσεις μετά την ανταρσία στο θωρηκτό Ποτέμκιν. Όταν ο Eisenstein είδε τις μαρμάρινες σκάλες της Οδησσού που φτάνουν ως τη θάλασσα αποφάσισε να γυρίσει μόνο εκεί τη σκηνή της σφαγής του λαού. Από εκείνη την ιδέα γεννήθηκε μια άλλη. Να γυριστεί ολόκληρη η ταινία με επίκεντρο την ανταρσία στο θωρηκτό και τα γεγονότα συνδεμένα με αυτήν.
Η πιο διάσημη σεκάνς της ιστορίας του κινηματογράφου γυρίστηκε εκεί σε μια εβδομάδα.. Στην εξάλεπτη σκηνή στις σκάλες της Οδησσού (όπου ο ίδιος του κινηματογράφησε σκηνή με το μωρό στο καρότσι που πέφτει από τις σκάλες) ο Eisenstein παραδίδει μαθήματα ρυθμού, αυστηρότητας, πλαστικότητας και ακρίβειας της κινηματογραφικής σκηνοθεσίας. Ο φακός του συλλαμβάνει μοναδικές στιγμές βιαιότητας, οργής και ανθρώπινης συγκίνησης, με εναλλαγή μακρινών, μεσαίων και κοντινών πλάνων, τα οποία συνθέτει σε μια αδιαίρετη συμπαγή ενότητα, στην απόλυτη σκηνή ανθολογίας.. Ποτέ κανένας άλλος σκηνοθέτης δεν χειρίστηκε έτσι το πλήθος.
Το μοντάζ, εργαλείο της ποιητικής κινηματογράφησης του Eisenstein, επιδεικνύεται εξαιρετικά στο Θωρηκτό Ποτέμκιν. Ήταν η πρώτη φορά που εφαρμόστηκαν το «δυναμικό μοντάζ» και το «μοντάζ των εντυπώσεων». Δυναμικό είναι αφού ό,τι παρακολουθούμε στην οθόνη είναι σαν σφυροκόπημα σε ένταση και ταχύτητα, και εντυπώσεων αφού στην ταινία γίνεται πράξη η ακολουθία που έβαζε σαν όρο ο Eisenstein για τον κινηματογράφο, «από την εικόνα στο συναίσθημα και από εκεί στην ιδέα».
Οι σκηνές πάνω στο πλοίο γυρίστηκαν στο «Δώδεκα Απόστολοι», δίδυμο πλοίο του θωρηκτού που ήταν αγκυροβολημένο και χρησιμοποιούνταν ως αποθήκη των ορυχείων. Η σκηνές της συνάντησης του στόλου δημιουργήθηκαν από σκηνές κινηματογραφικών επίκαιρων πάνω στις ναυτικές ασκήσεις ενός ξένου στόλου και όλο το τελευταίο επεισόδιο γυρίστηκε πάνω σε ένα ακίνητο πλοίο. Η κίνηση γεννιέται στο μοντάζ.
Το Θωρηκτό Ποτέμκιν γυρίστηκε σε τρεις μήνες, το μοντάζ έγινε σε μόλις δεκαοχτώ μέρες και παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στις 21 Δεκεμβρίου του 1925 στο θέατρο Μπολσόι.
Η επιτυχία στη Ρωσία δεν ήταν η αναμενόμενη. Το κοινό σοκαρίστηκε. Ίσως γιατί η ταινία ήταν (και είναι) τόσο ρεαλιστική που μάλλον έμοιαζε περισσότερο με ντοκιμαντέρ. Όταν όμως προβλήθηκε σε διεθνή φεστιβάλ και παρά τον καθαρά προπαγανδιστικό χαρακτήρα της, ο Eisenstein γνώρισε την αποθέωση. Ακόμα κι ο ναζί Joseph Goebbels παρατήρησε πως «Αυτό το υπέροχο φιλμ δεν έχει όμοιό του (...) εάν κάποιος δεν έχει στέρεα πολιτική στάση, θα μπορούσε να γίνει μπολσεβίκος παρακολουθώντας το.»
Σήμερα, το Θωρηκτό Ποτέμκιν θεωρείται ένα από τα διαχρονικά αριστουργήματα του παγκόσμιου κινηματογράφου. Είναι ίσως η ταινία που έχει μελετηθεί περισσότερο από οποιαδήποτε άλλη και σκηνές της έχουν αναπαραχθεί, ως φόρος τιμής, από μεγάλους σύγχρονους σκηνοθέτες όπως ο Brian De Palma στην ταινία «Οι αδιάφθοροι» και ο George Lucas στο «Star Wars 3».
Το έργο του και η θεωρητική συνεισφορά του Eisenstein έχει μελετηθεί από πολλούς συγγραφείς και δοκιμιογράφους κι αποτελούν αντικείμενο αναφοράς των περισσότερων πανεπιστημιακών διατριβών με θέμα τον κινηματογράφο και την αισθητική του.
Ο Sergei Eisenstein στις σκάλες της Οδησσού άλλαξε την ιστορία του κινηματογράφου.
Η “ανταρσία του θωρηκτού Ποτέμκιν” είναι χωρίς αμφιβολία η πιο “διάσημη”. Και λόγω της κινηματογραφικής ταινίας.Ξεκίνησε σαν σήμερα το 1905 σε μία Ρωσία όπου το τσαρικό καθεστώς κατέρεε και η ανταρσία στο θωρηκτό ήταν ένα γεγονός συνταρακτικό. Και όπως συμβαίνει συνήθως σ΄ αυτές τις περιπτώσεις όλα ξεκίνησαν από μια φαινομενικά αστεία αφορμή.
25 Ιουνίου 1905
Το θωρηκτό «Kniaz Potemkin Tavrichesky», συνοδευόμενο από τορπιλοβόλο , απέπλευσε από την αυτοκρατορική ναυτική βάση της Σεβαστούπολης με προορισμό το νησί Τέντρα. Το πρωί της 27ης Ιουνίου και ενώ το θωρηκτό ήταν αγκυροβολημένο, η φήμη ότι το κρέας που προοριζόταν για το κυρίως γεύμα ήταν ακατάλληλο προκάλεσε αναταραχή στα μέλη του πληρώματος. Θέλοντας να καθησυχάσει την ανησυχία ο κυβερνήτης Ευγένιος Νικολάγεβιτς Γκόλικοφ ζήτησε από τον υπηρετούντα γιατρό Σμυρνόφ να εξετάσει το κρέας και να εκφράσει την άποψή του. Εκείνος πράγματι πιστοποίησε ότι δεν υπήρχε ζήτημα ακαταλληλότητας και ότι το κρέας μπορούσε να καταναλωθεί άφοβα. Παρ' όλα αυτά ο μηχανικός Αναστάσιος Ματουσένκο συνεπικουρούμενος από άλλους αγκιτάτορες θεώρησε το γεγονός θεόσταλτη ευκαιρία για να προξενήσουν αναταραχή ανάμεσα στο πλήρωμα και στους αξιωματικούς. Επεισαν λοιπόν τους συντρόφους τους να διαμαρτυρηθούν για την ποιότητα του φαγητού αρνούμενοι να το καταναλώσουν. H στάση αυτή των ναυτών αναφέρθηκε αμέσως από τον ύπαρχο Γκιλιαρόφσκι στον κυβερνήτη. Ο Γκόλικοφ ύστερα από μια λογομαχία με το απείθαρχο πλήρωμα υπενθύμισε στους ναύτες του ότι τέτοιου τύπου ανυπακοή τιμωρείται με απαγχονισμό, και χαρακτηριστικά τους έδειξε την κεραία του «Ποτέμκιν». Εχοντας πλήρη γνώση της κατάστασης και των κινδύνων ο κυβερνήτης αποσύρθηκε και θεώρησε το θέμα λήξαν. Δυστυχώς όμως ο ύπαρχος είχε διαφορετική άποψη και εννοούσε να επιβάλει άμεση και απόλυτη απειθαρχία. Ενεργώντας αυτοβούλως έδωσε εντολή να παραταχθεί ένοπλη φρουρά, ώστε να συλληφθούν και να τιμωρηθούν οι ταραχοποιοί.
H εξέγερση στην Οδησσό
Το αποτέλεσμα όμως ήταν το ένοπλο απόσπασμα να ταχθεί με το μέρος των ναυτών και τελικά να ξεσπάσει στάση. Ακολούθησε πανδαιμόνιο και πλήρης σύγχυση. Κάποιοι αξιωματικοί πυροβολήθηκαν, άλλοι κρύφτηκαν σε απρόσιτα σημεία, κάποιοι προσπάθησαν να διαφύγουν κολυμπώντας. Ο κυβερνήτης συνελήφθη την ώρα που ετοιμαζόταν να βουτήξει στο νερό. H σκηνή ήταν τραγική. Ο Γκόλικοφ πεσμένος στα γόνατα ικέτεψε τους άνδρες του να του χαρίσουν τη ζωή, προτού εκείνοι τον αποτελειώσουν πυροβολώντας τον. H ίδια μοίρα περίμενε και τον γιατρό. Με γρήγορες και αποφασιστικές ενέργειες οι στασιαστές επεβλήθησαν και στο συνοδευτικό τορπιλοβόλο. Οι βιαιοπραγίες τελικά σταμάτησαν απότομα, όπως είχαν ξεσπάσει, και το πλήρωμα εξέλεξε μια διοικητική επιτροπή με αρχηγό τον Ματουσένκο. Αφού συσκέφθηκαν όλοι μαζί, οι ναύτες του θωρηκτού αποφάσισαν να πλεύσουν στην Οδησσό.
Στην Οδησσό στο μεταξύ επικρατούσε χάος. Στις 26 Ιουνίου, μία μέρα πριν από την ανταρσία στο «Ποτέμκιν», ένας διαδηλωτής τραυμάτισε θανάσιμα έναν κοζάκο. Το αποτέλεσμα ήταν η Οδησσός να μεταμορφωθεί σε πεδίο μάχης με απώλειες τόσο από την πλευρά των δυνάμεων ασφαλείας όσο και των πολιτών. Καταπλέοντας λοιπόν το «Ποτέμκιν» και οι στασιαστές ναύτες του στην επαναστατημένη πόλη τυγχάνουν θερμής υποδοχής από τους εξεγερμένους κατοίκους και αντίστοιχα τονώνουν το επαναστατικό ηθικό των πολιτών. Καθ' όλη τη διάρκεια της 28ης Ιουνίου οι ταραχές εξαπλώνονται στην πόλη και στο λιμάνι και ένα κλίμα αναρχίας και τρομοκρατίας επικρατεί. Στις 11 το βράδυ ο στρατός επιτίθεται και οι μάχες κορυφώνονται δραματικά. Την επομένη 29 Ιουνίου στις δύο το μεσημέρι κηδεύεται ο θανατωθείς κατά τη στάση στο θωρηκτό πυροβολητής Βακουλιντσούκ. Την τελετή παρακολουθούν χιλιάδες εξεγερμένοι πολίτες, ενώ οι δυνάμεις ασφαλείας παρακολουθούν διακριτικά από απόσταση, μη θέλοντας να κλιμακώσουν την υπάρχουσα ένταση. Παρ' όλα αυτά μετά την ολοκλήρωση της τελετής και ενώ το πλήθος επιστρέφει από το νεκροταφείο, βαριά οπλισμένα στρατεύματα επιτίθενται, πυροβολούν και τελικώς διαλύουν την πομπή. Το ίδιο βράδυ το θωρηκτό θέλοντας να τονώσει το μουδιασμένο φρόνημα των επαναστατημένων βομβαρδίζει την πόλη. Οι πέντε βολές δεν βρίσκουν τον στόχο τους, προκαλούν όμως τεράστιο ενθουσιασμό και αναπτερώνουν το θάρρος των εξεγερμένων.
Βουβή ναυμαχία
Στο μεταξύ μέρος του αυτοκρατορικού στόλου της Μαύρης Θάλασσας υπό την ηγεσία του ναυάρχου Βισνέβσκι πλέει προς την Οδησσό επιθυμώντας να επιβάλει την τάξη στο «Ποτέμκιν» με κάθε μέσο. Πράγματι ο στόλος συναντάται με το «Ποτέμκιν» στα ανοικτά της Οδησσού. Και ενώ και οι δύο πλευρές έχουν ανταλλάξει απειλητικά μηνύματα, παρ' όλο που βρίσκονται σε πλήρη ετοιμότητα μάχης, καμία δεν αναλαμβάνει την πρωτοβουλία να επιτεθεί. Δύο φορές οι ελιγμοί των αντιπαρατιθεμένων τους φέρνουν αντιμέτωπους και τις δύο δεν υπήρξε εκατέρωθεν ενέργεια. Τότε όμως συνέβη μια δραματική εξέλιξη, που συνέβαλε ώστε αυτό που οι ρώσοι ιστορικοί ονόμασαν «βουβή ναυμαχία» να γείρει την πλάστιγγα προς το μέρος του «Ποτέμκιν». Κατά τον δεύτερο ελιγμό, και ενώ και οι δύο πλευρές ζητούσαν η μία την παράδοση της άλλης, αναταραχή ξέσπασε στα πληρώματα των «Γεώργιος ο Κατακτητής», «Οι Δώδεκα Απόστολοι» και «Σινώπη». Πλήρης αταξία επικράτησε στα καταστρώματα των τριών πλοίων, καθώς οι ναύτες εγκατέλειψαν τις θέσεις τους ζητωκραυγάζοντας προς την πλευρά του «Ποτέμκιν». Ο ναύαρχος Κρίγκερ, θέλοντας να αποφύγει μια νέα καταστροφική για τον στόλο ανταρσία, διατάσσει την πλεύση όλων των καραβιών προς τη Σεβαστούπολη. Το καταδρομικό «Γεώργιος ο Κατακτητής», αρνούμενο να ακολουθήσει τον υπόλοιπο στόλο, ξεκόβει από την πορεία του και κατευθύνεται προς το «Ποτέμκιν» θέλοντας να συμπαραταχθεί μαζί του. Παρ' όλα αυτά η κατάσταση στο δεύτερο εξεγερμένο καταδρομικό δεν είναι απόλυτα ξεκάθαρη. Παρά την αγκιτάτσια μελών του πληρώματος πολλοί από τους αξιωματικούς και τους ναύτες δεν διαπνέονται από επαναστατικό ενθουσιασμό και φανατισμό.
Ο Ματουσένκο και η υπόλοιπη ηγεσία των στασιαστών γνωρίζουν ότι οφείλουν να τονώσουν το φρόνημα του μουδιασμένου πληρώματος του καταδρομικού και γι' αυτό επιλέγουν και στέλνουν τον βοηθό γιατρό Γκολένκο, ο οποίος προσέφερε με συνέπεια τις υπηρεσίες του κατά την ανταρσία. Αγνοούν όμως ότι ο Γκολένκο είναι αντίθετος με τις ιδέες τους και ότι όλες αυτές τις ημέρες υποκρινόταν. Ο γιατρός λοιπόν επιβιβαζόμενος στο «Γεώργιος ο Κατακτητής» αναφέρει στο διχασμένο πλήρωμα ότι το «Ποτέμκιν» αποφάσισε να παραδοθεί και ότι το καλύτερο που έχουν να πράξουν είναι να αποπλεύσουν άμεσα για τη Σεβαστούπολη. Με κατάπληξη και απορία οι άνδρες στο «Ποτέμκιν» βλέπουν το καράβι να αποπλέει και εντελώς αναπάντεχα αντιλαμβάνονται ότι η κατάσταση μεταστράφηκε εναντίον τους.
Το τέλος των Ρομανόφ
Καθώς στην Οδησσό οι αρχές έχουν επιβάλει την τάξη, το «Ποτέμκιν» και οι άνδρες του μόνοι πλέον βρίσκονται μετέωροι χωρίς συμμάχους. Αποφασίζουν λοιπόν να πλεύσουν προς την Κωνστάντζα της Ρουμανίας θέλοντας να ανανεώσουν τις ελάχιστες προμήθειές τους. H ρουμανική κυβέρνηση αρνείται να εφοδιάσει ένα πλοίο το οποίο έχει στασιάσει ενάντια στον ρώσο αυτοκράτορα. Οι συνθήκες πάνω στο θωρηκτό είναι πλέον δυσάρεστες, το ηθικό πεσμένο και οι στασιαστές αποφασίζουν να συνεχίσουν την οδύσσειά τους κατευθυνόμενοι προς ένα μικρό λιμάνι της Κριμαίας, τη Θεοδόσια. H στάση τους εκεί ήταν απλώς μια μικρή αναβολή του μοιραίου. Απογοητευμένοι και αποθαρρημένοι αποφασίζουν τελικά και πάλι να πλεύσουν στην Κωνστάντζα, όπου οι Ρουμάνοι τους προσέφεραν άσυλο. Κάποιοι από το πλήρωμα προτίμησαν να επιστρέψουν στην πατρίδα, όπου τους περίμενε η σκληρή δοκιμασία του στρατοδικείου και των ποινών.
H επανάσταση του 1905 και τα γεγονότα που τη σημάδεψαν υπήρξαν μοιραία για την ιστορία του ρωσικού λαού και της δυναστείας των Ρομανόφ. Με την πορεία και τη σφαγή της «Ματωμένης Κυριακής» κλονίζονται οριστικά οι σχέσεις λαού και τσάρου. H ανταρσία στο «Ποτέμκιν» σηματοδοτεί ότι οι φυγόκεντρες δυνάμεις της επανάστασης εισχωρούν πλέον στις ένοπλες δυνάμεις και ότι η πίστη και η υποταγή τους στο καθεστώς δεν είναι δεδομένες. Τέλος, τα πολιτικά κινήματα αποκτούν μια πολύτιμη εμπειρία, την οποία θα χρησιμοποιήσουν αποτελεσματικά το 1917. Ο ξεσηκωμός του 1905 και η τραγική καταστολή του κατέδειξαν με τον πιο άμεσο και ουσιαστικό τρόπο τη χρεοκοπία του πολιτικού και κοινωνικού συστήματος τριών αιώνων αυτοκρατορικής Ρωσίας υπό τους Ρομανόφ. Οι εξελίξεις ήταν πια μονόδρομος και, όπως αναφέρει ο Γκαίτε στον «Φάουστ», «ό,τι γεννιέται αξίζει κιόλας να χαθεί».
ΠΗΓΗ: ellada-history.blogspot
Οι σκάλες της Οδησσού
Η πρώτη προβολή του αριστουργήματος 'το θωρηκτό Ποτέμκιν'
Ιούνιος 1905. Το θωρηκτό Ποτέμκιν υψώνει κόκκινη σημαία και αγκυροβολεί ανοιχτά της Οδησσού. Καλεί τους ναυτικούς των υπόλοιπων πλοίων αλλά και τους πολίτες να ξεσηκωθούν κατά του Τσάρου. Έχει προηγηθεί κατάληψη του θωρηκτού από το κατώτερο πλήρωμα εξαιτίας των άθλιων συνθηκών διαβίωσης. Συνθήκες που αντικατοπτρίζουν τη ζωή σε όλη τη Ρωσία. Τη Ρωσία της απόλυτης μοναρχίας και των φεουδαρχικών οικονομικών και κοινωνικών δομών. Αν και η εξέγερση έληξε άδοξα, ήταν αυτή που ουσιαστικά ξεκίνησε τη Ρωσική Επανάσταση.
Είκοσι χρόνια μετά ο Vladimir Lenin, ο οποίος γνώριζε πολύ καλά τη δύναμη της κινούμενης εικόνας, ζητάει από έναν από τους πιο ταλαντούχους Ρώσους σκηνοθέτες να φτιάξει μία ταινία – προπαγάνδα για την Ρωσική επανάσταση του 1905.
Ο Sergei Eisenstein μόλις είχε παρουσιάσει την πρώτη του ταινία. «Η απεργία» παρά τις αδυναμίες της είχε κάνει πολύ μεγάλη εντύπωση. Έτσι, όταν η Κεντρική Επιτροπή του Κόμματος αποφάσισε την πραγματοποίηση μιας σειράς ταινιών για τον εορτασμό των είκοσι ετών από την επανάσταση, του αναθέτει τη δημιουργία μιας ταινίας οχτώ επεισοδίων, από τον Ρώσο-Ιαπωνικό πόλεμο έως την ένοπλη εξέγερση στη Μόσχα.
Τα γυρίσματα ξεκίνησαν στο Λένινγκραντ. Μετά συνεχίστηκαν στην Οδησσό. Εκεί έπρεπε να γυριστούν δύο σεκάνς: η απεργία στο λιμάνι και οι διαδηλώσεις μετά την ανταρσία στο θωρηκτό Ποτέμκιν. Όταν ο Eisenstein είδε τις μαρμάρινες σκάλες της Οδησσού που φτάνουν ως τη θάλασσα αποφάσισε να γυρίσει μόνο εκεί τη σκηνή της σφαγής του λαού. Από εκείνη την ιδέα γεννήθηκε μια άλλη. Να γυριστεί ολόκληρη η ταινία με επίκεντρο την ανταρσία στο θωρηκτό και τα γεγονότα συνδεμένα με αυτήν.
Η πιο διάσημη σεκάνς της ιστορίας του κινηματογράφου γυρίστηκε εκεί σε μια εβδομάδα.. Στην εξάλεπτη σκηνή στις σκάλες της Οδησσού (όπου ο ίδιος του κινηματογράφησε σκηνή με το μωρό στο καρότσι που πέφτει από τις σκάλες) ο Eisenstein παραδίδει μαθήματα ρυθμού, αυστηρότητας, πλαστικότητας και ακρίβειας της κινηματογραφικής σκηνοθεσίας. Ο φακός του συλλαμβάνει μοναδικές στιγμές βιαιότητας, οργής και ανθρώπινης συγκίνησης, με εναλλαγή μακρινών, μεσαίων και κοντινών πλάνων, τα οποία συνθέτει σε μια αδιαίρετη συμπαγή ενότητα, στην απόλυτη σκηνή ανθολογίας.. Ποτέ κανένας άλλος σκηνοθέτης δεν χειρίστηκε έτσι το πλήθος.
Το μοντάζ, εργαλείο της ποιητικής κινηματογράφησης του Eisenstein, επιδεικνύεται εξαιρετικά στο Θωρηκτό Ποτέμκιν. Ήταν η πρώτη φορά που εφαρμόστηκαν το «δυναμικό μοντάζ» και το «μοντάζ των εντυπώσεων». Δυναμικό είναι αφού ό,τι παρακολουθούμε στην οθόνη είναι σαν σφυροκόπημα σε ένταση και ταχύτητα, και εντυπώσεων αφού στην ταινία γίνεται πράξη η ακολουθία που έβαζε σαν όρο ο Eisenstein για τον κινηματογράφο, «από την εικόνα στο συναίσθημα και από εκεί στην ιδέα».
Οι σκηνές πάνω στο πλοίο γυρίστηκαν στο «Δώδεκα Απόστολοι», δίδυμο πλοίο του θωρηκτού που ήταν αγκυροβολημένο και χρησιμοποιούνταν ως αποθήκη των ορυχείων. Η σκηνές της συνάντησης του στόλου δημιουργήθηκαν από σκηνές κινηματογραφικών επίκαιρων πάνω στις ναυτικές ασκήσεις ενός ξένου στόλου και όλο το τελευταίο επεισόδιο γυρίστηκε πάνω σε ένα ακίνητο πλοίο. Η κίνηση γεννιέται στο μοντάζ.
Το Θωρηκτό Ποτέμκιν γυρίστηκε σε τρεις μήνες, το μοντάζ έγινε σε μόλις δεκαοχτώ μέρες και παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στις 21 Δεκεμβρίου του 1925 στο θέατρο Μπολσόι.
Η επιτυχία στη Ρωσία δεν ήταν η αναμενόμενη. Το κοινό σοκαρίστηκε. Ίσως γιατί η ταινία ήταν (και είναι) τόσο ρεαλιστική που μάλλον έμοιαζε περισσότερο με ντοκιμαντέρ. Όταν όμως προβλήθηκε σε διεθνή φεστιβάλ και παρά τον καθαρά προπαγανδιστικό χαρακτήρα της, ο Eisenstein γνώρισε την αποθέωση. Ακόμα κι ο ναζί Joseph Goebbels παρατήρησε πως «Αυτό το υπέροχο φιλμ δεν έχει όμοιό του (...) εάν κάποιος δεν έχει στέρεα πολιτική στάση, θα μπορούσε να γίνει μπολσεβίκος παρακολουθώντας το.»
Σήμερα, το Θωρηκτό Ποτέμκιν θεωρείται ένα από τα διαχρονικά αριστουργήματα του παγκόσμιου κινηματογράφου. Είναι ίσως η ταινία που έχει μελετηθεί περισσότερο από οποιαδήποτε άλλη και σκηνές της έχουν αναπαραχθεί, ως φόρος τιμής, από μεγάλους σύγχρονους σκηνοθέτες όπως ο Brian De Palma στην ταινία «Οι αδιάφθοροι» και ο George Lucas στο «Star Wars 3».
Το έργο του και η θεωρητική συνεισφορά του Eisenstein έχει μελετηθεί από πολλούς συγγραφείς και δοκιμιογράφους κι αποτελούν αντικείμενο αναφοράς των περισσότερων πανεπιστημιακών διατριβών με θέμα τον κινηματογράφο και την αισθητική του.
Ο Sergei Eisenstein στις σκάλες της Οδησσού άλλαξε την ιστορία του κινηματογράφου.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου